Rapport: Mindre mobiloperatörer har nöjdast kunder

Permalänk
Melding Plague

Rapport: Mindre mobiloperatörer har nöjdast kunder

Produktegenskaper och service är huvudanledningarna till att mindre operatörer får nöjda kunder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Intressant.
Jag hade uppfattningen av att de mindre operatörerna inte hade samma möjligheter till personlig service som de stora jättarna men får nog tänka om där lite

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Intressant.
Jag hade uppfattningen av att de mindre operatörerna inte hade samma möjligheter till personlig service som de stora jättarna men får nog tänka om där lite

De stora jättarna bryr sig inte ett skit, Speciellt inte i butik.
De vill bara ha sina sälj, Är det service så skickar dem gärna kunderna vidare om möjligt.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk

Jag har vimla, fungerat perfekt i alla år till 2mån sen avbrott på allt, följ på x deras information.

Borde vara samma med Tele2.

Permalänk

Tele2 är bland det absolut värsta företaget jag någonsin haft att göra med. Hade de gått i konkurs imorgon så hade det inte varit en dag för tidigt. Jag har också kört Hallon och Vimla (brukar vara bland de billligaste alternativen) och båda har funkat väldigt bra. Framförallt Vimla har varit mycket bra gällande kundservice.

Permalänk
Medlem

Jag har Fello sedan 3 år tillbaka. Aldrig varit så nöjd med en mobiloperatör tidigare.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av Fantgrenen:

Tele2 är bland det absolut värsta företaget jag någonsin haft att göra med. Hade de gått i konkurs imorgon så hade det inte varit en dag för tidigt. Jag har också kört Hallon och Vimla (brukar vara bland de billligaste alternativen) och båda har funkat väldigt bra. Framförallt Vimla har varit mycket bra gällande kundservice.

Jag har varit nöjd tills 2v sedan.

Permalänk
Medlem

Jag hade Telenor i många år(sedan Vodafone) men bytte till Halebop för två år sedan.
Har aldrig behövt direkt service av någon och gjorde bara för att det var ganska drastiskt prisskillnad.

Visa signatur

i9 10900k | RTX 3080 Strix OC | 32GB Dominator @3200 | Maximus XII Hero Z490
Samsung 49" C49RG90
Böjda rör med vatten i

Permalänk
Medlem

Hade telia lääänge. Var supernöjd med allt utom kostnaden. Bytte till Hallon och fick ett ruskigt bra pris, men folk jag pratar med säger att de inte hör vad jag säger. Byter jag då till jobbets simkort (telia) så säger de att det blir mycket bättre. Sen har Hallon extremt dålig mottagning när jag är inne i butiker. Kommer hoppa på Fello istället och testa

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Har också Fello som många andra säger är bra. Håller med dem men tycker det är sjukt att Telias eget dotterbolag kan vara så mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Jag säger som någon annan i tråden, håll er borta från de fysiska butikerna! Ring en säljare istället.
Har haft tre sen de kom till sverige, typ, haft tur med bra rabatter när jag köpt mobil så de har vart billigast.
Men nu får man titta noga när man handlar då de kör med 36/48 månader på mobilerna

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Zippeer:

De stora jättarna bryr sig inte ett skit, Speciellt inte i butik.
De vill bara ha sina sälj, Är det service så skickar dem gärna kunderna vidare om möjligt.

Lite lustigt att man betalar (antagligen) stora summor för locations, folk och kompetens som ska vara en våg på skålen och så leder det till missnöje?

Det lär ju krävas rätt stora mängder sälj för att väga upp det 🤦‍♂️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vintervilan:

Hade telia lääänge. Var supernöjd med allt utom kostnaden. Bytte till Hallon och fick ett ruskigt bra pris, men folk jag pratar med säger att de inte hör vad jag säger. Byter jag då till jobbets simkort (telia) så säger de att det blir mycket bättre. Sen har Hallon extremt dålig mottagning när jag är inne i butiker. Kommer hoppa på Fello istället och testa

Jag bytte från Telia till Fello av samma anledning. Det blev fortfarande dyrare än vad jag hade innan Telia slutade sälja halvårskortet jag använde (500 kr per halvår, så c:a 83 kr/mån), men jag är precis lika nöjd med hur allt fungerar.

Får iofs flera gånger mer surf med Fello trots att jag kör lägstanivån (105 kr/mån), men använder det nästan aldrig. Med surfpott har jag åtminstone nog att streama video och grejer om fibern skulle gå ner.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Lite lustigt att man betalar (antagligen) stora summor för locations, folk och kompetens som ska vara en våg på skålen och så leder det till missnöje?

Det lär ju krävas rätt stora mängder sälj för att väga upp det 🤦‍♂️

Jag har suttit/sitter väldigt centralt där vi har alla operatörer runt om oss inom 500m radie.
Väldigt många kunder som blir skickade till oss med support frågor som egentligen borde kunna hanteras av operatörens personal.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av Varg:

Jag har Fello sedan 3 år tillbaka. Aldrig varit så nöjd med en mobiloperatör tidigare.

De hade riktigt bra priser i början när de var nya sen har de tyvärr blivit mer normala men fortfarande mycket billigare än de stora. Supporten är helt okej!

Permalänk

Kört halebop senaste åren, inte varit missnöjd med någonting alls. Bättre pris än Telia med samma täckning.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Intressant.
Jag hade uppfattningen av att de mindre operatörerna inte hade samma möjligheter till personlig service som de stora jättarna men får nog tänka om där lite

Fello ägs av Telia. Dvs samma nät.
Halebop ägs också av Telia.
Dock är kostnaden 1/4 till 1/5 av telias pris. De som betalar så lite bryr sig inte om service. De som bryr sig jättemycket går till de dyra och blir besvikna av supporten ändå.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Fello 95Kr/Mån förbetalning autogiro, har fått erbjudande om att gå upp från 2GB till 4GB data för 10Kr extra, men skulle hellre gå ner till 0,5GB för 10Kr billigare. Har fyllt upp mina 25GB sparade sedan länge.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Även jag kör Fello som många andra, brukade köra andra operatörer förut och köpa med telefon men idag är det så otroligt dyrt att man betalar mer än fullpris för telefonen ovanpå priset av abonnemanget.

Kommer sitta kvar på Fello och köpa alla mina telefoner kontant framöver, blir billigast så om man inte hittar något på BF rea etc.

Permalänk
Snusfri

Har Hallon och har haft det typ sedan de startade.
Är på det stora hela nöjd med dom, fast det kan vara lite sketchy mottagning ibland på vissa ställen.
Men får bra hastigheter i 96.37% av fallen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Har kört med Tele2 i nu ca 10 år och är nöjd. Jag har 5 extra datakort utan extra kostnad, något som inte längre finns. Betalar 379:-/mån för obegränsad surf på 6 SIM-kort

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har typ alltid bara kört lågpris dotterbolag.
Hallon, Fello, Vimla etc.

Tycker det är samma skit typ med olika täckning bara, alla fungerar bra etc. Alla har alltid erbjudande med dubbel surf for life o blabla.

Har fello nu men kommer nog byta till någon annan då fello blivit onödigt dyrt nu. Samt jag inte har 5G med mitt gamla abonnemang som ej finns längre.
Hallon har bättre erbjudande så kanske hoppar dit.

Permalänk
Medlem

Ska byta över till Fello eller Vimla när min bindningstid hos 3 går ut

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hade Halebop fram tills 2014 och var relativt nöjd. Men sen bytte jag till Vimla och blev ännu mer nöjd, framförallt att man fick mycket mer för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

De hade riktigt bra priser i början när de var nya sen har de tyvärr blivit mer normala men fortfarande mycket billigare än de stora. Supporten är helt okej!

Jag betalar 145 kr i månaden för 14 GB. Tror inte det finns någon annan som erbjuder det. Den mängden räcker för mig.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Har kört med Telenor sedan typ 10-12 år och jag är supernöjd, trevlig support (dom få gångerna det behövts) och vettiga priser (dock får man ringa och "förhandla" nån gång vart annat år). Visst, nu har jag dom både till bredband och mobil (familj fri surf + 4 användare samt obundet) så då kanske det är lättare att få ner priset än om man har bara har ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Fello ägs av Telia. Dvs samma nät.
Halebop ägs också av Telia.
Dock är kostnaden 1/4 till 1/5 av telias pris. De som betalar så lite bryr sig inte om service. De som bryr sig jättemycket går till de dyra och blir besvikna av supporten ändå.

Vimla ägs av Telenor. Så idag finns det egentligen inte någon liten operatör av betydelse som är helt fristående. De är alla armar av de större operatörerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Fello ägs av Telia. Dvs samma nät.
Halebop ägs också av Telia.
Dock är kostnaden 1/4 till 1/5 av telias pris. De som betalar så lite bryr sig inte om service. De som bryr sig jättemycket går till de dyra och blir besvikna av supporten ändå.

Skrivet av Alucius:

Vimla ägs av Telenor. Så idag finns det egentligen inte någon liten operatör av betydelse som är helt fristående. De är alla armar av de större operatörerna.

Precis, hela listan är ju bara de fyra stora operatörerna samt deras "alternativa varumärken".

Med det sagt så har ju ett Vimla (Telenor) eller Fello (Telia) en mer aptitlig prisbild, så det är ju inte så att det inte spelar någon som helst roll, men det är inte olika operatörer så mycket som olika varumärken som siktar på olika kundgrupper.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Använt Fello de senaste åren. Hoppade på när de hade en deal med trippel surf. Så betalar 195kr för 42GB.

Hade Vimla tidigare men tyckte deras nät var för dåligt utanför städer. Fello tycker jag har fungerat bra överallt.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w | CPU-kylning: Liquid Freezer II 360 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NordhNet:

Intressant.
Jag hade uppfattningen av att de mindre operatörerna inte hade samma möjligheter till personlig service som de stora jättarna men får nog tänka om där lite

Det stämmer nog ändå. Fast det beror på vad man menar kanske.
Har haft vimla ett bra tag. Ingen telefonsupport alls där. Och inga butiker man kan knata in i och fråga om hjälp. Men chatten är snabb och trevlig. Och det räcker för mig hela vägen.
Uppläggen på produkter är enkla hos de mindre operatörerna också.

Jag bytte till comviq förra sommaren. 20 gig surf å mobil för 200 i månaden - yadda yadda.
Telefonsupport - sure. Men inte direkt bättre.
Produkten är meckig att förstå sig på.
Fick tydligen ett 10 gig abonnemang + 10 gig till i månaden. Det visar sig att jag bara får spara data för grundabobnemanget. Inte de extra 10.
Och den datan jag får spara används först.
Så har jag använt 10 gig data en månad får jag spara noll.
Står ingenstans att bara viss data kan sparas (inte på kvittot, inte i kontraktet och ibte på hemsidan) att så var fallet 🫤.

Poången är väl inte att jag är missnöjd egentligen utan mer att enklare modeller för utbud ger mindre trassel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled