Följ Black Week på SweClockers

Flytt av m.2 SSD (med win10) från äldre laptop till ny stationär

Permalänk

Flytt av m.2 SSD (med win10) från äldre laptop till ny stationär

Hej,

Jag har en laptop från 2018 som nu precis har säckat ihop. Det går säkert att fixa men det känns inte längre värt besväret.

Tankarna har gått i att bygga en ny stationär pc och då kom tanken upp att flytta över den m.2 SSD som sitter i laptopen och köra den i ena slotet i nya datorn. Den SSDn har då också Win10 så då slipper jag tänka på att inhandla ny licens etc(?).

Dock så förstår jag ju att det kommer en mängd annan data som kanske alls blir bra i en ny dator från den bärbara, så vad ska man tänka på och är detta egentligen inte möjligt bara det att jag tror det?

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU:Intel Core I7 4770 MOBO:MSI Z87-G45 Gaming Grafikkort:MSI Geforce GTX 770 Twin Frozr Gaming RAM:Corsair Vengeance 1600 MHz 6GB (Low Profile) SSD: Samsung 840 EVO 250GB HDD:Seagate Barracuda 1TB Chassi:Fractal Design Defin R4 PSU:be quiet Straight Power CM E9 680W (Modulärt) Mus: Steel Series Sensei Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 Matta: steelseries QcK+ Skärm: AOC 2460pqu 24" 1ms 144hz.

Permalänk
Medlem

Att flytta en M.2 från bärbar dator är inga problem. Det är egentligen bara att flytta över till en ledig port på nya moderkortet.

Licensen är dessvärre inte kopplad till SSD:n utan till moderkort så byter du moderkort så kommer du ändå få meddelande om att en hårdvaruförändring skett och bli ombedd att komma med licensnyckel.

Min rekommendation skulle vara att ominstallera systemet helt vid flytt till nytt moderkort.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Är. mig veterligen, inte helt lämpligt att flytta en windowsinstallation från en dator till en annan med olik hårdvara.

Tror också att windows märker av att hårdvaran inte är den samma och licensen kommer inte fungera.

Permalänk

Exakt. Håller med ovanstående👍

Permalänk

Tusen tack för snabbt svar! Då vet jag hur jag går vidare!

Visa signatur

CPU:Intel Core I7 4770 MOBO:MSI Z87-G45 Gaming Grafikkort:MSI Geforce GTX 770 Twin Frozr Gaming RAM:Corsair Vengeance 1600 MHz 6GB (Low Profile) SSD: Samsung 840 EVO 250GB HDD:Seagate Barracuda 1TB Chassi:Fractal Design Defin R4 PSU:be quiet Straight Power CM E9 680W (Modulärt) Mus: Steel Series Sensei Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 Matta: steelseries QcK+ Skärm: AOC 2460pqu 24" 1ms 144hz.

Permalänk
Medlem

Som andra skrivit, det kan funka att köra windows på en ny dator om man bara flyttar en SSD men ofta så vill den installera drivrutiner och ändra en hel del saker. Det är att rekommendera en ominstallation av Windows.

Själva flytten av hårdvara borde fungera, det beror lite på vad man har för M2 kort. Det finns lite olika M2 slots men det är nog ganska få som drabbas av problem. Det är nog värre om du har ett äldre M2 kort som du vill flytta till en ny dator, eller om du har M2 SSD kort som inte är så vanliga numera.

https://en.wikipedia.org/wiki/M.2