Har jag rätt till att få återbetalt eller ersatt dator?
Hejsan, köpte en helt ny dator hos Inet för ca 6 månader sedan. Det var deras egna G70 modell med 4080 SUPER, 7800x3D, 32gb ram osvosv. Den kostade väldigt mycket pengar men jag var nöjd med köpet tills att jag fick hem den och startade upp den.
Redan andra dagen så började problem med att datorn kraschade, hände kanske 2-3 ggr i veckan. Jag tog kontakt med Inet och efter några mail fram och tillbaka så fick jag skicka tillbaka den på felsökning. Dom kunde inte hitta några fel men bytte ut GPU:n för dom misstänkte kanske att det var det som var problemet. Fick tillbaka den efter en vecka men problemen fortsatte. Tog kontakt igen och vi kom fram till att kanske det kunde vara Chrome som fick datorn att krascha då det var den enda gemensamme nämnaren med alla krascher, bytte till Firefox och det har inte kraschat så som det gjort då iallafall.
MEN, problemen slutar inte där.
1. Jag upplever att datorn kan starta väldigt segt, ibland upp mot 5minuter. Hört att 7800x3D kan vara seg i starten så kanske är det?
2. När jag försöker stänga av datorn via Windows så stängs den inte alltid av. Skärmar, tangentbord och mus släcks men datorn går fortfarande. Måste hålla in stäng av knappen på chassit för att få stängt ner den då.
3. Om jag t.ex lägger ner mobilen på skrivbordet som datorn står på, eller stänger en låda i närheten så kan alla skärmar kopplas ifrån, tangentbord och mus också, och datorns fläktar går upp till MAX och blåser som fan. Måste även då hålla inne stäng av knappen på chassit.
4. Och nu här för två veckor sedan formaterade jag om datorn. Allt går fint fram tills idag då den har börjat Bluescreena.
5. Mycket små problem som sega webbläsare, öppnar jag en ny flik måste jag F5:a för att videon ska börja spela. Windows uppdateringar misslyckas. Stutters i spel. osv
Jag tycker den inte lever upp till det som jag hade förväntat mig, men nu till min fråga. Är det här problem som är vanliga? Måste jag leva (dramatisk) med dessa problem eller har jag någon form av rätt att be Inet om pengar tillbaka ev. en ny dator?
Har också polare som köpt i princip samma dator som inte haft några problem alls och spel upplevs bättre på deras datorer än vad det gör på min.