datorn går på högvarv och får blackscreen

Permalänk

datorn går på högvarv och får blackscreen

Hej! ny både på detta forum och med datorer, Klickade hem en dator för nån vecka sedan och skulle testa att köra lite cs! när jag kommer in och trycker på att joina en match går dator på högvarv och blir svart på skärmen och det står att ingen signal har hittats! har testat att vrida upp fläktens speed och under clockat tacksam för alla svar.

mvh

Permalänk
Medlem

Kan du testa med ett annat GPU? Alternativt med iGPU (koppla skärmen på moderkortets HDMI/DP anslutning)?

Permalänk

Har testat att använda olika uttag! Och inget som fungerar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaloandersson:

Hej! ny både på detta forum och med datorer, Klickade hem en dator för nån vecka sedan och skulle testa att köra lite cs! när jag kommer in och trycker på att joina en match går dator på högvarv och blir svart på skärmen och det står att ingen signal har hittats! har testat att vrida upp fläktens speed och under clockat tacksam för alla svar.

mvh

Jag hade exakt samma problem för två veckor sedan. Felet för mig var att nätaggregatet inte orkade driva mitt nya grafikkort, så jag fick köpa ett nytt nätaggregat. Eftersom din dator är ny tycker jag att du ska kontakta återförsäljaren.

Du kan även prova att använda ett RAM-minne i taget om du har två eller fler, alternativt prova dem i olika minnesplatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaloandersson:

Hej! ny både på detta forum och med datorer, Klickade hem en dator för nån vecka sedan och skulle testa att köra lite cs! när jag kommer in och trycker på att joina en match går dator på högvarv och blir svart på skärmen och det står att ingen signal har hittats! har testat att vrida upp fläktens speed och under clockat tacksam för alla svar.

mvh

Har du alla drivrutiner etc? Chipset mm
Vad har du för komponenter?
black screen som du nämner låter som en av två saker och det mest troliga är för låg effekt från psu. Typ daisy chain 8pin istället 2x8pin

Black screen kan också vara någon form av instabil ram eller att under/övervolt slår ut psu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av jaloandersson:

Hej! ny både på detta forum och med datorer, Klickade hem en dator för nån vecka sedan och skulle testa att köra lite cs! när jag kommer in och trycker på att joina en match går dator på högvarv och blir svart på skärmen och det står att ingen signal har hittats! har testat att vrida upp fläktens speed och under clockat tacksam för alla svar.

mvh

Vad är det för delar i datorn?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Processor: AMD A10-8770 Max turbo 3,80GHz, 4C/T
Grafikkort: AMD RX 580 4GB VRAM
SSD: 240GB SSD
HDD: 500GB hårddisk
RAM MINNE 16GB RAM

Permalänk

Tack för alla svar men ör som sagt super super ny på detta så vet inte vad lösningen är till det ni skriver eller med andra ord så förstår jag inte nått ni skriver och hur man löser detta! Men super tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaloandersson:

Processor: AMD A10-8770 Max turbo 3,80GHz, 4C/T
Grafikkort: AMD RX 580 4GB VRAM
SSD: 240GB SSD
HDD: 500GB hårddisk
RAM MINNE 16GB RAM

Oj den var inte så ny, så gissar du köpte begagnat.... Här kan vad som orsaka din problem, mest troligt är det psu.

Om du laddar ned OCCt här
https://www.ocbase.com/occt
Skaffa gratis versionen.

Testa psu där
sedan Vram på gpu

Medan du kör tester har du hwinfo 64 igång.
https://www.hwinfo.com/download/

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaloandersson:

Processor: AMD A10-8770 Max turbo 3,80GHz, 4C/T
Grafikkort: AMD RX 580 4GB VRAM
SSD: 240GB SSD
HDD: 500GB hårddisk
RAM MINNE 16GB RAM

Hoppas att du inte gav många hundralappar för den, annars har du blivit lurad.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34