Permalänk
Medlem

OLED och VRR flimmer

Hej!

Inför ett köp av en ny skärm har jag på ganska kort tid försökt att sätta mig in i vad VRR flimmer innebär, bland annat via rtings tester (https://www.rtings.com/monitor/learn/research/vrr-flicker).

Hur långt borta en riktig lösning på detta problem är vi? Om vi då bortser det som står skrivet i länkad artikel som jag mer tolkar som kompromisser.

Ni som har skärmar med VRR flimmer -- hur stort problem tycker ni att det är och hur skulle ni resonerat vid ett köp idag?

Permalänk
Medlem

Ser det på min Samsung G8 vid vissa laddskärmar när fps kan hoppa 170-2-170, men aldrig lagt märke till det i övrigt.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Ser det på min Samsung G8 vid vissa laddskärmar när fps kan hoppa 170-2-170, men aldrig lagt märke till det i övrigt.

Ok, tack för svar. Den typen av flimmer skulle jag nog inte tycka var några problem. Spelar du även spel med mycket mörka partier i grafiken?

Permalänk
Medlem

@Sylvass
Har spelat mycket rymdspel, Dishonored, Cyberpunk och skyrim med darker nights mod och har inte upplevt några problem!
Jag kör skärmen i lägsta ljusstyrka, vet ej om det påverkar.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Jag kör utan vrr men när jag hade ex asus rog swift strix 1440p 240hz woled, så såg det lite ut som flimmer när banan i bf2042 och wz laddades in. Dvs den dära bakgrunds bilden ändrade i ljustyrka, dvs den försäkta höja å sen sänka ljussättningen för mig. liksom wtf. aja inget jag tänkte på sen i spelet.

men det dära med dirty gray, dvs artefakter vid grå å mörka ytor gjorde att jag bara tappa lusten helt å lämnade in skiten.

Hjälper inte att många reviewers inklusive swec inte ens tog upp sånt i sin recension...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Bildexpert 📺

VRR flimmer på OLED (och för den delen andra skärmar också) ligger troligtvis i sakens natur att man idag använder modulering för att alstra nyansskillnader och detta är viktigare för nyanser nära svart, särskilt på OLED. OLED har en tendens att när den matas med svag spänning att inte lysa alls, för att sedan lysa för ljusstarkt när den väl tänder upp. Panelen går från svart till mörkgrått i för distinkta och för tydliga steg. Man matar in spänning och inget ljus kommer. Man matar in lite högre spänning och det är fortfarande inget ljus. Man matar in ytterligare lite högre spänning och plötsligt kommer ljus men inte den nivå av ljus man tänkt sig.

Detta löser man typiskt genom modulering och temporala halvtoner. Man periodiskt tänder och släcker dioden för att få fram rätt mängd ljus. Metoden används av egentligen de flesta displayer idag i olika former.

Problemet med VRR är att man inte längre har en fast frekvens i panelen utan den ändras hela tiden. Då blir det svårt att modulera fram rätt nyans om panelen hela tiden varierar i frekvens. Då blir bieffekten att panelen kan flimra under VRR och detta drabbar då OLED av skälen som jag beskrivit ovan.

I spel syns det tydligast i de exempel som Rtings tar upp. Mörka scener och relativt stilastående scener. För spel är det sådant som laddscener, menyscener och inventoryscener som har mörk grafik och stillastående grafik. Flimret finns ju förmodligen där hela tiden i mörka nyanser men maskeras av rörelserna i bilden. Flimmer är alltid lättare att upptäcka i statiska situationer.

Flimret följer ofta händelserna i grafiken, till exempel har jag observerat VRR-flimmer i inventorymenyerna i Fallout 4 och flimret följer min navigering i menyerna. Troligtvis för att det påverkar frekvensen när grafiken ändras laddas in och det avbryter/förändrar den modulering som pågar vilket ger ojämn ljusflöde.

Brasklapp: Nu är denna förklaring min spekulation eller gissning om man så vill. För detta problem och dess lösning som varit aktuellt så länge jag haft möjlighet att följa OLED-utvecklingen. Vad jag observerar runt VRR-flimmer är i linje med den generella problembeskrivningen runt mörka nyanser på OLED. Jag har inte fått just VRR-flimmer bekräftat från något officiellt håll då de beskrivningar som kommer inte är förklaringar, utan just bara beskrivningar. "Det kan flimra vid VRR".

Permalänk
Medlem

Började precis kika på en ny skärm då min 4 år gamla (LG 144hz 27" 4k) har fått 2 vertikala streck och VRR problemet verkar inte så trevligt för OLED, speciellt då jag spelar många mörkare spel med låg/variabel fps (tarkov tex). VRR vill man inte riktig spela utan heller, iaf om man ligger på 80-140 fps då tearing inte är lika illa vid högre. Stör mig också på IPS backlight bleed i mörkare spel, finns det någon skärm som gör det bra?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Jag lägger märket till det, men jag skulle inte kalla det för ett stort problem.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V