Permalänk
Medlem

Missfärgningar på tak

Brukar sällan kolla upp i mitt tak, finns inte så mycket av intresse där, men när jag nu gjorde det i samband med städning så hittar jag märkliga missfärgningar. Första bilden är från mitt badrum, den andra från mitt vardagsrum. Bor i lägenhet.

Någon som vet vad detta är för något, och vad man bör göra åt det? Är det samma fenomen, eller olika fenomen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Brukar sällan kolla upp i mitt tak, finns inte så mycket av intresse där, men när jag nu gjorde det i samband med städning så hittar jag märkliga missfärgningar. Första bilden är från mitt badrum, den andra från mitt vardagsrum. Bor i lägenhet.

Någon som vet vad detta är för något, och vad man bör göra åt det? Är det samma fenomen, eller olika fenomen?
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Ser nästan ut som någon fuktskada iaf på bild 2 , hyresrätt eller bostadsrätt?

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Ser nästan ut som någon fuktskada iaf på bild 2 , hyresrätt eller bostadsrätt?

Bostadsrätt.

Permalänk
Medlem

Ser verkligen ut som fuktfläckar. Känns de torra?
Rör och avlopp är oftast föreningens ansvar så ta kontakt med styrelsen om du är orolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Bostadsrätt.

Be styrelsen kalla på fukt mätning eller dylikt, vart i taket är det? Vem bor ovanför? Vad finns ovanför?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Känns som det är från en fuktskada från lägenheten ovanför dig.

Permalänk
Medlem

Är denna typ av eventuella skador vanliga i lägenheter? Man kollar ju väldigt sällan upp i taket. Vilka kan konsekvenserna bli?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hasharii:

Är denna typ av eventuella skador vanliga i lägenheter? Man kollar ju väldigt sällan upp i taket. Vilka kan konsekvenserna bli?

Om det ärt fukt är det inte normalt (dvs ovanligt) och det kan leda till hälsorisker pga mögel och om det är blött under lång tid kan putsen lossna.
Man bör definitivt undersöka vad det beror på för det är ju skillnad på om det är damm eller fukt som orsakat missfärgningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

den i badrummet är lätt att tro direkt att det är en fuktskada från våningen ovanför som visar sig i sådan fläck.

Kan även varit att tidigare ägare duschat väldigt mycket och den ångan har orsakat detta. Men hur som helst helt klart värt att kontakta styrelsen så att de kan göra ett utlåtande, kanske göra en fuktmätning och sen se om det är värt att gå vidare eller inte.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Om det är en fuktskada, vad skulle det kosta att åtgärda den? Går det på hemförsäkringen, eller får man betala ur egen ficka?

Skrivet av oobum:

den i badrummet är lätt att tro direkt att det är en fuktskada från våningen ovanför som visar sig i sådan fläck.

Kan även varit att tidigare ägare duschat väldigt mycket och den ångan har orsakat detta. Men hur som helst helt klart värt att kontakta styrelsen så att de kan göra ett utlåtande, kanske göra en fuktmätning och sen se om det är värt att gå vidare eller inte.

Under vilka omständigheter skulle det inte vara något att gå vidare med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Om det är en fuktskada, vad skulle det kosta att åtgärda den? Går det på hemförsäkringen, eller får man betala ur egen ficka?

Vet inte om du driver eller gör dig till men.
Som föregående skrev, ta kontakt med föreningen. Det där är fukt.

Permalänk
Medlem

Ring 112... eller till Bauhaus Supermarket, maybe ?
Kundtjänst är väl öppen...
Lägg om ditt tak-tegel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Vet inte om du driver eller gör dig till men.
Som föregående skrev, ta kontakt med föreningen. Det där är fukt.

Skrivet av PeterP57:

Ring 112... eller till Bauhaus Supermarket, maybe ?
Kundtjänst är väl öppen...
Lägg om ditt tak-tegel.

Det finns massor av osaker som inte är uppenbarliga för alla.

TS ställer en adekvat fråga, i min humla.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Absolut, men då gäller det att ta till sig av svaren också, ingen idé ställa en fråga och fortsätta babbla om vad det kommer kosta och om det går på försäkring osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Absolut, men då gäller det att ta till sig av svaren också, ingen idé ställa en fråga och fortsätta babbla om vad det kommer kosta och om det går på försäkring osv.

Högst relevanta frågor.. igen i min humla...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Tack för detta, har svårt att finna attityden i de inlägg du citerade motiverad.

Jag kommer att kontakta styrelsen, men det är (som du skriver) ändå en mycket relevant fråga vad det kan tänkas kosta att åtgärda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Vilka kan konsekvenserna bli?

Kommer bara tänka på Gevaliareklamen där grannen ramlar ner genom golvet sittande i badkaret, vilket är en möjlighet beroende på typ av bjälklag och vilka skador som kan ha åsamkats ifall det är en vattenskada.

Skrivet av Hasharii:

Jag kommer att kontakta styrelsen, men det är (som du skriver) ändå en mycket relevant fråga vad det kan tänkas kosta att åtgärda det.

Det kan räcka med övermålning med spärrfärg och takfärg om det är torrt, är det värre så kan det bli att bryta upp taket (beroende på material och åtgärda skador i bjälklaget.
Men är det en vattenskada från lägenheten ovanifrån, så kan det täckas av dens försäkring (om den har någon), alternativt föreningens beroende på orsak.

Men kolla med styrelsen först och se vad de har att säga, kan ju vara värt att få dit någon besiktningsman som har kunskap om att undersöka fuktskador. Så får man ta det därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Du skall anmäla till styrelsen.

Eftersom skadan kommer uppifrån så kommer det göras åtgärder ilägenheten ovanför dig.

Du är med största sannolikhet ansvarig för ytskikten i din lägenhet, vilket gör att när skadan är åtgärdad så får du bekosta ommålning av ditt eget tak.

Kanske värt att ta på din hemförsäkring? För man måste med största sannolikhet måla om hela taket för att få det enhetligt.

Det kan ju vara så att det är en gammal läcka, att någon gjort något i ditt badrum som orsakat det och att orsaken inte finns och därför är det inte värt att gå vidare.

Hur som helst så skall du kontakta styrelsen.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Tack för detta, har svårt att finna attityden i de inlägg du citerade motiverad.

I en bostadsrätt äger du ytskikten i det här fallet färg, tapet, kakel och klinker, allt utanför (konstruktion i form av skivmaterial, reglar, betong, vvs o.d) ägs av föreningen och är deras ansvar. Om skadan beror på ett läckage en våning upp kommer du inte att behöva betala någonting, om skadan beror på en översvämning orsakad av hyresgästen en vånig upp gäller det samma, om skadan beror på ett inläckage genom tak eller fasad faller ansvaret på föreningen. Fläcken i badrumstaket skulle kunna bero på kondens som upstått när du duschar, svårt att bedömma utan att vara på plats, i det fallet är det ditt ansvar att tvätta och måla om, tänk på att använda spärrvitt före du rollar med våtrumsfärg. Ta kontakt med föreningen så kontaktar de antingen sitt försäkringsbolag som i sin tur kontaktar en fukttekniker alternativt så kontaktar bostadsrättsföreningen en fukttekniker direkt, lite beroende på vilka överrenskommelser som finns mellan förening och försäkringsbolag. Ytskikten betalar du för tillsammans med DITT försäkringsbolag så länge det är du som orsakat skadan, det finns åldersavdrag vid ersättning av ytskikt men det beror på om skadan uppkommit hos dig eller hos t.ex din granne. Det kan kännas lite övermäktigt med fuktskador och rädslan för en eventuell ekonomisk smäll kan vara skrämmande.

Jag hoppas det löser sig på bästa sätt, mvh tidigare fuktkonsult.

edit: beroende på husets konstruktion skulle det också kunna vara ett HDF bjälklag (håldäcksbjälklag) som håller vatten och långsamt släpper ifrån sig det, då skulle liknande skador kunna uppstå, det borde en hyffsat begåvad fukttekniker kunna bekräfta eller utesluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

I en bostadsrätt äger du ytskikten i det här fallet färg, tapet, kakel och klinker, allt utanför (konstruktion i form av skivmaterial, reglar, betong, vvs o.d) ägs av föreningen och är deras ansvar. Om skadan beror på ett läckage en våning upp kommer du inte att behöva betala någonting, om skadan beror på en översvämning orsakad av hyresgästen en vånig upp gäller det samma, om skadan beror på ett inläckage genom tak eller fasad faller ansvaret på föreningen. Fläcken i badrumstaket skulle kunna bero på kondens som upstått när du duschar, svårt att bedömma utan att vara på plats, i det fallet är det ditt ansvar att tvätta och måla om, tänk på att använda spärrvitt före du rollar med våtrumsfärg. Ta kontakt med föreningen så kontaktar de antingen sitt försäkringsbolag som i sin tur kontaktar en fukttekniker alternativt så kontaktar bostadsrättsföreningen en fukttekniker direkt, lite beroende på vilka överrenskommelser som finns mellan förening och försäkringsbolag. Ytskikten betalar du för tillsammans med DITT försäkringsbolag så länge det är du som orsakat skadan, det finns åldersavdrag vid ersättning av ytskikt men det beror på om skadan uppkommit hos dig eller hos t.ex din granne. Det kan kännas lite övermäktigt med fuktskador och rädslan för en eventuell ekonomisk smäll kan vara skrämmande.

Jag hoppas det löser sig på bästa sätt, mvh tidigare fuktkonsult.

Bra tips.
Som ordförande vet jag att de boende har rätt mycket skydd men att det trots det kan kosta lite.

Men det blir alltid dyrare att inte säga nått och vänta istället

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

jag kommer att kontakta styresen ? Eh ja... Detta är akut du vet lite som men iten rikigt som att Det brinner eller nån har pajat en ruta men det är ändå akut.

Du skall kontakta styrelsen omedelbart så fort att du upptäcker sånt här och liknade. Allt som har med väta fukt vatten är ett jäkla aber när det gäller hus. Samma sak med skadedjur.

Ju längre det här får hålla på ju mer risk värre skada , ju mer tid tar det att få ordning på det. Uppbrytna golv och väggar med ständigt vinande avfuktare fått stå i halvår innan ens renoveringen kan komma i gång har ju hänt abra för att folk itne insett allvaret:)

Ja du kan ha tur men det är bäst om nån är rak och förbereder dig på vad som i värsta fall kan hända Som en stammrenovering som inte ens kan sättas i gång på grund av att byggnaden fått dra in fukt i månader. men där kanske du slipper värsta smällen det blir granne upptill som får leva med uppbrutna golv och väggar och stående bullriga avfuktare i halvår... byggnaden måste vara torr innan man kan göra nått. Så se nu till att anmäla i dag. eller morgon bitti. Har man tur så är det inte lika allvarligt men väntar man så blir det ju sämst förr eller senare.

. MVH / Hantverkare.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Bra tips.
Som ordförande vet jag att de boende har rätt mycket skydd men att det trots det kan kosta lite.

japp om jag var involverad mer så hade jag tvingat på alla i föreningen lite utbildning med bilvisning med mera kanske men hjälp av något försäkringsbolag kanske.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Bra tips.

Så är det, beroende på självrisk och åldersavskrivning kan det lätt rusa iväg för den enskilde. Ditt tips är helt korrekt, anmäl skador så fort man misstänker skada är det bästa, ju tidigare de upptäcks desto mindre omfattande renoveringar.