Följ Black Week på SweClockers
Permalänk

Speldator nr 3, 25+ (?) kkr

Tja! Börjar bli dags för ny dator, och min vana trogen vänder jag mig till er för hjälp. Behöver uppgradera med en ny dator för gaming och diverse kreativa sysslor (programmering, musikgrejer).

Tänker mig att man kanske ska köra AMD den här gången? På CPU-fronten verkar dom ju leverera bra grejer iaf, och radeon-serien verkar ju dra jämt mot geforce?

Bytte SSD nyligen, så det behöver jag ingen. Annars är det kanske dags för ny skärm, har en dell u3415w som jag köpte 2016. Har vant mig med 34" ultrawide formfaktor.

Budget har jag ingen aning. Antar att komponenter blivit dyrare sen sist (som allt annat). Gillar att min nuvarande hållt i 8+ år, så betalar gärna mer för bra grejer.

Är det rätt läge att köpa nu, eller ligger nån ny GPU/CPU precis runt hörnet?

Många frågor, men tack i förhand för hjälpen!

Tidigare trådar:
2011 - https://www.sweclockers.com/forum/trad/980724-spel-kodardator...
2016 - #16069263

Permalänk
Medlem
Skrivet av onemanbucket:

Tja! Börjar bli dags för ny dator, och min vana trogen vänder jag mig till er för hjälp. Behöver uppgradera med en ny dator för gaming och diverse kreativa sysslor (programmering, musikgrejer).

Tänker mig att man kanske ska köra AMD den här gången? På CPU-fronten verkar dom ju leverera bra grejer iaf, och radeon-serien verkar ju dra jämt mot geforce?

Bytte SSD nyligen, så det behöver jag ingen. Annars är det kanske dags för ny skärm, har en dell u3415w som jag köpte 2016. Har vant mig med 34" ultrawide formfaktor.

Budget har jag ingen aning. Antar att komponenter blivit dyrare sen sist (som allt annat). Gillar att min nuvarande hållt i 8+ år, så betalar gärna mer för bra grejer.

Är det rätt läge att köpa nu, eller ligger nån ny GPU/CPU precis runt hörnet?

Många frågor, men tack i förhand för hjälpen!

Tidigare trådar:
2011 - https://www.sweclockers.com/forum/trad/980724-spel-kodardator...
2016 - #16069263

När du säger att du köpt en SSD menar du en modern m.2? Jag frågar eftersom du inte hade någon sådan på förra bygget och inte specificerar. Det är ju inte riktigt lika stor skillnad SSD -> m.2 som HDD -> SSD men det är fortfarande så stor skillnad att du nog vill köpa en m.2 om det inte är det du har.

Jag skulle vänta med att köpa AMD plattform till den 7/11 för då släpps 9800X3D som i princip garanterat kommer vara bästa spelprocessorn efter Intels släpp igår och förbättrad produktivitetsprestanda. Antingen för att köpa den eller för att hoppas att de andra AMD CPUerna fortsätter gå ner i pris. Beroende på hur mycket fokus du har på produktivitet kan det vara läge att köpa en 12 eller 16-kärnig AMD CPU, särskilt om du håller dig till 7000-serien p.g.a. pris/prestanda.

Du kommer rätt långt med 25k om du ska spela i UW 1440p men grafikkort kan eventuellt behöva uppgraderas på vägen under 8 år.

Permalänk
Medlem

Tack för att du skapade denna tråd åt oss båda. Jag är själv i tankarna att köpa nytt då jag fortfarande sitter med en i5 8600K och GTX 1080. Den håller dock måttet fortfarande, då jag mestadels spelar PS5 numera och bara använder datorn till arbete. Men är dags att uppgradera innan något går sönder.

Funderar även jag på AMD, men är tveksam på AM4/AM5 och DDR4/DDR5. Har börjat konfigurera några datorpaket och det är svårt att landa under 15k om man vill ha kvalitativa grejer och ett grafikkort som håller måttet.

Visa signatur

THINKPAD X280 ARCH
DEFINE S | I5 8600K | AP-Z370P | 32GB | GTX 1080
DEFINE 7 XL | I5 7600K | GA-Z270N | 64GB | 4x18TB
MX3S | KEYCHRON Q1V2 | P3421W + XF270H + XF270H
OLED65C1 + OLED55B7 | STRDH790 | KLIPSCH 5.1.4 | PS5

Permalänk
Skrivet av SweDragon:

När du säger att du köpt en SSD menar du en modern m.2? Jag frågar eftersom du inte hade någon sådan på förra bygget och inte specificerar. Det är ju inte riktigt lika stor skillnad SSD -> m.2 som HDD -> SSD men det är fortfarande så stor skillnad att du nog vill köpa en m.2 om det inte är det du har.

Jag skulle vänta med att köpa AMD plattform till den 7/11 för då släpps 9800X3D som i princip garanterat kommer vara bästa spelprocessorn efter Intels släpp igår och förbättrad produktivitetsprestanda. Antingen för att köpa den eller för att hoppas att de andra AMD CPUerna fortsätter gå ner i pris. Beroende på hur mycket fokus du har på produktivitet kan det vara läge att köpa en 12 eller 16-kärnig AMD CPU, särskilt om du håller dig till 7000-serien p.g.a. pris/prestanda.

Du kommer rätt långt med 25k om du ska spela i UW 1440p men grafikkort kan eventuellt behöva uppgraderas på vägen under 8 år.

Har både en ny M.2 och en ny sata (samsung 870 qvo) som jag köpte i våras. Låter som en bra idé att vänta på nya AMD-processorn då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av E15597:

Tack för att du skapade denna tråd åt oss båda. Jag är själv i tankarna att köpa nytt då jag fortfarande sitter med en i5 8600K och GTX 1080. Den håller dock måttet fortfarande, då jag mestadels spelar PS5 numera och bara använder datorn till arbete. Men är dags att uppgradera innan något går sönder.

Funderar även jag på AMD, men är tveksam på AM4/AM5 och DDR4/DDR5. Har börjat konfigurera några datorpaket och det är svårt att landa under 15k om man vill ha kvalitativa grejer och ett grafikkort som håller måttet.

Här har du ett med "kvalitativa" grejer. Går att få ännu billigare om man vill.

Permalänk

Vad tror ni om något sånt här, men byter ut CPU mot den nya x3d som släpps nästa vecka:

Permalänk
Avstängd

välj ett moderkort med pci-express 5.0 istället om du ändå ska köpa en nya dator.

ASUS ROG STRIX B650E-E GAMING WIFI som ovan är ett bra kort

Permalänk

Beställer detta bygge, några grejer verkar vara nersatta nu under BW:

https://komponentkoll.se/bygg/vIbgO

Permalänk
Medlem
Skrivet av onemanbucket:

Beställer detta bygge, några grejer verkar vara nersatta nu under BW:

https://komponentkoll.se/bygg/vIbgO

Det är inte på något sätt "det bästa" du kan få för dina slantar, dock inte dåliga val men det finns bättre

Du kan exempelvis välja Fractal North XL då vanliga North är ganska litet (kolla recensioner), det blir tajt i chassit med det grafikkortet du har valt samt fläktar i fronten.

Vidare så är AMD utmärkta på CPUer, men motvilligt måste jag rekommendera Nvidia som GPU, deras mjukvara är för bra och om du vill behålla datorn länge hade jag tittat på ett kort från dem.

Likaså är luftkylare driftsäkrare och håller för alltid till skillnad från en AIO som kan läcka, pumpen slutar fungera eventuellt (givetvis åratal dit), osv.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Tack för svar!

Verkar skilja endast 4mm mellan define XL & north. Har skickat iväg chassibeställning redan, tror du det funkar ändå?

Ang. GPU så tänkte jag köra "mid range" nu och ev. uppgradera om ett par år, då kanske till nvidia. Det händer rätt mycket i GPU-branschen just nu så tänker att de platåar lite om några år och då kan det ju vara läge att uppgradera.

Är det vanligt att AIO's börjar läcka? Om den slutar funka om flera år så tänker jag att jag byter ut den bara.

Permalänk

Sitter och spanar på att byta grafikkortet mot en 4080 super https://www.komplett.se/product/1303171/datorutrustning/dator...

Permalänk

Nu har alla beställningar gått iväg! Det blev till slut en 4080 super istället för radeon-kortet.

Blev också en 9950x istället för 9800x3d, mest för att 9800x3d var slut överallt med lång leveranstid.

Bilder på bygget kommer förhoppningsvis i slutet på veckan då!

Permalänk
Medlem

Det är relativt stor skillnad på North och North XL:

Oavsett vad så blir det snyggt sålänge allt får plats

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Ok ok, du har övertygat mig Ändrar ordern till en North XL istället!

Jag kommer garanterat tacka dig när jag står och skruvar i veckan