Råd kring nytt grafikkort till gammal Lenovo

Permalänk
Medlem

Råd kring nytt grafikkort till gammal Lenovo

Hej,

Jag har denna stationära dator: https://www.inet.se/produkt/1978834/lenovo-y720-cube-i5-16gb-...

Och skulle vilja uppgradera grafikkortet/min upplevelse främst när jag spelar PoE och PoE2 som kommer senare. Tar gärna hjälp kring vilket nytt grafikkort skulle matcha ovan eller hur skulle du gå tillväga för att förbättra datorn med en budget på ca 4k.

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för skärm?
Hjälper det din fps om du drar ner inställningarna?

Du skulle behöva byta stora delar av datorn för att få ett riktigt lyft, men det tillåter inte din budget. Risken är att du inte får ut hela prestandan ur ett nytt grafikkort på grund av att din processor begränsar dig. Med det sagt så hade jag personligen inte tvekat på att uppgradera grafikkortet om jag varit i din situation. Även om du blir begränsad av processorn så kommer du kunna skruva upp inställningarna i spelen. Jag hade letat efter ett begagnat RTX 2080 Ti. Om du inte orkar vänta kan ett nytt RTX 4060 Ti vara ett alternativ.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Du är nog ganska begränsad av processorn i den datorn. Intel i5 7400 har enbart 4 kärnor utan hypethreading. 6 kärnor är nästan minimum för att få dagens spel att flyta ordentligt.

Men nu vet vi inte vad du har för krav på vad du vill uppnå. Vilken upplösning spelar du i idag och hur många fps får du i PoE?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

PoE är väl mer CPU-intensivt än GPU-intensivt vad jag förstått? Din dator har en gammal CPU med endast fyra kärnor och inga extra trådar. Det där ser även ut som ett litet och varmt chassi och ett ganska svagt nätaggregat.

Hade jag varit du hade jag sparat ihop lite mer och byggt ihop något nytt under Black Friday. Det här tycker jag är ett väldigt prisvärt bygge.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar! Jag får återkomma med exakt vad för skärm men det är en Benq 24" 100hz. CPUn är nog en del av problemet som ni säger för största problemet jag upplever är t.ex. i PoE när det är väldigt hög monster density.

Permalänk

Spelar själv PoE och letar ny dator under BF.
Precis som andra skrivit är CPU oerhört viktigt för att få PoE att flyta så jag hade sparat lite till och köpt ett helt nytt bygge, kanske under BF?

1. CPU
2. SSD
3. GPU

För många andra spel är GPU oerhört viktigt för prestandats så man får tänka lite annorlunda kring just PoE.

Permalänk
Medlem

Som många är inne på kan CPU vara den stora boven här.

En annan sak att tänka på är att färdigbyggda datorer ofta har ganska kassa PSU/nätaggregat. Innan du köper något, kolla vad PSUn är rate:ad för, så att du inte köper något som den inte orkar driva.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.