ARM hotar att dra tillbaka licensen från Qualcomm

Permalänk
Melding Plague

ARM hotar att dra tillbaka licensen från Qualcomm

Om ARM häver licensen kommer produkter med Qualcomm-kretsar inte kunna skeppas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte jättebra för mina Qualcomm aktier...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det är ju inte jättebra för mina Qualcomm aktier...

Blir ju köpläge för fler tänker jag.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Blir ju köpläge för fler tänker jag.

Har varit sugen på att köpa in mig på Qualcomm. Hoppas på en dipp, i så fall köper jag

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Eftersom det tydligen var lite för mycket jobb att ge lite bakgrundshistoria i nyheten, så finns mer info här:

https://arstechnica.com/gadgets/2022/09/arm-sues-qualcomm-ove...

Det handlar om Qualcomms köp av Nuvia och kretsar som utvecklades innan uppköpet under licensen som Nuvia hade med ARM.

Permalänk
Medlem

Och här är ju varför vi helst skulle vilja ha en öppen standard. Inte X86 och inte ARM, men typ som RISC-V. Synd bara att prestandan inte riktigt är där för att vara ett relevant alternativ...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Eftersom det tydligen var lite för mycket jobb att ge lite bakgrundshistoria i nyheten, så finns mer info här:

https://arstechnica.com/gadgets/2022/09/arm-sues-qualcomm-ove...

Det handlar om Qualcomms köp av Nuvia och kretsar som utvecklades innan uppköpet under licensen som Nuvia hade med ARM.

Jag föreställer mig att Pat Gelsinger sabrerar Champangen och hånglar upp Lisa Su.

Permalänk

Vi lever i en spännande tid. När jag var mindre så hörde man de där jänkarna som hade hdtv, japaner som kunde se på tv på deras mobil osv. Vi hade olika system som ej var kompatibla med varandra.. När vi gick över till samma lösningar så bidrog alla till att göra bättre produkter.

Nu idag går det åt raka hållet och alla ska ha sina egna. Vill de utanför Väst ha Arm i deras produkter och låsa in sig till oss i Väst? Samma sak med operativsystem och mjukvaror. Internt så håller våra företag på och bråkar och skadar konkurrensen.

Nå jag är för dålig insatt i denna konflikt men hoppas det löses så alla blir glada.

Skrivet av Starric:

Och här är ju varför vi helst skulle vilja ha en öppen standard. Inte X86 och inte ARM, men typ som RISC-V. Synd bara att prestandan inte riktigt är där för att vara ett relevant alternativ...

Jag är också för öppen standard som typ RISC-V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Eftersom det tydligen var lite för mycket jobb att ge lite bakgrundshistoria i nyheten, så finns mer info här:

https://arstechnica.com/gadgets/2022/09/arm-sues-qualcomm-ove...

Det handlar om Qualcomms köp av Nuvia och kretsar som utvecklades innan uppköpet under licensen som Nuvia hade med ARM.

edit.
Nu läste jag väldigt snabbt stämmningsansöken, men tldr verkar vara att Qualcomm inte har licens för att utveckla egna arm kärnor, detta hade Nuvia, och ARM hade då också ett kontrakt med Nuvia med detaljer om royalties osv baserat på det företaget. Så när Qualcomm köpte Nuvia så rev dom upp kontraktet och sa att Qualcomm får skriva ett nytt kontrakt för att få sälja kretsarna som utvecklades hoss Nuvia eftersom dom inte har någon licens för att egen kärnor.

Ja, grunden verkar vara att Nuvias licens inte följde med vid uppköpet och förhandlingarna om en ny licens har stannat, medan QC fortsatt utveckla chip baserad på Nuvias utveckling. Utöver det tycks QC mena att ARM är dumma på alla möjliga sätt och vis, där ARM påstås försöka göra om licenserna så även OEM's ska betala royalties och att de inte ska få ha annan än ARM's GPU och TPU på deras SoC's.

Huruvida QC's påståenden stämmer är oklart. ARM säger i princip att QC snackar skit, men har inte kommenterat mer än så.

Permalänk
Medlem

Skon klämmer alltså där ARM anser att Qualcomm inte hade rätt att flytta över Nuvias ALA-licens vid uppköpet. Även fast Qualcomm själva också har en ALA. De ses som två helt separata avtal vilket inte låter konstigt heller. Nuvia hann väl inte släppa några produkter men det som hann utvecklas innan uppköpet anser ARM ha gjorts med en licens som ARM ser som avvecklad i och med uppköpet. När de sedan nu ser att Qualcomm har fortsatt att bygga vidare på den designen så hotar de med att dra Qualcomms licens också. Så uppfattar jag det.

Edit: Sen på bollen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Är det inte så att företaget är Arm Holdings och arkitekturen är ARM? stör mig något ofantligt på att få verkar ha koll på vad som är vad och bara skriver "ARM" hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag föreställer mig att Pat Gelsinger sabrerar Champangen och hånglar upp Lisa Su.

Står de på gräsmattan i skymningen och tittar på en brinnande skinnjacka? Kan någon fixa en AI-bild?

Ang. ARM-licenser, eller licenser över huvud taget, så är det för komplicerat för oss vanliga dödliga. Problemet med rättsprocesserna är att de fortsätter år efter år där vardera sidan får någon månad på sig att svara på tidigare inlägg. Men klart oroande att ARM tycker att de kan göra som de vill med båda licenserna trotts att det bara verkar vara den ena som tvisten berör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Är det inte så att företaget är Arm Holdings och arkitekturen är ARM? stör mig något ofantligt på att få verkar ha koll på vad som är vad och bara skriver "ARM" hela tiden.

Det var tidigare ARM Holdings, men de ändrade det till Arm Holdings för några år sedan medan deras logga säger arm. Så de verkar ha lite svårt att välja själva, men som du säger är Arm det korrekta just nu om man pratar om företaget (eller Arm Holdings, men det är sällan någon använder hela namnet).

Permalänk
Medlem

Tänk er nu istället att Nvidias köp av Arm hade gått igenom

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det var tidigare ARM Holdings, men de ändrade det till Arm Holdings för några år sedan medan deras logga säger arm. Så de verkar ha lite svårt att välja själva, men som du säger är Arm det korrekta just nu om man pratar om företaget (eller Arm Holdings, men det är sällan någon använder hela namnet).

Exakt. Att alla skriver ARM får det i mitt huvud att verka som att det är en arkitektur som hotar Qualcomm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Skon klämmer alltså där ARM anser att Qualcomm inte hade rätt att flytta över Nuvias ALA-licens vid uppköpet. Även fast Qualcomm själva också har en ALA. De ses som två helt separata avtal vilket inte låter konstigt heller. Nuvia hann väl inte släppa några produkter men det som hann utvecklas innan uppköpet anser ARM ha gjorts med en licens som ARM ser som avvecklad i och med uppköpet. När de sedan nu ser att Qualcomm har fortsatt att bygga vidare på den designen så hotar de med att dra Qualcomms licens också. Så uppfattar jag det.

Edit: Sen på bollen.

Det som verkar ge lite spännande krydda till den här konflikten är att QC hävdar att ARM försöker tvinga dem till den mycket dyrare Nuvia-licensen.

Permalänk
Skrivet av Lussarn:

Det är ju inte jättebra för mina Qualcomm aktier...

Qualcomm har inte direkt varigt ett etiskt bolag som vill alla väl de senasate åren. För mig är det ett bolag som hoppar på andra när de gagnar dem.

Permalänk
Datavetare

Skulle säga att utgången av detta känns rätt oviss.

I grunden ser Arm problematiken så här:

Nuvia har den mest avancerade och mest långtgående licensformen, där finns inga tvivel utan de för helt fritt designa sin mikroarkitektur så den kan köra ARMv8.x.

Där meningarna går isär är huruvida den licens Nuvia har tillåter dem att bygga CPUer för vilken marknad som helst. Inte alls säker att Arm har torrt på fötterna kring detta, men har inte heller läst avtalet (finns en sådan klausul är ju Qualcomm rätt körda).

I förhandlingen med Arm fick Nuvia sin licens "relativt billig" för Arm räknade med att volymerna för en server-CPU blir inte i närheten av volymerna för konsument-CPUer och än mindre volymerna hos mobil-CPUer. Det Qualcomm/Nuvia gjort sedan köpet är att designa om en nästan färdig server-CPU design till att bli en högpresterande konsument-CPU.

Arm känner sig helt enkelt snuvade på rätt stora intäkter, för Qualcomm, Apple, och liknande hade aldrig fått en sådan billig licens då de kommer sälja så stora volymer. Nuvia fick ett "vrakpris" för det var en startup som siktade på en (vid licensskrivanet) ny marknad för Arm.

Det här lär bara bli kul för advokaterna. För om inte Qualcomm är helt inkompetenta i att läsa avtal lär detta helt bli en fråga om hur saker bör "tolkas"...

Tänk om advokater skrev programkod, olika resultat varje gång man kör och vad som händer när en viss instruktion körs beror på vem som "betalat" lämplig ALU mest så den "vinner" denna gång.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Står de på gräsmattan i skymningen och tittar på en brinnande skinnjacka? Kan någon fixa en AI-bild?

Ang. ARM-licenser, eller licenser över huvud taget, så är det för komplicerat för oss vanliga dödliga. Problemet med rättsprocesserna är att de fortsätter år efter år där vardera sidan får någon månad på sig att svara på tidigare inlägg. Men klart oroande att ARM tycker att de kan göra som de vill med båda licenserna trotts att det bara verkar vara den ena som tvisten berör.

Jensen:

Satya Nadella:

Tim Cook:

Permalänk
Datavetare
Skrivet av TheYardbird:

Är det inte så att företaget är Arm Holdings och arkitekturen är ARM? stör mig något ofantligt på att få verkar ha koll på vad som är vad och bara skriver "ARM" hela tiden.

Är värre än så. Man ser att många inte alls har koll på att Arm har två olika ISA, som idag officiellt heter AArch32 och AAarch64. Typ "ingen" använder de namnen, AArch64 kallas av de flesta ARM64 medan det andra är "den gamla 32-bit ISAn"...

Sen blir den ännu mer komplicerat i att specifikationen har versioner, ARMv7.0, ARMv8.1, ARMv8.6, ARMv9.0 etc. ARMv7 är 32-bit only, ARMv8 innehåller båda..., men lite ordning i ARMv9 som bara innehåller 64-bit.

AArch32 är långt ifrån död, i nuläget finns ingen anledning att gå till 64-bit för mikrokontrollers och liknande. Så kommer vara två ISA under lång tid...

AAarch32 har sina rötter i ARMv1 från 1985.
AArch64 är väldigt ny, första CPU som implementerade detta lanserades hösten 2011.

Vad det gäller Arm själva ska man numera skriva just Arm, inte ARM, när man menar företaget. Däremot skriver "alla" ARM64 när de menar 64-bit Arm ISA.

I nuläget är alla "högpresterande" Arm CPUer rena ARM64 designer, de kan inte köra 32-bit Arm kod (med mindre än att man använder en simulator).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Eftersom det tydligen var lite för mycket jobb att ge lite bakgrundshistoria i nyheten, så finns mer info här:

https://arstechnica.com/gadgets/2022/09/arm-sues-qualcomm-ove...

Det handlar om Qualcomms köp av Nuvia och kretsar som utvecklades innan uppköpet under licensen som Nuvia hade med ARM.

Tack för länken infon. Men det kan man tycka du inte ska behöva göra. Men det var inte mycket info av Swek inte.Pinsamt.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jensen:<Uppladdad bildlänk>
Satya Nadella:<Uppladdad bildlänk>
Tim Cook:<Uppladdad bildlänk>

Jag förstår vinken, du vill inte heller logga in på https://pixlr.com/se/image-generator/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu idag går det åt raka hållet och alla ska ha sina egna. Vill de utanför Väst ha Arm i deras produkter och låsa in sig till oss i Väst? Samma sak med operativsystem och mjukvaror. Internt så håller våra företag på och bråkar och skadar konkurrensen.

??

Vilka är "de utanför Väst"?

Vad är det för märklig konflikt du försöker hitta på här?

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nå jag är för dålig insatt i denna konflikt men hoppas det löses så alla blir glada.

Konflikten är mellan Qualcomm och ARM.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

??

Vilka är "de utanför Väst"?

Vad är det för märklig konflikt du försöker hitta på här?

Konflikten är mellan Qualcomm och ARM.

Man ska inte vara beroende av någon annan. Det är därför Eu vill bygga kretstillverkning inom Eu och vi vill ha batterifabriker här etc. Det finns flera artiklar om det.
https://www.nyteknik.se/tech/kina-forbjuder-intel-chip-window...
Vi i sin tur slänger ut Kinas 5G..

Det sista så syftade jag på vem som har rätt i frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Och här är ju varför vi helst skulle vilja ha en öppen standard. Inte X86 och inte ARM, men typ som RISC-V. Synd bara att prestandan inte riktigt är där för att vara ett relevant alternativ...

ytterligare en anledning till att riscV kommer att taöver inom några decennier

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man ska inte vara beroende av någon annan. Det är därför Eu vill bygga kretstillverkning inom Eu och vi vill ha batterifabriker här etc. Det finns flera artiklar om det.
https://www.nyteknik.se/tech/kina-forbjuder-intel-chip-window...
Vi i sin tur slänger ut Kinas 5G..

Det sista så syftade jag på vem som har rätt i frågan.

?

Vad har detta med min fråga och ämnet att göra?

Förstår ännu mindre nu gällande vad du är ute efter...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är värre än så. Man ser att många inte alls har koll på att Arm har två olika ISA, som idag officiellt heter AArch32 och AAarch64. Typ "ingen" använder de namnen, AArch64 kallas av de flesta ARM64 medan det andra är "den gamla 32-bit ISAn"...

Officiellt är det krångligare än så.
Arkitekturerna heter AArch32 och AArch64, men ARM tycker att instruktionsuppsättningarna ska heta A32 och A64.
Men nej, det är ingen som använde de namnen heller ....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

nu avslutade ARM licensen, om 60 dagar ryker den.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

?

Vad har detta med min fråga och ämnet att göra?

Förstår ännu mindre nu gällande vad du är ute efter...

Jag önskar det fanns en funktion på Sweclockers som dolde allt lillaankanidammen postar då det konsekvent är irrelevant...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M