Vilken 3d skrivare ska man köpa nybörjare

Permalänk
Medlem

Vilken 3d skrivare ska man köpa nybörjare

Hejsan är sugen på att införskaffa en begagnad 3d skrivare men vet inte vilken man bör gå efter👍
Har sett två på blocket för bra pris som är ender 3 PRO och ender 3 v2 neo

Permalänk
Medlem

Nybörjare köper lämpligen nåt annat.

Jag köpte Ender nämligen, och köpte en Prusa för att jag inte fick ordning på Endern.
Nu när jag vet det jag vet, så fixar jag Endern också.

Kort sagt. Köp en med automatisk Z-levelling. Endern har det ev, men har fortfarande fjädrar och skruvar för att höja/sänka plattan. Det är vad som ställde till det för mig. Köp en utan sådant, som är byggd för auto-level från början. Dvs typ en Prusa eller Bamboo-lab.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Bambu labs A1 (har inte testat något annat dock). Har funkat väldigt bra för mig som nybörjare.
Man kommer igång och börjar printa väldigt snabbt då det är väldigt enkelt att ladda ned modeller genom deras app eller makerworld.com.

Permalänk
Medlem

Bambulab A1 elr A1mini. Köp inget som heter ender3😂

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

är du ny är det mest användarvälnliga och avancerade och prisvärda en bambu a1 eller a1 mini. jag har kört allt från Anet a8 till ender 3, 4, 5 och corexy mods och kan bara säga att efter jag testade en A1 mini blev det en A1 också sen har de andra maskinerna bara fått stå...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Har två arbetskollegor som har Bambu Labs A1 och kan bara rekommendera den efter att ha sett dem i arbete. Kanske kostar lite mer, men det är den definitivt värd.

Notera att den verkar vara billigast direkt från deras sida.

Permalänk

Jag har en kraftigt modifierad Ender 2. Jag har lärt mig mycket på att bygga om den och jag tycker det är kul att hitta på nya förbättringar. Ender 2 är en gammal liten skrivare som absolut inte är något att rekommendera idag (finns inte att köpa). Bambulabs ska tydligen vara bra. Tycks vara bra pris här:
https://eu.store.bambulab.com/en-se/products/a1?variant=47554...

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Nybörjare här också med FDM och fick min Bambu Lab A1 Mini + AMS idag

Allt var så enkelt och behövde knappt göra något för och montera ihop skrivaren och installera AMS.
UI på skrivaren var ren fröjd och anslöt mot wifi utan några konstigheter, laddade upp Bambu Studio på datorn vilket är sjukt enkelt att jobba i och skickade iväg en print trådlöst och skrivaren gjorde all kalibrering av sig själv jag stod bara och tittade på

Har även installerat Bambu Handy appen i telefonen för och skicka lite utskrifter och hålla koll på den mobilt.

Permalänk
Skrivet av Ca1P3:

Hejsan är sugen på att införskaffa en begagnad 3d skrivare men vet inte vilken man bör gå efter👍
Har sett två på blocket för bra pris som är ender 3 PRO och ender 3 v2 neo

Köp bara sånt som ser ganska nytt ut. har lite erfarenhet av vissa individer som köper skivare , det enda dom gör är att hålla på och pilla pilla pilla och då blir det ständigt stiljtje på just dom skrivarna. Ständigt nått att byta... Exepel , Nån byter ut fläkten till nått som det står på nätet är en förbättring. Vipps så funkar inte skrivare efter ett tag och herr pillkille har bytt så mycket så det finns ingen koll vad som egentligen är problemet.

Dom ska testa grejer som öka takt... Byta material varje gång dom ska skriva ut. Samtidigt som dom skriver ut i mängder när det väl fungerar. Byta skrivare gör dom när det mesta är ras.

kanske kommer det stå orbajs som ny, ny och ny /har bytt i annonsen men skrivaren i sig har nått glapp på grund av allt evigt pillade och bytande av grejer i den. nybörjare kommer aldrig få det att fungera.

räkna med att byta bedd (För att man skrivit ut med andra material, inget kommer sitta fast på den bädden) och det där skruvhuvud dag ett till standard 0.4.

Köp en med det mesta av originaldelarna kvar, som ser ganska ok ut, är nog många som köper men använder få gånger och dom har ju vart så pass billiga. Nöp min Ender för 1300 spänn på banggood och den har funkat hela tiden men jag kör bara med samma material hela tiden och har aldrig bytt och aldrig skruvat i den mer än småjusteringar. Allt som den levererades med är kvar på den, jag torkar aldrig av den med medel heller, grejerna sitter fast och kan knäppas loss. Pillkille håller på med IPA och tejp hel tiden och böjar skylla på fukt i plasten. köper sig en torkmaskin. Aja... mina rullar står i köket och min skrivare kan skiva ut.

Hade bara köpt om jag får se själv att den kan börja skriva ut nått.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Om man skulle köpa en bambulab a1 behöver man combo versionen om man inte kommer printa multi color ?

Permalänk
Medlem

Jag är också ny inom 3D jag bestämde mig för en A1 mini för 2795 kr , utan multicolor. Tar liten plats ska bli kul 🙂

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk

Bambulabs hade jag skaffat. Hört att de ska vara så lätta på alla sätt

Drömmen är att man går ett slapparprogram gymnasium/YH, man bor bland fler liknande och man skaffar en 3D skrivare tillsammans som man tillsammans grejar med.

För min del vill jag ha en Bambu Lab X1 - Carbon Combo, där jag typ enbart ska skriva ut i olika färger. Detta på tid som inte finns, det är dödfött att ens tänka tanken. Det är ett projekt för de som är riktigt bra och har mycket tid. Många med flerfärgutskrifter börjar med det, tycker det är skitcoolt, sedan orkar de ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Om man skulle köpa en bambulab a1 behöver man combo versionen om man inte kommer printa multi color ?

Du måste inte. Men ams delen kan användas som hållare. Laddad o redo med tex pla och petg. Så ena dagen kör du pla, andra kanske du vill köra petg. Då behöver du inte kladda med att byta singel rulle. Elr om du har tex en skvätt kvar på en rulle så kan den gå över till nästa rulle o fortsätta printa det när första rullen tar slut osv.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...