Missa inte Månadens Drop!

Denuvo försöker blidka spelare

Permalänk
Melding Plague

Denuvo försöker blidka spelare

Spelare klagar ofta över spel som innehåller DRM-systemet Denuvo, men företaget säger att det är missförstått.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Visa oss era optimeringar ni gjort för Tekken 7 istället. Ni har själva konstaterat att det var en extrem. Då förutsätter jag att ni fixat det?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Var in RE The village ochså extremt påverkat?

Vill minnas att de råkade släppa en uppdatering på steam nån gång tätt tidigt efter spelsläppet utan och det gav en ganska rejäl ökning i prestanda.

Finns ju många olika spel som bevisats på olika sätt att skalar man bort det så kommer det generellt alltid bli en fördel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Uselt! Kände inte till att sådan mjukvara under år 2024 suger ut prestanda!
Nej, nu kanske man skall börja pirata istället så att man får DRM-fritt. Eller så köper jag på GOG där det är möjligt!

Permalänk
Medlem

Hur många timmar existerade deras Discord innan de stängde ner den för det var bara hat och trollkommentarer på den?

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 64Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, MO-RA 420 OS: Nobara
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Garuda
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozze666:

Hur många timmar existerade deras Discord innan de stängde ner den för det var bara hat och trollkommentarer på den?

Finns det upplagt i textformat på nätet någonstans? Jag vill ha en trevlig fredagsläsning. (Tar upp popcorn)

Permalänk
Medlem

Denuvos produktchef Andreas Ullmann = 🤡

-:..det kommer behöva jobba för att bygga upp ett förtroende hos spelarna... -
Just det! Precis som tobakbolag gör 😉

Permalänk
Medlem

Till Denovo: Jag är villig att betala för spel. Men jag köper dem utan erat skräp på GOG.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Deras Discord är redan stängd, folket genomskådade PR-försöket och bajsmackor levererades så de blev kränkta och gömde sig igen.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Citat:

– För det första, vår teknik funkar helt enkelt. Pirater kan inte spela spel som använder vår lösning […] så det finns en stor samling människor som inte kan spela sina favoritspel eftersom de inte är villiga att betala för dem, och därför har tid att hänga på olika forum och dela med sig av sina åsikter och skylla allt möjligt på Denuvo.

Ja men det var ju en lugn och sansad kommentar, inte alls bitter...

Hörde nånstans nyligen att spel säljer den absolut största delen under de 12 första veckorna. Drömmen hade ju varit om Steam hade mött GOG halvvägs och tillåtit DRM i 3 månader eller nåt sånt, kan tom sträcka mig till 6. 😁 Därefter skulle spelen behöva uppdateras för att ta bort drm-skiten.

Även jag gillar ju egentligen Steam väldigt mycket, men köper så mycket som möjligt via GOG. Tror jag har i storleksordningen dubbelt så många spel på GOG som Steam. Kommer det ut på GOG så är det där det köps.

Permalänk
Medlem

Har ju visats gång på gång när grupper crackat bort denuvo så blir det bättre spelupplevelse, även om det i vissa titlar "bara" är lagspikes eller microstutter ibland mätt med 1% eller 0.1%.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha...

Visa signatur

Q1 '25: RDNA4, 9XXX X3D

Permalänk
Medlem
Citat:

I en intervju med sajten säger Denuvos produktchef Andreas Ullmann att utvecklarna är trötta på alla negativa kommentarer spelare lämnar exempelvis på Steam så fort ett kommande spel avslöjas innehålla mjukvaran.

Mer sannolikt aktieägarna som är oroliga? Att spelutvecklare ska välja bort dem, vill säga.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Jag upprepar vad jag alltid säger i det här sammanhanget: företag finns för att tjäna pengar. Vill man påverka vad företag gör, så behöver man rösta med plånboken.
Som flera andra i den här tråden köper jag DRM-fria spel på GOG. Det innebär en hel del fördelar, inklusive att jag faktiskt äger rätten att spela dem så länge jag vill. Ingen extern part kan få mina spel att sluta fungera på kompatibla system. Och det finns om du frågar mig ingen ”acceptabel” nivå av intrång i spelkvaliteten på grund av kopieringsskydd.

Permalänk
Medlem

Det här betyder väl helt enkelt att det fungerar att lämna negativa omdömen om spel som som använder Denuvo? Toppen 🙂

Permalänk
Medlem

De körde tydligen en ai bot på discord som svarade på frågor.
Folk frågade om allt möjligt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Hur kan man ens få för sig att säga "I'm a gamer myself and therefore I know what I am talking about"? Snacka om att ta sig själv ur matchen direkt.

"[Denuvo's solution] saves our customers around 20% of - or an additional 20% of revenue..."
"If I, as a gamer, would read that, I see: okay, then these big corporations are just making even more money. But in the end, it's not that easy. Especially currently, the gaming industry is going through a very tough time. "

Jag tänker snarare "stämmer det ens?", eller "hur fan genomfördes en sådan undersökning på ett noggrant och rättvist sätt?".

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S187595...
Highlights
• Denuvo DRM protects total revenue from piracy by a mean of 15% and a median of 20%.
• Piracy causes mean total revenue to decrease by 20% when Denuvo is cracked quickly.
• Piracy causes zero mean total revenue loss when Denuvo survives for 12 weeks or more.

Har ärligt talat bara läst highlights så jag kan inte säga med säkerhet, men det känns som att det är omöjligt att beräkna hur många kunder dom förlorar som helt enkelt låter bli att köpa deras produkt pga att Denuvo används. Dom kanske tappar tusentals potentiella kunder just pga Denuvo, för att det framförallt påverkar prestandan i spelet så pass negativt. Så att påstå att 20% median revenue skyddas pga Denuvo känns inte som hela sanningen.

Den där Andreas Ullmann verkar fett oskön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jungestrand:

Uselt! Kände inte till att sådan mjukvara under år 2024 suger ut prestanda!
Nej, nu kanske man skall börja pirata istället så att man får DRM-fritt. Eller så köper jag på GOG där det är möjligt!

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag upprepar vad jag alltid säger i det här sammanhanget: företag finns för att tjäna pengar. Vill man påverka vad företag gör, så behöver man rösta med plånboken.
Som flera andra i den här tråden köper jag DRM-fria spel på GOG. Det innebär en hel del fördelar, inklusive att jag faktiskt äger rätten att spela dem så länge jag vill. Ingen extern part kan få mina spel att sluta fungera på kompatibla system. Och det finns om du frågar mig ingen ”acceptabel” nivå av intrång i spelkvaliteten på grund av kopieringsskydd.

Det är inte helt sant att man kan spela alla spel från GOG precis som man vill. Det finns spel där som kräver uppkoppling/login för att kunna spelas, som kan stängas ner när som helst. Även för singleplayer. Så det finns en form av DRM på GOG, även om det kanske är en mer rimlig sådan som inte borde stjäla resurser.

Permalänk
Medlem

Det är just en del figurer på Reddit som skall försvara Denuvo i alla trådar som nämner det. Säkert en ren slump att de dyker upp nu, och inte alls astroturfing. Satt i nån tråd på r/civ härom dagen (Civ VII skall ha Denuvo) där någon satt och envetet svarade att det Denuvo inte ens märktes i de allra flesta fall, och det bara var rent påhitt att man ibland inte kunde spela spelet. Postade en liten länk till ett reportage om förra gången Denuvo helt lade av 2021, och fick till svar att det var något heeeeelt annat.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Klart det blir prestandaförluster när spelet essentiellt körs i en egen virtuell maskin. Sen beror det väl på om du sitter med en burk som motsvarar minimumkraven eller en burk som ligger långt över rekommenderad spec hurpass många frames man tappar.

Med det sagt, Denuvo är skräp och gör att man drar öronen åt sig när det forum fylls av trådar om dålig prestanda. Spelar man ett spel med Denuvo och plötsligt märker av en liten prestandaförsämring eller framedrops så tänker man givetvis att det "måste bero på Denuvo" och så surnar man till. Men det behöver inte bero på Denuvo - ooptimerad kod från spelutvecklaren är säkert mer bidragande till prestandaproblem i de flesta fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Var in RE The village ochså extremt påverkat?

Vill minnas att de råkade släppa en uppdatering på steam nån gång tätt tidigt efter spelsläppet utan och det gav en ganska rejäl ökning i prestanda.

Finns ju många olika spel som bevisats på olika sätt att skalar man bort det så kommer det generellt alltid bli en fördel.

JAAA det hade stor påverkan. För mig har jag upplevt följande i både RE The village och Star Wars Jedi: Survivor. Man spelar 30-60 minuter sedan börjar spelet hacka mer och mer...startar man om spelet så är det borta. Sedan när man väl gick ut med att man tog bort Denuvo så uppstod aldrig det problemet igen med att det började lagga efter en viss speltid.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Skrivet av epaaj:

Det är inte helt sant att man kan spela alla spel från GOG precis som man vill. Det finns spel där som kräver uppkoppling/login för att kunna spelas, som kan stängas ner när som helst. Även för singleplayer. Så det finns en form av DRM på GOG, även om det kanske är en mer rimlig sådan som inte borde stjäla resurser.

Ah, bra tillägg och en bra sak att hålla ögonen på.

Permalänk
Discokungen

Jag har faktiskt helt slutat köpa spel som har Denuvo, jag stödjer heller spel som inte har det på Steam. Det är liksom tillräckligt tungdrivet i UHD utan Denuvo. Hade utvecklare tagit bort det efter de där 12 veckorna det var effektivt, som SweC hade nyhet om för ett tag sedan, hade det varit en annan femma. Då hade man dessutom sett prestandaskillnaden svart på vitt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

”alla vanliga spelare kan inte spela sina spel med bår lösning” borde de skriva istället. Eller ”pirater får en bättre upplevelse att spela sina spel med vår lösning för att de slipper den”

Permalänk
Medlem

"..För det första, vår teknik funkar helt enkelt. Pirater kan inte spela spel som använder vår lösning.."

Någon som vill informera denna herre att Denuvo blivit crackad mer än en gång?

Skrivet av The_Lasse_of_Us:

Ja men det var ju en lugn och sansad kommentar, inte alls bitter...

Hörde nånstans nyligen att spel säljer den absolut största delen under de 12 första veckorna. Drömmen hade ju varit om Steam hade mött GOG halvvägs och tillåtit DRM i 3 månader eller nåt sånt, kan tom sträcka mig till 6. 😁 Därefter skulle spelen behöva uppdateras för att ta bort drm-skiten.

Även jag gillar ju egentligen Steam väldigt mycket, men köper så mycket som möjligt via GOG. Tror jag har i storleksordningen dubbelt så många spel på GOG som Steam. Kommer det ut på GOG så är det där det köps.

Snacka om barnsligt svar.. lite "Nu snackar bara skit om oss.. buhu..." över det hela. Att de sedan förstör upplevelsen för folk som legitimt köpt spelet med sitt skit har absolut inget med folks åsikter om företaget att göra.. snacka om att köra huvudet ned i sanden.

Skrivet av ackwell:

Hur kan man ens få för sig att säga "I'm a gamer myself and therefore I know what I am talking about"? Snacka om att ta sig själv ur matchen direkt.

"[Denuvo's solution] saves our customers around 20% of - or an additional 20% of revenue..."
"If I, as a gamer, would read that, I see: okay, then these big corporations are just making even more money. But in the end, it's not that easy. Especially currently, the gaming industry is going through a very tough time. "

Jag tänker snarare "stämmer det ens?", eller "hur fan genomfördes en sådan undersökning på ett noggrant och rättvist sätt?".

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S187595...
Highlights
• Denuvo DRM protects total revenue from piracy by a mean of 15% and a median of 20%.
• Piracy causes mean total revenue to decrease by 20% when Denuvo is cracked quickly.
• Piracy causes zero mean total revenue loss when Denuvo survives for 12 weeks or more.

Har ärligt talat bara läst highlights så jag kan inte säga med säkerhet, men det känns som att det är omöjligt att beräkna hur många kunder dom förlorar som helt enkelt låter bli att köpa deras produkt pga att Denuvo används. Dom kanske tappar tusentals potentiella kunder just pga Denuvo, för att det framförallt påverkar prestandan i spelet så pass negativt. Så att påstå att 20% median revenue skyddas pga Denuvo känns inte som hela sanningen.

Den där Andreas Ullmann verkar fett oskön.

Det är samma påhittade siffror som filmindustrin fläktat runt sig i årtionden.

Skrivet av KorvMos:

JAAA det hade stor påverkan. För mig har jag upplevt följande i både RE The village och Star Wars Jedi: Survivor. Man spelar 30-60 minuter sedan börjar spelet hacka mer och mer...startar man om spelet så är det borta. Sedan när man väl gick ut med att man tog bort Denuvo så uppstod aldrig det problemet igen med att det började lagga efter en viss speltid.

Vill minnas att i SWJ: Survivor så var det Denuvos överdrivna "Call backs" som gjorde att det laggade. I vissa fall gjorde den tusentals call backs i sekunden som gjorde att prestandan störtdök. Denuvo försökte sopa det under mattan genom att skylla ifrån sig men lyckades inte direkt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

rent logiskt så om en person har inställningen att inte betala för spel, så kommer denna inte betala vid release bara för att denuvo hindrar dom från att pirata. dom kommer vänta och sen inte betala alls.

någon som gärna betalar för spel dom gillar kommer betala vara sig de köper på release datum eller en vecka senare pirata och sen köpa när dom spelar ut eventuellt när det kommer på rea.

och med det kan jag dra slutsatsen att antipirat lösningar som denuvo inte gör ett dugg skillnad.
om inget annat så är det avskräckande för en hel del gamers och det faktum kanske drar NER försäjlning av spelet tills det denuvo patchas bort av utvecklaren.

Alltså betalar en utvecklare/publisher denuvo pengar för att potentiellt tjäna mindre pengar. eller kanske liiite mer. men det balanserar nog i bästa fall ut si till plus minus noll.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

rent logiskt så om en person har inställningen att inte betala för spel, så kommer denna inte betala vid release bara för att denuvo hindrar dom från att pirata. dom kommer vänta och sen inte betala alls.

Precis. Sedan är jag en sådan person som kan vänta 6-18 MÅNADER efter det släppts (eller längre) tills det är typ 50%+ rabatt på spelet, minst, om jag fortfarande är intresserad av det spelet då.

Permalänk

Även om nu Denuvo "räddar" 20% av inkomsten, hur mycket av den inkomsten går faktiskt till utvecklarna och inte till Denuvo själva? Det är ju inte precis så att Denuvo är gratis att implementera. Och då räknar vi inte ens med den potentiellt extra utvecklingstiden för att implementera det.
De flesta piraterna köper säkerligen spelet om de gillar det OCH har råd. De som inte gör det hade säkert inte ens gjort det om det inte gick att pirata.
Ordentliga demo skulle istället vara smartare än att lägga till skit-DRM som Denuvo. Vet inte hur många demo från t.ex. PC För Alla jag spelade som ung och sedan köpte spelen i fråga.

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueDevil:

Även om nu Denuvo "räddar" 20% av inkomsten, hur mycket av den inkomsten går faktiskt till utvecklarna och inte till Denuvo själva? Det är ju inte precis så att Denuvo är gratis att implementera. Och då räknar vi inte ens med den potentiellt extra utvecklingstiden för att implementera det.
De flesta piraterna köper säkerligen spelet om de gillar det OCH har råd. De som inte gör det hade säkert inte ens gjort det om det inte gick att pirata.
Ordentliga demo skulle istället vara smartare än att lägga till skit-DRM som Denuvo. Vet inte hur många demo från t.ex. PC För Alla jag spelade som ung och sedan köpte spelen i fråga.

Läste någonstans att det kostar 25000 USD/månad att ha denuvo.

EDIT: https://www.techpowerup.com/275158/denuvo-drm-pricing-structu...

A leaked contract document signed by Denuvo and Crytek CEO dug up by FCKDRM reveals what Crytek paid for Denuvo, and what the DRM's typical pricing structure looks like. It calls for a flat protection fee of 126,000-140,000 Euros for the first 12 months, 2,000 Euros each month following the first 12 months, an additional 60,000€ flat fee in case the game sees more than 500,000 activations in 30 days, a 0.40€ surcharge on activations on the WeGame platform, and 10,000€ for each additional storefront (if the game is being sold in more than one online storefront platform).