Förfalskad microSD?

Permalänk

Förfalskad microSD?

Jag beställde nyligen en Sandisk Ultra 512gb micro sd på amazon (https://amzn.eu/d/30Ms0Px), När jag fick den började jag direkt testa den på H2testw. Problemet är att jag inte ens uppnår hastigheter på 20MB/s.

Det står även att "Warning: Only 488090 of 488092 MByte tested." vilket (efter en liten snabb undersökning) pekar på att produkten är förfalskad. Jag är endast kluven då produkten har 90000 betyg med 4.7 stjärnor, och säljs av Amazon själva. Gör jag något fel eller är det något med SD kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GetGoodWifi:

Jag beställde nyligen en Sandisk Ultra 512gb micro sd på amazon (https://amzn.eu/d/30Ms0Px), När jag fick den började jag direkt testa den på H2testw. Problemet är att jag inte ens uppnår hastigheter på 20MB/s.

Det står även att "Warning: Only 488090 of 488092 MByte tested." vilket (efter en liten snabb undersökning) pekar på att produkten är förfalskad. Jag är endast kluven då produkten har 90000 betyg med 4.7 stjärnor, och säljs av Amazon själva. Gör jag något fel eller är det något med SD kortet?

<Uppladdad bildlänk>

20MB/sekund skrivhastighet är väl korrekt för det kortet. Det är den snabbare läshastigheten som de gärna skyltar med som prio.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror varken du gör något fel eller att kortet är förfalskat/trasigt. Skrivhastigheter är sällan bra på microSD om de inte kostar klart över medel. Att den lyckas testa 99.9996% av kortet är inte tecken på förfalskning; ett fake-kort skulle kanske kunna lyckas skriva 8 eller 16 GB.
150 MB/s är den påstådda läshastigheten; skrivhastigheten hittar jag ingen specifikation på, men det är inte ovanligt att den är långt under läs.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Bjuder på ett äkta (nåja) microSD på 2TB som jag köpte från Aliexpress för en 90 spänn:

Går knappt ens att skriva till heller. Segt som sju svåra år.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Du kan alltid testa den med https://www.grc.com/validrive.htm, som Sweclockers hade en nyhet om.

Men den skickas från Amazon och säljs av Amazon så de skickar förhoppningsvis äkta vara.

De skriver:
Hastigheten är olika för olika kapacitet. [256 GB-512 GB; 1TB] Upp till 150 MB/s läshastighet, konstruerad med egen teknik för att nå hastigheter utöver UHS-I 104 MB/s, kräver kompatibla enheter som kan nå sådana hastigheter. Skrivhastigheterna är lägre. Baserat på interna tester, prestandan kan vara lägre beroende på värdenhet, gränssnitt, användningsförhållanden och andra faktorer.

Jag antar att 20 megabytes per sekund är skrivhastighet (baserat på de andra listade jämförbara SanDisk artiklar). Så runt den skrivhastigheten du har, är nog det man kan förvänta sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EWS:

Men den skickas från Amazon och säljs av Amazon så de skickar förhoppningsvis äkta vara.

Inte direkt då det är väldigt vanligt att amazon skickar fejkade produkter inom vissa lättfejkade kategorier som tex sdkort/ssd/m.2.
Mer info i detta inlägg.

Skrivet av grizzly666:

Menar du då att den var "Säljs av Amazon"?
Heller var det att du köpte från amazon.se men "säljs av nåt annat företag"?
Tex som dessa två 1tb 980, dvs en från "amazon" en från "Quality Value Supplies SE".
https://www.amazon.se/-/en/Samsung-3-500-Internal-Solid-MZ-V8...
https://www.amazon.se/-/en/Samsung-MZ-V8V1T0B-AM-980-SSD/dp/B...

Sen finns även "skickas från" och är det som är mer viktigt enligt mig.
Dvs är det amazon så ligger prylen på amazons lager och paketeras och skickas av amazon.
Är det "skickas från" och nåt annat företag så kan det skickas ifrån vilket land/företag som helst så amazon har betydligt mindre koll på detta, och tar oftas längre tid att skickas/komma fram med.

Tyvärr så är det så att OM det skickas från amazon så blandar amazon ihop alla olika säljares varor på samma lager plats=kräver mindre utrymme osv.
Dvs OM företagen ifråga säger att det är tex denna m.2 med detta tillverkarnummer osv så blandas allt ihop i en lagerplats.
Detta kan missbrukas och tex "buffel och båg" kan skicka in 100st fejkade "samsung 980 m.2 1tb" och är dom ganska lika dom andra i förpackning/utseende/osv så blandas allt ihop med dom andra tex 10000st äkta m.2'erna.

Efter att detta har gjorts så är det ju givetvis svårt att veta vilket företag var det som skickade in dom fejkade m.2?
För då allt har blandats så även om du köpte från "buffel o båg" så kan du få en äkta m.2, och givetvis samma sak åt andra hållet köpte du av amazon så kan du få en fejk m.2 OM det har blandats in några.

Detta är varför jag troligen aldrig kommer att handla vissa saker från amazon, som tex minneskort/ssd som är väldigt lätta att fejka och är vanligt att det görs.
För mer info så kan du googla på amazon counterfeit memory card sandisk och man ser ganska snabbt att det är ett enormt stort o vanligt problem.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Kan inte säga något om SD-minnet men är verkligen amzn.eu en riktig amazon sida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tardis:

Kan inte säga något om SD-minnet men är verkligen amzn.eu en riktig amazon sida?

Ja, de blir så när man länkar genom deras dela funktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Inte direkt då det är väldigt vanligt att amazon skickar fejkade produkter inom vissa lättfejkade kategorier som tex sdkort/ssd/m.2.
Mer info i detta inlägg.

Jag har uppfattat att problemet är med externa säljare, alltså Amazon Marketplace.

Skickas från Amazons lager och säljare är Amazon = Ok
Skickas från Amazons lager, men av extern säljare = Inte ok
Skickas från extern säljares lager och av extern säljare = Inte ok

Eller menar du att det är så illa att även varor från Amazons egna inköp/lager, blandas med inskickade externa säljares varor?

Permalänk
Medlem

Ja Amazon blandar ihop "identiska" dvs samma pryl/modell/idnummer/förpackning osv även om det är prylar från en extern säljare.
Vilket gör att du kan aldrig vara säker på att du får en äkta vara även om du handlar från en annons där Amazon är både säljare och skickas.

Och tack vare inblandningen så kan man få en äkta vara även om man handlar från buffel o båg som bara skickat in falska varor.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GetGoodWifi:

<Uppladdad bildlänk>

Det är väl ganska självklart att du bara når hastigheter på 15-20 MB/s, när du köpt ett kort som bara ska klarar strax över 10 MB/s?

Står C10 & U1 på kortet. Vilket betyder att det ska ha en skrivhastighet på minst 10 MB/s.

Vill du ha ett kort som klarar av att skriva i 30 MB/s eller mer, så får du köpa ett som det står V30 & U3 på. Eller V60, o.s.v.

Låg skrivhastighet på ett kort som är speccat till låg skrivhastighet är ingen indikation på att kortet är fake.

Permalänk
Medlem
Citat:

Upp till 150 MB/s läshastighet, konstruerad med egen teknik för att nå hastigheter utöver UHS-I 104 MB/s, kräver kompatibla enheter som kan nå sådana hastigheter. Skrivhastigheterna är lägre.

Som andra har påpekat så är allt i sin ordning. Allt för att förvirra och försvåra för konsumenten.

Visa signatur

press nu1mlock