Köks-TV - Raspberry Pi eller annat för youtube, väder, spotify osv?

Permalänk
Medlem

Köks-TV - Raspberry Pi eller annat för youtube, väder, spotify osv?

Hej,

Jag har en liten köks-tv där jag ibland brukar spela lite youtube-filmer eller lyssna på Spotify. Just nu har jag en Apple TV 4K där som känns lite överflödig för detta ändamål. Hade gärna tagit min Apple Tv till sovrummet istället. Men vill ha något liknande som kan ge mig åtmindstånde youtube som flyter på smidigt.

Jag hade velat ha ett upplägg där jag har 4st fyrkanter, en med vädret, en med youtube, en med spotify och en fyrkant med reglage för mina hue/govee-lampor. Denna lösning är väl kanske ett dröm-önskemål som förmodligen inte går att lösa. Men kanske finns något raspberry Pi-liknande projekt?

Jag vill kunna koppla in tangentbord eller kunna styra med mobilen på något sätt. Vore trevligt om det gick att trycka på varje fyrkant för att få dem i full storlek och sen trycka ner dem i sitt respektive hörn igen.

Då jag inte kan ngn som helst programmering etc så bör det vara isf något projekt jag kan lösa med hjälp av guider

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Rekordmedlem

En Chromecast.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En Chromecast.

Ja jag funderade på Chromecast, dock är mitt WiFi i köket helt värdelöst. Men jag kan väl inte få den funktionen jag önskar ovan med en Chromecast ändå? Kanske finns med ethernet dock.

Har aldrig varit ett fan av Chromecast, men kanske fungerar bättre nu? Finns väl sådana nu med menyer och allt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle inte en google Nest Hub vara ett alternativ?

Det är ju snart BF och de brukar säljas till ganska bra pris. Har för mig jag köpte min för cirka 3-400.

Önskemålet med 4 rektanglar går väl att lösa genom HomeAssistant men då måste du ha det uppsatt hemma också.

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kreekill:

Skulle inte en google Nest Hub vara ett alternativ?

<Uppladdad bildlänk>

Det är ju snart BF och de brukar säljas till ganska bra pris. Har för mig jag köpte min för cirka 3-400.

Önskemålet med 4 rektanglar går väl att lösa genom HomeAssistant men då måste du ha det uppsatt hemma också.

Den är för liten dock. Har också funderat på Home Assistant men vet inte om man kan få in youtube där så att man kan söka efter videos själv. Verkar bara som man kunde slänga in färdiga kanaler som rullar runt där?

Ett alternativ är ju att köpa en mindre Smart-Tv istället
https://www.elgiganten.se/product/outlet/sharp-24-24fh7ea-hd-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ju rätt vitt skilda prylar du vill göra samtidigt på samma skärm, och dessutom känns det som det där nästan kräver touchscreen för att bli vettigt. Kommer nog bli gammalt att styra det med mobilen.

Får också för mig att RPi är best bet om du ens vill komma i närheten av din vision. Färdiglösningar kan man nog glömma helt. Man får nog vara på det klara med att det lär finnas någon slags omvänd proportionalitet mellan hur nära exakt det du vill ha det blir och hur krångligt det är att åstadkomma det.

Blir i övrigt lite sugen på att mecka något liknande själv. Något jag tror skulle knäcka mig i längden med en vanlig TV-apparat är att de alltid tar sådan tid på sig att boota, är typen som helst vill att skärmar är avstänga när jag inte använder dem. Hade nog satsat på en datorskärm med touch, hyfsat vettiga inbyggda högtalare om några sådana finns i skärmar, och så kort boot- och/eller uppvakningstid från standby som möjligt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Blir i övrigt lite sugen på att mecka något liknande själv. Något jag tror skulle knäcka mig i längden med en vanlig TV-apparat är att de alltid tar sådan tid på sig att boota, är typen som helst vill att skärmar är avstänga när jag inte använder dem. Hade nog satsat på en datorskärm med touch, hyfsat vettiga inbyggda högtalare om några sådana finns i skärmar, och så kort boot- och/eller uppvakningstid från standby som möjligt.

Hojta till om du får för dig att dra igång ett projekt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Hojta till om du får för dig att dra igång ett projekt

Det gör jag, men i praktiken lär det aldrig bli av

Började fundera på om det inte går att böka rätt mycket med desktopkompositionen i Androids utvecklarmeny. Kanske går att köra fyra virtuella skärmar på en enda fysisk skärm, med appar för respektive funktion på varsin virtuell skärm? Det hade nog kunnat landa rätt nära det du vill ha på en större surfplatta, som ju dessutom ger dig touchscreen på kuppen. Eller så kan du för all del köra Android på vilken enhet som helst som stödjer det, problemet där blir väl att ordna touchfunktonen.

Det finns ju också gott om customroms med öppen källkod om man vill göra överkurs av det och få det exakt som man vill. Android är rätt väldokumenterat.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det gör jag, men i praktiken lär det aldrig bli av

Började fundera på om det inte går att böka rätt mycket med desktopkompositionen i Androids utvecklarmeny. Kanske går att köra fyra virtuella skärmar på en enda fysisk skärm, med appar för respektive funktion på varsin virtuell skärm? Det hade nog kunnat landa rätt nära det du vill ha på en större surfplatta, som ju dessutom ger dig touchscreen på kuppen. Eller så kan du för all del köra Android på vilken enhet som helst som stödjer det, problemet där blir väl att ordna touchfunktonen.

Det finns ju också gott om customroms med öppen källkod om man vill göra överkurs av det och få det exakt som man vill. Android är rätt väldokumenterat.

Behöver inte vara touchskärm, kan tänka mig styra med ett sådant här typ

Kanske blir lite overkill detta börjar jag inse nu dock

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta kanske är för dyrt men tror det skulle passa för ditt användningsområde, en google pixel tabled med docka som har trådlös laddning och högtalare. Ser ut som om den kanske kan kommer ner till runt 3000 under kommande reor.

https://store.google.com/product/pixel_tablet?hl=sv

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most