Tävla och vinn PNY Geforce RTX 4080 Super!

Har jag rätt till att få återbetalt eller ersatt dator?

Permalänk

Har jag rätt till att få återbetalt eller ersatt dator?

Hejsan, köpte en helt ny dator hos Inet för ca 6 månader sedan. Det var deras egna G70 modell med 4080 SUPER, 7800x3D, 32gb ram osvosv. Den kostade väldigt mycket pengar men jag var nöjd med köpet tills att jag fick hem den och startade upp den.

Redan andra dagen så började problem med att datorn kraschade, hände kanske 2-3 ggr i veckan. Jag tog kontakt med Inet och efter några mail fram och tillbaka så fick jag skicka tillbaka den på felsökning. Dom kunde inte hitta några fel men bytte ut GPU:n för dom misstänkte kanske att det var det som var problemet. Fick tillbaka den efter en vecka men problemen fortsatte. Tog kontakt igen och vi kom fram till att kanske det kunde vara Chrome som fick datorn att krascha då det var den enda gemensamme nämnaren med alla krascher, bytte till Firefox och det har inte kraschat så som det gjort då iallafall.

MEN, problemen slutar inte där.

1. Jag upplever att datorn kan starta väldigt segt, ibland upp mot 5minuter. Hört att 7800x3D kan vara seg i starten så kanske är det?

2. När jag försöker stänga av datorn via Windows så stängs den inte alltid av. Skärmar, tangentbord och mus släcks men datorn går fortfarande. Måste hålla in stäng av knappen på chassit för att få stängt ner den då.

3. Om jag t.ex lägger ner mobilen på skrivbordet som datorn står på, eller stänger en låda i närheten så kan alla skärmar kopplas ifrån, tangentbord och mus också, och datorns fläktar går upp till MAX och blåser som fan. Måste även då hålla inne stäng av knappen på chassit.

4. Och nu här för två veckor sedan formaterade jag om datorn. Allt går fint fram tills idag då den har börjat Bluescreena.

5. Mycket små problem som sega webbläsare, öppnar jag en ny flik måste jag F5:a för att videon ska börja spela. Windows uppdateringar misslyckas. Stutters i spel. osv

Jag tycker den inte lever upp till det som jag hade förväntat mig, men nu till min fråga. Är det här problem som är vanliga? Måste jag leva (dramatisk) med dessa problem eller har jag någon form av rätt att be Inet om pengar tillbaka ev. en ny dator?

Har också polare som köpt i princip samma dator som inte haft några problem alls och spel upplevs bättre på deras datorer än vad det gör på min.

Permalänk
Medlem

Nej det är uppenbarligen något som är fel. Dock märkligt att dom säger att dom inte hittar några fel när du själv upplever såpass markanta saker...

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Har du någon USB docka eller annat skum USB?

Permalänk
Medlem

Tråkigt när det strular, normalt har Inet tre försök på sig att ordna upp dina problem innan diskussion om andra lösningar kommer upp på bordet. Det låter lite som intermittenta strul (stänga en låda, lägga ned telefon på bordet) som efter en rejäl frakt (med postnord?) inte visar sig när datorn väl kommer fram till Inet. Sådant kan vara svårt att identifiera, därför är dett värdefullt att göra egen felsökningar, dels för att slippa frakta (och skaka om) en dyr maskin, dels angripa felen när de visar sig. Men det är ju din tid det handlar om, som egentligen inte borde belasta dig.

Lösa funderingar på felkällor: Kör datorn Windows 24H2 ? Allehanda problem är ju aktuella just nu, kan du få in W11 23H2.

Program som följer med grafikdrivern? Ett par trådar har nämnt någon programvara som ställer till det, hittar tyvärr inte namnet. Flera medlemmar rekommenderade att stänga av eller avinstallera sagda programvara.

#1 Ditt moderkort har Q-LED , kan du ta bort sidopanelen om se vad dessa visar när du startar upp datorn. (är det RAM eller GPU som tar de fem minuterna). Om det är RAM så finns det en BIOS-inställning som sparar minnesträningens resultat till nästa gång (Memory Context Restore). Se om du kan hitta den inställningen och berätta om den är aktiv eller inte.

Prova att köra ett minneskort i taget i respektive kanal. Då verifierar du både kanalerna och minnesstickorna. Använd datorn en eller två kvällar med den den enstaka pinnen. Gör gärna en snabb minnestest på dem också; t.ex. MEMTEST86(+) över natten. Är du bekant med linux, du skulle kunna boota Ubuntu från en USB-sticka och bara prova att surfa lite. Bonus: MEMTEST följer med i boot-menyerna.

#2 Kan vara någon mjukvara som inte vill avsluta. Det kan också vara någon CPU-pinne som har dålig kontakt eller har gått av. Skriv det som en punkt att Inet monterar om processorn om du skickar in datorn till Inet igen. Jag tycker inte du skall peta i detta när du har garanti, pinnarna är känsliga..) Men du kan ju väldigt försiktigt lägga lite tryck på CPU-kylaren från olika vinklar. (En 3D-övning)

Se till att Windows kallbootar ordentligt, annars finns risk att den kör vidare med gamla inställningar.

Kan du och din kamrat köra någon benchmark för att se om det är någon uppenbar skillnad på prestandan, eller om det uteslutande handlar om intermittent strul. Jämför temperaturer också.

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Har du någon USB docka eller annat skum USB?

Har en USB dongle till min trådlösa mus och xbox kontroll laddare ifall det är något sånt du menar? Annars inget utöver det vanliga

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Tråkigt när det strular, normalt har Inet tre försök på sig att ordna upp dina problem innan diskussion om andra lösningar kommer upp på bordet. Det låter lite som intermittenta strul (stänga en låda, lägga ned telefon på bordet) som efter en rejäl frakt (med postnord?) inte visar sig när datorn väl kommer fram till Inet. Sådant kan vara svårt att identifiera, därför är dett värdefullt att göra egen felsökningar, dels för att slippa frakta (och skaka om) en dyr maskin, dels angripa felen när de visar sig. Men det är ju din tid det handlar om, som egentligen inte borde belasta dig.

Lösa funderingar på felkällor: Kör datorn Windows 24H2 ? Allehanda problem är ju aktuella just nu, kan du få in W11 23H2.

Program som följer med grafikdrivern? Ett par trådar har nämnt någon programvara som ställer till det, hittar tyvärr inte namnet. Flera medlemmar rekommenderade att stänga av eller avinstallera sagda programvara.

#1 Ditt moderkort har Q-LED , kan du ta bort sidopanelen om se vad dessa visar när du startar upp datorn. (är det RAM eller GPU som tar de fem minuterna). Om det är RAM så finns det en BIOS-inställning som sparar minnesträningens resultat till nästa gång (Memory Context Restore). Se om du kan hitta den inställningen och berätta om den är aktiv eller inte.

Prova att köra ett minneskort i taget i respektive kanal. Då verifierar du både kanalerna och minnesstickorna. Använd datorn en eller två kvällar med den den enstaka pinnen. Gör gärna en snabb minnestest på dem också; t.ex. MEMTEST86(+) över natten. Är du bekant med linux, du skulle kunna boota Ubuntu från en USB-sticka och bara prova att surfa lite. Bonus: MEMTEST följer med i boot-menyerna.

#2 Kan vara någon mjukvara som inte vill avsluta. Det kan också vara någon CPU-pinne som har dålig kontakt eller har gått av. Skriv det som en punkt att Inet monterar om processorn om du skickar in datorn till Inet igen. Jag tycker inte du skall peta i detta när du har garanti, pinnarna är känsliga..) Men du kan ju väldigt försiktigt lägga lite tryck på CPU-kylaren från olika vinklar. (En 3D-övning)

Se till att Windows kallbootar ordentligt, annars finns risk att den kör vidare med gamla inställningar.

Kan du och din kamrat köra någon benchmark för att se om det är någon uppenbar skillnad på prestandan, eller om det uteslutande handlar om intermittent strul. Jämför temperaturer också.

Tack för det långa svaret!

Får testa det jag klarar av att testa själv men här kommer några svar direkt.

Porblemen med att datorn kraschar när jag stängt en låda eller lagt mobilen på skrivbordet började inte förrän jag fått tillbaka datorn från Inet efter felsökningen.

Windows versionen är 24H2 just nu. Hade en uppdatering inatt, vet inte ifall den kan ha uppdaterats till det då?

Hittar jag någon tråd programvaran som medföljer grafikdrivern får jag testa det men inget jag kan göra nu.

1. Jag har för mig att en polare som kan mer om datorer än mig hjälpte mig att aktivera Memory Context Restore, datorn började starta snabbare då men det är vid vissa tillfällen som den startar väldigt segt.

Angående att köra med ett minneskort, är det bara att stänga av datorn, ploppa ut ett av minneskortena och starta datorn igen och testa eller behövs det göra ändringar i BIOS?

2. Skickar jag in den igen så ska jag be om det!

Hur vet jag ifall Windows kallbootar ordentligt? Brukar stänga av datorn genom att hålla inne shift-knappen samtidigt som jag trycker på "stänga av". Den stängs då av helt och hållet. Då datorn inte stängs av men allt annat slutar fungera brukar vara när jag tryckt på "Uppdatera sen stäng av datorn". Då står den på tills jag går upp på morgonen och måste hålla inne knappen på chassit för att kunna starta igen.

Har du några bra programrekommendationer för benchmark? Såg att du skrev MEMTEST86 för RAM, går det att använda det till resten av datorn också?

Tack igen för svaren och att du orkar hjälpa till!

Permalänk

Alla skärmar skriver du! Hur många har du?
Har du testat att bara ha 1 skärm inkopplat?
Blir det lika då?

Permalänk
Hedersmedlem

En fråga. Vad ser du på skärmen medan datorn startar? Är det den snurrande cirkeln som visas den mesta av tiden?

Lite felsökningstips. Hittar du felet så slutar du så klart följa tipsen.

Se till att uppdatera alla drivrutiner på datorn. Det finns program som hjälper till med det, jag brukar tex använda DriverBooster. Du behöver inte köpa programmet. Det den gör på gratisnivån räcker. Avinstallera programmet när du är klar.

Ta bort så mycket inkopplade grejer som möjligt. Även delar i datorn som du själv installerat eller någon installerat till dig. Mus behövs tex inte. Prova att starta datorn. Blev det bättre så kopplar du in dina prylar en och en och startar datorn emellan varje. När du får tillbaka felet så har du hittat vad det är som gör det.

Öppna moderkortets BIOS och ladda standardinställningar.
Uppdatera moderkortets BIOS och ladda sedan standardinställningarna igen.

Fortsätter problemen efter detta hade jag ställt större krav på Inet. De har rätt att försöka reparera datorn två gånger med samma fel. Tredje gången kan du häva köpet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av hollowman71:

Alla skärmar skriver du! Hur många har du?
Har du testat att bara ha 1 skärm inkopplat?
Blir det lika då?

Började med tre, nu har jag "bara" en ultrawide och en 27". Har inte märkt någon skillnad från 3>2 iallafall.

Permalänk
Skrivet av giplet:

En fråga. Vad ser du på skärmen medan datorn startar? Är det den snurrande cirkeln som visas den mesta av tiden?

Lite felsökningstips. Hittar du felet så slutar du så klart följa tipsen.

Se till att uppdatera alla drivrutiner på datorn. Det finns program som hjälper till med det, jag brukar tex använda DriverBooster. Du behöver inte köpa programmet. Det den gör på gratisnivån räcker. Avinstallera programmet när du är klar.

Ta bort så mycket inkopplade grejer som möjligt. Även delar i datorn som du själv installerat eller någon installerat till dig. Mus behövs tex inte. Prova att starta datorn. Blev det bättre så kopplar du in dina prylar en och en och startar datorn emellan varje. När du får tillbaka felet så har du hittat vad det är som gör det.

Öppna moderkortets BIOS och ladda standardinställningar.
Uppdatera moderkortets BIOS och ladda sedan standardinställningarna igen.

Fortsätter problemen efter detta hade jag ställt större krav på Inet. De har rätt att försöka reparera datorn två gånger med samma fel. Tredje gången kan du häva köpet.

När den väl fastnar så är det oftast vid windows inloggningsskärm som står och snurrar. Loggar in automatiskt så den kan stå där i några minuter. Men brukar redan känna av innan att det tar en liten stund för den att väl komma till den rutan.

Problemet med att ta ut allt som är kopplat till datorn är väl att den sega inloggningen är väldigt inkonsekvent så. Kan ta 1-2 veckor innan den gör några sega inlogg.

Får kika på BIOSinställnigarna också!

Tack för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kolatroll:

När den väl fastnar så är det oftast vid windows inloggningsskärm som står och snurrar. Loggar in automatiskt så den kan stå där i några minuter. Men brukar redan känna av innan att det tar en liten stund för den att väl komma till den rutan.

Problemet med att ta ut allt som är kopplat till datorn är väl att den sega inloggningen är väldigt inkonsekvent så. Kan ta 1-2 veckor innan den gör några sega inlogg.

Får kika på BIOSinställnigarna också!

Tack för svar

Har du kört memtest som tipsats om tidigare. Det finns en variant inbyggd i Windows, Windows Minnesdiagnostik. Prova den.
Det finns också ett annat trevligt verktyg i Windows som heter Visa Tillförlitlighetsdiagnostik. Detta verktyg samlar in data från olika loggar och visar det på ett enkelt sätt. Kolla om du har några röda eller gula varningar. Vad säger dessa varningar i så fall?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kolatroll:

Måste jag leva (dramatisk) med dessa problem eller har jag någon form av rätt att be Inet om pengar tillbaka ev. en ny dator?

Det är två frågor i meningen ovan.

Nej, du ska inte acceptera en trasig dator, kontakta återförsäljaren så kan de titta på datorn och lösa eventuella trasiga komponenter enligt garantin.

Nej, du kan inte begära pengar eller kräva ny dator i första hand, åf har rätten att försöka reparera varan först.

Om datorn uppvisar samma fel tre gånger, dvs ÅF har försök laga datorn två gånger, då kan du begära hävning av köpet.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av giplet:

Har du kört memtest som tipsats om tidigare. Det finns en variant inbyggd i Windows, Windows Minnesdiagnostik. Prova den.
Det finns också ett annat trevligt verktyg i Windows som heter Visa Tillförlitlighetsdiagnostik. Detta verktyg samlar in data från olika loggar och visar det på ett enkelt sätt. Kolla om du har några röda eller gula varningar. Vad säger dessa varningar i så fall?

Inte hunnit köra memtest än.

Kikade på Tillförlitlighetsdiagnostiken. Det här är från dagen jag formaterade datorn, ser ju ut som att det möjligen kan ha hänt något.

Här från inatt när det bluescreenade

Resten av dagarna så står det under kritiska händelser att iCUE och Nvidia broadcast slutar fungera.

Permalänk
Medlem

Minnesmodulerna är plug and play så länge du inte byter sort, installerar fyra eller aktiverar XMP, i så fall bör du låta datorn köra minnesträningen. Ha även koll på vilka slottar de sitter i, om du vill kan du dubbelkolla detta med moderkortsmanualen.

Ang. Minnen och vilken hastighet de körs i : Har din dator XMP/DOCP/EXPO (kärt barn med många namn) aktiverat i BIOS?
Det kan vara en fråga om minneskontrollerns stabilitet jämfört med det exemplar som din kamrat fått. Så när du provat att skifta minnena så kan ett förslag vara att avaktivera överklockningen. Minneshastigheten syns även i aktivitetshanteraren och du kan stämma av det med CPU-Z (som visar verkliga MHz, så du får ta det x2 för att få MT/s). BIOS kan ange det som MHz fast de egentligen visar MT/s så håll tungan rätt i mun. https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.htm

Denna mäter både CPU och grafikprestanda: https://www.userbenchmark.com/
Andra har nämnt TimeSpy och Heaven. https://benchmarks.ul.com/3dmark https://benchmark.unigine.com/heaven

Många förslag som går omlott med varandra, du får koncentrera dig på en sak i taget och utvärdera det hela i steg.

Permalänk
Rekordmedlem

Du antyder att det kanske är vibrationer som påverkar "3. Om jag t.ex lägger ner mobilen på skrivbordet som datorn står på, eller stänger en låda i närheten", sitter verkligen alla delar och kablar ordentligt på plats ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Ja, du har sannolikt rätt att begära ersättning eller reparation hos Inet om du upplever den här typen av återkommande och allvarliga problem med en ny dator.

Vilken bios-version har du installerat på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Icue verkar ju varas allas favorit-mjukvara som aldrig skapat ett enda problem.

Finns poster som nämner liknande problem. Finns tydligen något inställning som gör att den Icue kan stänga ned datorn om den anser temperaturer är hög.

https://www.reddit.com/r/Corsair/comments/hrfsyu/icue_shuts_d...

Lösningen verkar vara att helt enkelt avinstallera programmet så gör det och se om det fortsätter hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolatroll:

...
3. Om jag t.ex lägger ner mobilen på skrivbordet som datorn står på, eller stänger en låda i närheten så kan alla skärmar kopplas ifrån, tangentbord och mus också, och datorns fläktar går upp till MAX och blåser som fan. Måste även då hålla inne stäng av knappen på chassit.
...

Jag skulle tippa på att det kortslutar någonstans i datorn/grejer som är anslutna. Någon kabel eller något liknande.

Precis som någon annan skrev tidigare: koppla bort alla usb anslutna grejer och lämna bara direkt kopplade mus och tangentbord. Och börja testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du antyder att det kanske är vibrationer som påverkar "3. Om jag t.ex lägger ner mobilen på skrivbordet som datorn står på, eller stänger en låda i närheten", sitter verkligen alla delar och kablar ordentligt på plats ?

Kan ju tillägga ett en dator på jobbet hade dessa problem. Visade sig att det låg en lös skruv mellan moderkort och chassi som kortslöt nånting vid minsta vibration.

Permalänk
Medlem

Om du hade byggt den själv hade jag nog felsökt metodiskt (framförallt via Windows Event Viewer där du kan se varför den startar om, alternativt använt verktyg som BlueScreenDiagnostic som läser minnesdump-filen som skapas vid krascher och låter dig söka direkt på Google). Har själv haft väldigt problem med två nya byggen där jag installerade Windows 24H2 (högerklicka på Start, System och kika på versionen) och alla problem försvann med installation av Windows 23H2.
Om du köpt datorn skulle jag först kika ifall du har några allvarliga händelser i Event Viewer, notera dessa, skapa ett reklamationsärende och få den åtgärdad. Inet är nog rätt måna om att behålla sitt god rykte så dom löser det säkert om dom kan.

använd -> använt
Visa signatur

PC hemma: 13900KS | Z690 EXTREME | 64GB @ CL30 6000MHz | 4090 Strix | Optane P5800X | M.2 | SSD | HDD | 1600W | Eget vatten, CPU@79C R23, GPU@60C Furmark | Bild 1
PC stugan: Threadripper 7960X | TRX50 | 128GB @ CL32 6000Mhz | 4090 Tuf | Optane 905P | M.2 | SSD | HDD | 1600W | Eget vatten, CPU@60C R23, GPU@55C Furmark | Bild 1 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolatroll:

Inte hunnit köra memtest än.

Kikade på Tillförlitlighetsdiagnostiken. Det här är från dagen jag formaterade datorn, ser ju ut som att det möjligen kan ha hänt något. <Uppladdad bildlänk>

Här från inatt när det bluescreenade <Uppladdad bildlänk>

Resten av dagarna så står det under kritiska händelser att iCUE och Nvidia broadcast slutar fungera.

Skrivet av Ibymafayhas:

Icue verkar ju varas allas favorit-mjukvara som aldrig skapat ett enda problem.

Finns poster som nämner liknande problem. Finns tydligen något inställning som gör att den Icue kan stänga ned datorn om den anser temperaturer är hög.

https://www.reddit.com/r/Corsair/comments/hrfsyu/icue_shuts_d...

Lösningen verkar vara att helt enkelt avinstallera programmet så gör det och se om det fortsätter hända.

Icue verkar ställa till problem för många användare, hade jag varit du hade jag avinstallerat och sett om det gör någon skillnad.

Glhf