Permalänk
Medlem

VR för rörelser på budget

Hittills varit ointresserad av VR tills för några dagar sedan när jag var på en mässa och fick prova att spela med VR "hjälm" och handkontroller. Det var riktigt kul och jag insåg efteråt hur mycket man rör på sig samtidigt. Ett spel som gick ut på att med lasersvärd "attackera" rutor som kom emot en och samtidigt undvika att få farande block över sig.

Så nu undrar jag, vilka ska man köpa? Finns det prisvärda eller kostar det massor?

Hur gör ni för att inte slå er eller snubbla över saker? Bort med alla möbler och mjuka väggar i ett dedikerat VR-rum? På mässan råkade jag trampa "utanför" några gånger och en gång gick jag rakt in i ett bord. xD Det gick bra men tänker på alla klipp man sett av folk som springer in i väggar och slå ner sin TV...

Permalänk
Medlem

Meta Quest 3 och en runt lite tjockare matta att stå på så känner man tydligt när man kommer utanför safe-zonen är mina två tips.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

Ja, ska man hålla på med såna spel där man rör sig mycket så behöver man gott om utrymme. Men oftast så går det att spela sittande om man vill. Jag ska väl erkänna att jag inte har spelat så mycket i VR, men de spel som jag provat har inte krävt att man förflyttar sig med fötterna, så ser man till att man har svängrum för armarna så är det inga större problem.
Har dock sett lustiga videos där folk tycks vara så inne i spelet att de slänger sig hit och dit och till och med tror att de faller. Personligen har jag aldrig förlorat kontrollen över kroppen i VR (eller förstått hur man kan göra det), men om man har fallenhet för det så bör man nog ha ett helt rum utan möbler.

Det bästa prisvärda man kan köpa är nog en Quest 3 med tanke på priset, som ju för en del kan tyckas dyrt för dryga 5000kr. Men om det bara är för spel som den du nämner så räcker en Quest 2 länge (jag har båda) den är inte oäven för spel kan jag tycka, särskilt inte den du nämner. Tillräckligt bra grafik är det för det. Och den torde vara billig att köpa begagnad nu när 3:an har kommit. Ser att den finns för tusenlappen på tradera t.ex.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD 7800X3D
AMD RX 7800 XT
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
OpenSuse Tumbleweed Linux/Bazzite