Apple och Samsung ryktas intresserade av att förvärva Intel

Permalänk
Melding Plague

Apple och Samsung ryktas intresserade av att förvärva Intel

Amerikanska myndigheter ska även vara öppna för en sammanslagning mellan Intel och något annat bolag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar om Pat Gelsingers flöde har reklam om boken "Nationers uppgång och fall"?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Gillar Amd mer och brukar köpa deras produkter, men detta känns inte bra att Intel gått ner sig såhär.

Jag kanske missförstod det hela med. Har inte satt mig in i läget.

Just nu kör jag faktiskt intel för att dottern fick min Ryzen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Gillar Amd mer och brukar köpa deras produkter, men detta känns inte bra att Intel gått ner sig såhär.

Jag kanske missförstod det hela med. Har inte satt mig in i läget.

Just nu kör jag faktiskt intel för att dottern fick min Ryzen.

Ja verkligen otroligt trist att Intel gått ned sig som de gjort..

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Oj, vilket resolut svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Men det står ju t.o.m. i artikeln du länkar att staten kan tänka sig att Intel slås ihop med en konkurrent. Marvell och AMD tas upp som exempel. En sammanslagning kan ske genom ett uppköp.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metric:

Ja verkligen otroligt trist att Intel gått ned sig som de gjort..

Hur har dom gått ner sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

De har tappat prestandasegmentet och serversegmentet på senare år, gått från över 80% av marknaden till 60% men där de har tappat mest är såklart på de dyrare processorerna med mest marginaler.

Skulle killgissa att i prestandasegmentet har de nog bara 20-30% från säkert 98% för tio år sedan.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

De har inte haft en vettig processorgeneration sedan Sandy Bridge, de har tappat datacentermarknaden helt och hållet, superdatorer väljer AMD etc.

Det är inte ett välmående företag som tappar 60% av sitt värde på 5 år (när alla andra stack uppåt, särskilt under covid)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Bortsett från vad andra nämnt, så har de även tappat en liten kund vid namn Apple (första dippen?).

Att nu Microsoft och Qualcomm samarbetar kring ARM64 samtidigt som Nvidia ska ge sig in i leken gör inte heller Intel till ett hetare namn i branschen.

Sen har deras satsning på egna GPU:er inte känts helt lyckad. Mycket R&D för ingenting?

Nu nämner jag inte ens alla säkerhetsbrister som florerat, men Spectre och Meltdown var knappast heller positivt för Intel. Detta i en tid när alla skulle till molnet där säkerhetsbristerna slog hårdast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

De levererar inte längre spelprestanda i toppklass och ligger efter AMD på mycket. Var det svar på din fråga?

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Skrivet av bobbeyblade:

De har tappat prestandasegmentet och serversegmentet på senare år, gått från över 80% av marknaden till 60% men där de har tappat mest är såklart på de dyrare processorerna med mest marginaler.

Skulle killgissa att i prestandasegmentet har de nog bara 20-30% från säkert 98% för tio år sedan.

Hade de verkligen så hög del då? Hur var det pre core-eran respektive precis efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metric:

De levererar inte längre spelprestanda i toppklass och ligger efter AMD på mycket. Var det svar på din fråga?

Nej, faktiskt inte. Det vi ser på processor-marknaden är ju en naturlig följd av att utvecklingstakten har avstannat, och då är det lika naturligt att konkurrensen ökar.

Vi kommer inom kort se samma sak med Nvidia.

Permalänk
Datavetare

Undrar om inte vissa nu tänker
"Watch what you wish for, you might just get it..."

Skrivet av XPerion:

Tror det allt mer börjar klarna varför Intel delat upp kretstillverkning och övrigt i två separata enheter med separat bokföring.

Som jag förstår både artikel du länkar och den länkad av SweC så är det specifikt kretstillverkningen man vill säkerställa finns kvar på amerikansk mark. Huruvida Intels x86 CPUer finns kvar eller ej lär vara relativt oviktigt ur det perspektivet.

"Intel is the only American company that designs and manufactures leading-edge chips and is playing a critical role to enable a globally competitive semiconductor ecosystem in the US."

Skrivet av walkir:

Bortsett från vad andra nämnt, så har de även tappat en liten kund vid namn Apple (första dippen?).

Att man helt tappade Apple var nog ändå andra och slutgiltiga dippen i den relationen.

Undrar vilken bonus den nissen fick som tog beslutet att en nischprodukt vid namn "Iphone" inte var värt att utveckla en specialdesignad x86 för... Apple vände sig initial till Intel för detta för de ville ha samma ISA över hela spectrat, de kom ju dit ändå och ur ett rent tech-perspektiv blev detta långt bättre!

Skrivet av walkir:

Att nu Microsoft och Qualcomm samarbetar kring ARM64 samtidigt som Nvidia ska ge sig in i leken gör inte heller Intel till ett hetare namn i branschen.

Sen har deras satsning på egna GPU:er inte känts helt lyckad. Mycket R&D för ingenting?

GPU-satsning verkar ju ha fått en del positiva resultat.

dGPU för spel får i nuläget anses helt misslyckad. Däremot ser ju iGPU riktigt bra ut i form av Battlemage och kanske viktigast för Intel är att deras datacenter variant har tillslut lanserats och verkar fått ett OK mottagande.

Skrivet av walkir:

Nu nämner jag inte ens alla säkerhetsbrister som florerat, men Spectre och Meltdown var knappast heller positivt för Intel. Detta i en tid när alla skulle till molnet där säkerhetsbristerna slog hårdast.

Meltdown är det inte mycket att orda om.

Men känns väldigt märkligt att Intel fått tas så mycket skit för Spectre när det är ett långt större problem än Meltdown (som var trivialt att fixa i SW) och det har drabbat alla som tillverkar moderna högpresterande CPUer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Båda bolagen kör ARM o det vore ju förvisso trevligt om Intel kunde släppa en fläskig ARM-Cpu för PC i framtiden men tanken på vad t.ex Apple kan ställa till med för oss konsumenter i form av höga priser och låsta lösningar gör att man får lite ångest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Båda bolagen kör ARM o det vore ju förvisso trevligt om Intel kunde släppa en fläskig ARM-Cpu för PC i framtiden men tanken på vad t.ex Apple kan ställa till med för oss konsumenter i form av höga priser och låsta lösningar gör att man får lite ångest

Det håller ju Qualcomm redan på med, finns väl egentligen ingen anledningen att vilja ha Intel med på det tåget annat än för konkurrensen.

Alla tillverkare oavsett om det är AMD, Intel eller Qualcomm är värdelösa när de ligger högst upp, det Intel inte har fattat är att de inte längre är bäst (och har inte varit det på många år) och därmed måste anpassa sina priser (vilket de inte gjort)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Även om intel skulle få för sig att släppa en öppen lösning så kommer det inte spela någon roll om nvidia får för sig att släppa någonting låst, och varför skulle nvidia inte göra det? De kommer ju ha egna cpu:er, och också egna gpu:er som redan dominerar x86, så varför skulle de då släppa in konkurrenter?

Permalänk

Varför är det så att alla stora bolag som funnits i tiotals år till slut går under hela tiden? När började Intel tabba sig? Jag menar AMD har ju legat i en bättre position än Intel åren 2003 till 2006 varför gick inte Intel under då?

Permalänk
Medlem

Så länge inte Microsoft märkbart ökar systemkraven på sina kommande OS, så kommer det gå dåligt för Intel. Det var en rejäl skillnad i prestandakrav mellan XP och 7:an så kunderna vällde in för att köpa nya datorer. Samtidigt var Intel i "toppform" och sålde CPU som smör. En annan förklaring till att Intel har tappat marknaden kan vara .. innan SSD:n blev standard i de nya datorerna, så blev uppgradering till SSD en bättre lösning - framförallt billigare. Upplevelsen av prestandaökning var tydlig med ett byte från HDD till SSD och suget efter ett inköp av en ny dator minskade. Den enes bröd blev den andras död, eller nästan. Liksom några tidigare skrivit i så är inträdet på GPU-marknaden ett fiasko för företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför är det så att alla stora bolag som funnits i tiotals år till slut går under hela tiden? När började Intel tabba sig? Jag menar AMD har ju legat i en bättre position än Intel åren 2003 till 2006 varför gick inte Intel under då?

AMD var väl knappast i en bättre position på serversidan under den perioden?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

De kommer ju ha egna cpu:er, och också egna gpu:er som redan dominerar x86, så varför skulle de då släppa in konkurrenter?

Det som är frågan är ju om processor-marknaden kommer förbli vad den har varit i 20-40år.

Under alla dessa år så har alla tävlat om att vara Koenigsegg, det borde rimligtvis finnas en plats för en processor-världens BYD, eller GM.

Skrivet av Dinkefing:

Varför är det så att alla stora bolag som funnits i tiotals år till slut går under hela tiden?

Jag tycker det är konstigare att anta att dom inte skulle gå under. Antagandet då är alltså att dom ska "leva" för alltid?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Flera orsaker.

Dels hade AMD enorma problem med att skala upp tillverkningen i sina fabriker under 2003-2006. Man kunde vilja köpa deras CPUer på serversidan, men behövde man ha dem levererade inom någorlunda vettig tid fick man välja Intel.

TSMC har en del trånga sektorer, men de är världens största tillverkare och har väldigt god kunskap om att skala upp till väldigt höga nivåer. Kretsarna till mobiler tillverkar idag i en skala Intel aldrig varit närheten av i deras fabriker, det handlar om miljardtals kretsar per år medan Intel nog aldrig passerat 500 miljoner kretsar på ett år.

Dels så var det väldigt mycket ett race mellan Intel och AMD i toppen 2003-2006. Det fanns en del andra spelar på serversidan (främst POWER och SPARC), men de var rätt nischade och låg i en annan (högre) prisklass.

Idag är AMD i.o.f.s. före Intel, men det är ett snabbt ökande antal fall där varken AMD eller Intel är i ledning. Värst för dem är kanske att de börjar tappa prestandakronan i absolut prestanda till ett ökande antal mobil-SoC:ar. Så inte heller AMD gör idag superbra ifrån sig kontra alla konkurrenter, vilket betyder att Intel gör ett väldigt dåligt jobb just nu.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Och även upp till 50% Failure rate på 13/14xxx cpuer.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Och även upp till 50% Failure rate på 13/14xxx cpuer.

Förklara gärna "upp till 50%".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Förklara gärna "upp till 50%".

De e bara googla 13xxx and 14xxx cpu failure rate och kolla dom senaste månaderna typ.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

En liten lektion till de som inte läst lika mycket korkade rykten om Apple: om ryktet är att ”Apple också är intresserade” av att köpa något bolag, så är det aldrig sant. Apple gör i princip aldrig några stora uppköp. De köpte Beats, men det var enda gången sen NeXT som Apple köpte något större bolag man har hört talas om innan. Apple nämns bara i diskussionerna för att de har massor av kontanter och kan således finansiera köpet, vilket gör dem plausibla. Det är bara det att Apple inte jobbar så. De köper ofta mindre, billigare bolag som de kan integrera, men de är snabba att vika ner sig om någon annan kommer in och bjuder över (exempel på detta är, enligt rykten, Palm och Instagram. De har också lagt ett bud på Dropbox en gång för många år sen men fick nej - sannolikt för att Dropbox vill ha mer pengar - och då kom det aldrig något annat bud). Poängen med att ta med Apple i snacket är att det ligger i någons intresse att trissa upp budet - marknadsmanipulation, alltså.

Så glöm allt om att Apple skulle vara med i matchen. Däremot kan jag tro att Samsung är det. De har också gott om pengar och börjar bli desperata att komma ikapp TSMC.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

När började Intel tabba sig?

Om exakt "tabba sig" är rätt ord vet jag inte, men jag upplever att mycket av problemen går tillbaka till när Intel fastnade *länge* vad gäller att gå vidare till nya krympta tillverkningsnoder.

Problemen började väl tidigare, men 2016 är väl när "tick-tock"-modellen som drivit deras utvecklingscykel rasade samman och de stannade på 14nm ytterligare ett antal år istället för den planerade övergången till 10nm.
Dvs, det var meningen att de skulle vara på 14nm 2014-2016, men det blev 2014-2019 eller 2014-2021 beroende på produkt.

Det är ju inte så att de inte gjorde andra förbättringar under den tidsperioden, men jag upplever att kostnaden av den tempoförlusten kommit ikapp dem ordentligt först de senaste åren när konkurrenterna blivit ett mycket större problem.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

De e bara googla 13xxx and 14xxx cpu failure rate och kolla dom senaste månaderna typ.

Det är begreppet "upp till 50%" jag ifrågasätter, det betyder absolut ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det är begreppet "upp till 50%" jag ifrågasätter, det betyder absolut ingenting.

Det betyder att det inte är mer än 50%?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304