Missa inte Månadens Drop!

Linus Torvalds ratar Intel och AMD: "Buggig hårdvara"

Permalänk
Melding Plague

Linus Torvalds ratar Intel och AMD: "Buggig hårdvara"

Linux-skaparen är trött på att höra om teoretiska problem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Håller typ med om båda. buggig hårdvara i all ära men kanske lite svårt att förutspå alla de "teoretiska" säkerhetshålen i arkitekturen innan den kommit ut på riktigt.

personlign bryr jag mig rätt lite om alla dessa obskyra hålen som bl.a läcka data från branch prediction , för att det ska göra någon nytta så måste det ju vara en enormt riktad attack ner på vilka system och vilken mjukvarapå dom du vill ha info ifrån så det är typ noll intressa att slå ihop en sån malware för random privatpersoner.

och fixarna som sinkar prestandan "enormt" i vissa scenarion. avaktiverar alltid när jag kan. (linux mitigations=off)

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

jag vet inte vad han pratar om jag har inga buggar, men jag håller inte på och löder fast egna chips på moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

jag vet inte vad han pratar om jag har inga buggar, men jag håller inte på och löder fast egna chips på moderkortet

Vad menar du nu, ser inte hur lödning har något med detta att göra ö.h.t.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klockish:

jag vet inte vad han pratar om jag har inga buggar, men jag håller inte på och löder fast egna chips på moderkortet

Alla processorer har buggar; vissa fixas i efterhand på olika vis (patchar i operativsystem, ny mikrokod/AGESA/BIOS), andra blir permanenta. Nämn vilken CPU du har så kan vi säkert hitta några buggar den har online.

Som exempel har vi detta dokument med errata för en Epyc-processor. C:a 35-40 buggar, och alla står som "No fix planned", men vissa har workarounds.
Detsamma gäller förstås för desktop-processorer också.

De flesta i listan ovan är saker som väldigt få skulle märka av, men det är fortfarande fall där processorn inte beter sig som den är designad.
Bland de större problemen som funnits på sistone så har vi ju definitivt Intels strul med 13000/14000-serierna.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Som jag fattar det är Linus less på att hårdvarutillverkarna kommer på nya hårdvarulösningar först, sen hittar på en massa teoretiska attackvektorer som dessa är sårbara för och lämnar över detta till mjukvarufolket att lösa.

Är väl säkert hundratals (kanske lite mycket men ni förstår) olika teoretiska attackvägar som hittas varje år eller? Och alla dessa förväntar man sig att mjukvarufolket ska lösa men i själva verket kanske det är någon procent av alla dessa teoretiska brister som faktiskt är användbara.

Tolkar jag det rätt då?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk

Jag tycker vi alla borde göra som Jan Guillou och gå tillbaka till mekanisk skrivmaskin. Här är den nya ryggsäcken som kontorsfolk kommer få som hanterar ens nödvändigaste dokument som man bör ha med sig jämnt : https://www.youtube.com/shorts/pEdErFXhg2s

Annars så finns det mycket problem, ju fler saker man inför i något. Ju mer attackytor finns det. När nu cpuer ska blanda in Ai, så kommer det nya hål för detta.

Permalänk
Medlem

Ja jääättteeebugggiiiiiiiggggg…. 🙄

Permalänk
Medlem

Han är ju numera mest känd för att han gnäller än att vara produktiv och innovativ.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Snusfri

När Linus Torvalds är irrelevant så gnäller han på något för att få sina 15 minutes of fame igen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Ja skriket om att vargen kommer när de flesta särbarheter som upptäckts kräver att du har "full tillgång" till maskinen i fråga gör att de mest blir tjatigt och tradigt med x % förlorade i prestanda för att motverka..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Som jag fattar det är Linus less på att hårdvarutillverkarna kommer på nya hårdvarulösningar först, sen hittar på en massa teoretiska attackvektorer som dessa är sårbara för och lämnar över detta till mjukvarufolket att lösa.

Är väl säkert hundratals (kanske lite mycket men ni förstår) olika teoretiska attackvägar som hittas varje år eller? Och alla dessa förväntar man sig att mjukvarufolket ska lösa men i själva verket kanske det är någon procent av alla dessa teoretiska brister som faktiskt är användbara.

Tolkar jag det rätt då?

Nånting åt det hållet är nog en rimlig tolkning. (Det varierar väl vem som hittar dessa fel, men det känns inte särskilt viktigt för själva poängen)

Andemeningen verkar ju iaf vara att hårdvarutillverkarna introducerat dessa problem helt på egen hand och att Linus då tycker att hårdvarutillverkarna därmed får reda ut och driva införandet av eventuella workarounds som faktiskt krävs i mjukvaran.

Finns väl någon rimlighet i det, att trycka tillbaka så mycket av den kostnaden som möjligt till den part som orsakat problemet så att det inte finns ett incitament i stil med "någon annan kommer fixa det i mjukvara sedan", utan att det åtminstone i så fall blir "vi får fixa det i mjukvara sedan". Eller förstås hellre undvika problemet helt, men det känns ju typ omöjligt att de i verkligheten förutser och löser precis allt... det kommer alltid visa sig att någonting har missats någonstans.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

avaktiverar alltid när jag kan. (linux mitigations=off)

Gör likadant här, fast i Windows.

Intel må vara dåliga på hårdvara, men jag tycker att deras mjukvara än ännu sämre.

Permalänk
Medlem

Frågar är ju om det finns nånting alls denna Linus tycker om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

När Linus Torvalds är irrelevant så gnäller han på något för att få sina 15 minutes of fame igen.

Linus är rolig när han är arg. Det finns vissa som kan kanalisera sin ilska på ett fint sätt. Linus är en av dem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alfo1989:

Frågar är ju om det finns nånting alls denna Linus tycker om?

Det blir ju extremt vinklat om det enda man läser om honom är i nyhetsrubriker, eftersom artiklar bara skrivs om hans kraftigaste uttryck. Han har ju många tusentals inlägg till LKML som inte är kontroversiella.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vad menar du nu, ser inte hur lödning har något med detta att göra ö.h.t.

Kanske var en med glimten i ögat och referade till varför vi kallar det bugs...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Han är ju numera mest känd för att han gnäller än att vara produktiv och innovativ.

Bara om man får alla sin intryck från vad nyhetssidorna skriver, som hugger så fort han säger något som ger klick.

Permalänk
Medlem

Han har ju delvis rätt, det har ju förekommit en del allvarligare buggar som tex Spectre och Meltdown.

Nu när vissa länder håller på med cyberkrig mot tex banker och myndigheter och annat så måste det lyftas till en högre nivå, ofta känner Intel och AMD till vissa små saker men åtgärdar inte i tid, samma med mobiltelefoner och routrar. Sen finns det även saker i Linux kärnan som upptäcks.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

När Linus Torvalds är irrelevant så gnäller han på något för att få sina 15 minutes of fame igen.

Skrivet av alfo1989:

Frågar är ju om det finns nånting alls denna Linus tycker om?

Skrivet av Thomas:

Det blir ju extremt vinklat om det enda man läser om honom är i nyhetsrubriker, eftersom artiklar bara skrivs om hans kraftigaste uttryck. Han har ju många tusentals inlägg till LKML som inte är kontroversiella.

Skrivet av perost:

Bara om man får alla sin intryck från vad nyhetssidorna skriver, som hugger så fort han säger något som ger klick.

Ja, specifikt då nyhetssidor utan egentligt intresse av Linux, Linus eller vad han håller på med... Då är det ju verkligen bara sensationalism och klickjakt med Linus som ett delvis fiktivt karaktärsbygge som bara är en "rolig arg figur" utan något sammanhang men som kan driva lite klick.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Som jag fattar det är Linus less på att hårdvarutillverkarna kommer på nya hårdvarulösningar först, sen hittar på en massa teoretiska attackvektorer som dessa är sårbara för och lämnar över detta till mjukvarufolket att lösa.

Skämt från 80-talet:

How many hardware engineers does it take to change a lightbulb? None - "We'll fix it in software."

Inget är nytt under solen.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker vi alla borde göra som Jan Guillou och gå tillbaka till mekanisk skrivmaskin.

George RR Martin skriver som bekant fortfarande allt i Wordstar 4.0 på DOS, men det är är väl därför det tar decennier att få ut en bok.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

George RR Martin skriver som bekant fortfarande allt i Wordstar 4.0 på DOS, men det är är väl därför det tar decennier att få ut en bok.

Känns osannolikt att just det skulle vara avgörande för hur långsamt det går.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Han är ju numera mest känd för att han gnäller än att vara produktiv och innovativ.

Skrivet av THB:

När Linus Torvalds är irrelevant så gnäller han på något för att få sina 15 minutes of fame igen.

Man ska kanske vara lite ödmjuk med att bara för att man inte förstår problematiken själv, betyder det inte att den inte finns där.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Att tänka på är att x86 är väldigt mycket mer komplex CPU jämfört med andra alternativ

Troligen kommer x86 släppa bakåtkompatibilitet snart för sådant som varit omodernt i 20 år

Permalänk
Medlem

Kan ni förklara vad det är som Linus "ratar" eller är det bara click-bait igen?

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Håller typ med om båda. buggig hårdvara i all ära men kanske lite svårt att förutspå alla de "teoretiska" säkerhetshålen i arkitekturen innan den kommit ut på riktigt.

personlign bryr jag mig rätt lite om alla dessa obskyra hålen som bl.a läcka data från branch prediction , för att det ska göra någon nytta så måste det ju vara en enormt riktad attack ner på vilka system och vilken mjukvarapå dom du vill ha info ifrån så det är typ noll intressa att slå ihop en sån malware för random privatpersoner.

och fixarna som sinkar prestandan "enormt" i vissa scenarion. avaktiverar alltid när jag kan. (linux mitigations=off)

Håller med, för vanliga privatpersoner är dessa "fixar" som sinkar prestandan ett större problem än sårbarheterna i sig. Varje fix kanske bara ger 1-5% förlust, men när det kommer 5-6 fixar om året kommer ju datorn snart kännas som en 386:a.

Ska man vara ett intressant mål för en så pass avancerad och riktad attack måste det finnas någon anledning, som t.ex. att man är politiskt utsatt, reporter som sitter på en massa smaskig info o.s.v. Ingen kommer göra en sån attack för att få ut Sven-Görans semesterbilder från Mallorca 2006.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Känns osannolikt att just det skulle vara avgörande för hur långsamt det går.

Nu var jag ju inte helt seriös med den kommentaren, men det ligger något i att GRRM absolut vägrar att prova något nytt när det gäller hur han skriver. De som producerar många böcker är i allmänhet öppna för att testa nya metoder.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Så fort Linus öppnar munnen så dyker den där Nvidia FU bilden upp. Sluta mobba han nu

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Veckans icke-nyhet: Linus Torvalds hittar något nytt att gnälla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Håller typ med om båda. buggig hårdvara i all ära men kanske lite svårt att förutspå alla de "teoretiska" säkerhetshålen i arkitekturen innan den kommit ut på riktigt.

personlign bryr jag mig rätt lite om alla dessa obskyra hålen som bl.a läcka data från branch prediction , för att det ska göra någon nytta så måste det ju vara en enormt riktad attack ner på vilka system och vilken mjukvarapå dom du vill ha info ifrån så det är typ noll intressa att slå ihop en sån malware för random privatpersoner.

och fixarna som sinkar prestandan "enormt" i vissa scenarion. avaktiverar alltid när jag kan. (linux mitigations=off)

Sorglig twist är dock att det för moderna processorer (t.ex zen4 och zen5) kan ge prestanda förlust vid off vs on då dessa numera är byggda för att respektive os kör med med fixarna aktiva.

Skrivet av marcusOCZ:

Han är ju numera mest känd för att han gnäller än att vara produktiv och innovativ.

Bara bland de som inte kan något.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|