Aqara M3 hub: Behövs den?

Permalänk
Medlem

Aqara M3 hub: Behövs den?

Jag passade på köpa ett Aqara U200 lås och en M3 hub som såldes som ett paket. Insåg först i efterhand att hubben inte alls behövs för att få låset att fungera med HomeKit.
Jag kör 100% HomeKit (primärt Hue, men även några få IKEA och andra prylar).

Har försökt att läsa på, men jag ser inte riktigt att M3 hubben ger mig nånting så funderar på att returnera den.

Skulle uppskatta om ni kan hjälpa mig förstå vad M3 hubben ger mig, som jag inte redan kan/har genom HomeKit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av richie80:

Jag passade på köpa ett Aqara U200 lås och en M3 hub som såldes som ett paket. Insåg först i efterhand att hubben inte alls behövs för att få låset att fungera med HomeKit.
Jag kör 100% HomeKit (primärt Hue, men även några få IKEA och andra prylar).

Har försökt att läsa på, men jag ser inte riktigt att M3 hubben ger mig nånting så funderar på att returnera den.

Skulle uppskatta om ni kan hjälpa mig förstå vad M3 hubben ger mig, som jag inte redan kan/har genom HomeKit?

Nej, använder du bara HomeKit är inte hubben nödvändig. Vill du använda Aqara-prylarna i Aqaras egna app måste du ha hubben om jag förstått det rätt.

Permalänk
Medlem

Hubben behövs inte. Det finns egentligen rätt få anledningar att ha M3-hubben, speciellt specifikt för U200, men det hubben gör är:

1. Låter dig låsa dörren baserat på en Aqara dörrsensor. Mitt lås låser efter 1 minut om dörrsensorn är stängd. Det går inte att göra utan en dummy-switch i HomeKit (t.ex. genom att använda Home Assistant eller HomeBridge). Funktionen att automatiskt låsa dörren baserat på gyro fungerar väldigt dåligt för mig. Dörrsensorn fungerar alltid varje gång.

2. M3-hubben gör det möjligt att låsa upp U200 genom ansiktsigenkänning om du har dörrklockan Aqara G4.

(3.) Jag använder också M3-hubben som IR-blaster så att jag kan styra min AC via HomeKit. Helt underbart, men har ingenting med U200 att göra.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svar!

Skrivet av Owlbeast:

Vill du använda Aqara-prylarna i Aqaras egna app måste du ha hubben om jag förstått det rätt.

Kan hubben exponeras Aqara enheter mot HomeKit som annars inte hade funkat?

Skrivet av nu1mlock:

1. Aqara dörrsensor. Mitt lås låser efter 1 minut om dörrsensorn är stängd. […] Dörrsensorn fungerar alltid varje gång.

(3.) Jag använder också M3-hubben som IR-blaster så att jag kan styra min AC via HomeKit. Helt underbart, men har ingenting med U200 att göra.

1. Kanske samma fråga som ovan; men funkar Aqara’s dörrsensor endast med HomeKit om man har hubben?

3. Stämmer det att detta endast funkar med (vissa) AC? Det hade ju varit drömmen att kunna styra fläktar och andra IR-enheter genom HomeKit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av richie80:

Tack så mycket för svar!

1. Kanske samma fråga som ovan; men funkar Aqara’s dörrsensor endast med HomeKit om man har hubben?

3. Stämmer det att detta endast funkar med (vissa) AC? Det hade ju varit drömmen att kunna styra fläktar och andra IR-enheter genom HomeKit.

Apple TV och HomePods har inget stöd för Zigbee så vill du använda Zigbee-enheter med HomeKit så behöver du en hubb. M3-hubben exponerar Aqaras Zigbee-enheter för HomeKit, ja.

M3-hubben kan lära sig IR-koder så du kan styra vilka IR-enheter som helst. Men för att specifikt exponera en AC för HomeKit inkl. dess gränssnitt för att ställa in temperatur, värme/kyla etc. så behöver din AC finnas med i databasen. Om din AC har en stor display likt bilden nedan så finns den med.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av richie80:

Tack så mycket för svar!

Ja, det är en Matterbridge, och det gör att Zigbee-enheter exponeras på nätverket som Matter-enheter, vilket i sin tur gör att de kan styras av homekit.

Skrivet av richie80:

Vilken av dem? P2 funkar med Matter över Thread, så sålänge du har en Thread border router (exempelvis senaste Apple TV eller HomePod, för att nämna några) så funkar den utan deras hubb också. Har själv en P2 och kan rekommendera den varmt. Har den kopplat till home assistant och google home.

Permalänk
Medlem

Tack för alla för hjälpen 🙏
Då ser jag ingen riktig anledning att ha kvar hubben, och kommer då lämna tillbaka den.