Fps drops med rtx 3060 ti grafik kort

Permalänk
Medlem

Fps drops med rtx 3060 ti grafik kort

Hej! Jag brukar spela cs go och fortnite. Under de senaste 2 åren har jag fått problem med fps drops på tex fortnite. Jag har ett rtx 3060 ti grafik kort som är ungefär 3 år gammalt. Problemen jag får är att min fps på spelen har droppat väldigt mycket de 2 senaste åren. Hur löser jag problemet? Borde jag köpa en ny dator eller bara nya delar till datorn?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Noel2010: Välkommen hit!

Vad har du för övrig hårdvara i datorn?

Hur länge håller dropsen i sig och hur lågt sjunker fps:en?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Noel2010: Välkommen hit!

Vad har du för övrig hårdvara i datorn?

Hur länge håller dropsen i sig och hur lågt sjunker fps:en?

fps dropsen håller runt 5 sekunder men min fps har bara blivit sämre och sämre. När jag fick min dator hade jag runt 450 fps som max men nu får jag knappt 144 fps. Under fps dropsen kan fps gå ner till 8 men också 30 det är lite olika.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Noel2010:

fps dropsen håller runt 5 sekunder men min fps har bara blivit sämre och sämre. När jag fick min dator hade jag runt 450 fps som max men nu får jag knappt 144 fps. Under fps dropsen kan fps gå ner till 8 men också 30 det är lite olika.

Vad har du får hårdvara i datorn?
Har du kolla hur temperaturerna ser ut medans du spelar?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Vad har du får hårdvara i datorn?
Har du kolla hur temperaturerna ser ut medans du spelar?

Har kollat upp temperaturen när jag spelar och datorn är inte överhettad. Men vad är hårdvara? hahah inte så bra på datorer.(:

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Noel2010:

Har kollat upp temperaturen när jag spelar och datorn är inte överhettad. Men vad är hårdvara? hahah inte så bra på datorer.(:

Vad har du för delar i datorn, cpu, minne, moderkort, kylare, psu osv

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Vad har du för delar i datorn, cpu, minne, moderkort, kylare, psu osv

Datorn heter
AMD Ryzen 7 5700G with Radeon Graphics 3.80 GHz

RAM minne 16,0 GB (15,3 GB går att använda)

hp 8906 smvb motherboard

rtx 3060 ti grafik kort

Permalänk
Medlem

Hejsan, Fortnite är inte samma spel som för 3år sedan så du kan inte förvänta dig samma fps i senaste uppdateringen.
Sen har väll även Fortnite bytt spel motor under den tiden vilket även gör det till ett annat spel.

I övrigt låter det som du har för höga inställning i spelet vilket gör att något blir en flaskhals, du behöver starta overlay i spelet så du kan se hur mycket cpu,gpu du använder i %
Använder du Nvidia experience? Om så behövs inga andra program för att få fram info.

Där kommer du även se vilken temp du har, skulle tro att du har dålig temp på cpu så den inte bostar max, Hp brukar inte ha bästa luft flödet och byte av kylpasta kan hjälpa.

Börja med att kolla upp .
Temp på gpu och cpu under spel.
Kolla hur många % cpu och gpu du använder.
Sök på youtube om bra inställning i Fortnite.

Vad siktar du på för fps?
Vilken upplösning spelar du i?
Vilka inställningar använder du dig av idag i Fortnite

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

esulution och har följt massa youtube videos så i detta fallet är det inte problemet. Men tack för hjälprn

Skrivet av Tobbe_Man:

Hejsan, Fortnite är inte samma spel som för 3år sedan så du kan inte förvänta dig samma fps i senaste uppdateringen.
Sen har väll även Fortnite bytt spel motor under den tiden vilket även gör det till ett annat spel.

I övrigt låter det som du har för höga inställning i spelet vilket gör att något blir en flaskhals, du behöver starta overlay i spelet så du kan se hur mycket cpu,gpu du använder i %
Använder du Nvidia experience? Om så behövs inga andra program för att få fram info. ed r
rr
Där kommer du även se vilken temp du har, skulle tro att du har dålig temp på cpu så den inte bostar max, Hp brukar inte ha bästa luft flödet och byte av kylpasta kan hjälpa.

Börja med att kolla upp .
Temp på gpu och cpu under spel.
Kolla hur många % cpu och gpu du använder.
Sök på youtube om bra inställning i Fortnite.

Vad siktar du på för fps?
Vilken upplösning spelar du i?
Vilka inställningar använder du dig av idag i Fortnite

Mvh Thomas

jag har alla inställningar på low för att få mer fps samt har jag uppdaterat driven i nvidea appen. Jag har på strech resolution för mindre delay och mer fps och har kollat igenom massa youtube videos men inget hjälper.

Permalänk
Medlem

Hejsan, kolla temperaturen på din cpu och gärna hur allt ser ut med grafikkort medans du spelar, du kan ladda ner gpu-z och spela lite snabbt och sedan kolla max temp m.m på cpu och grafikkort i grafen.

Kör du dx11 , dx12 eller performance mode?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eftersom du har en CPU med grafik integrerad så dubbelkolla att du faktiskt kopplat din skärm i grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Hejsan, för att kunna hjälpa dig bättre så behöver vi mer info, vad spelar du med för skärm?
Är det den här datorn du har?

Kolla även in länken för riva overlay, va en lätt att följa och kommer ge dig en hum om vad som stör din dator.
https://youtu.be/eOxWLijfb5Q?si=Z9zQ5UX6xoWtgwJh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Hejsan, kolla temperaturen på din cpu och gärna hur allt ser ut med grafikkort medans du spelar, du kan ladda ner gpu-z och spela lite snabbt och sedan kolla max temp m.m på cpu och grafikkort i grafen.

Kör du dx11 , dx12 eller performance mode?

kör low på grafikinställningar på fortnite och har performance mode på. Har samt 165 hz på. Inget hjälper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noel2010:

kör low på grafikinställningar på fortnite och har performance mode på. Har samt 165 hz på. Inget hjälper

Att bara installera nvidias skit har aldrig nånsin vart tillräckligt. Du måste installera moderkortets chipsett också. Har du det dammigt hemma så sätts kylflänsar igen snabbt så det bör kanske öppnas och rengöras. processorer kan bli för varma då klockar dom ner tills den kylts ner därefter klockar dom upp.

Sen det där med att du inte har all ram är lite misstänkt. Du har en processor med inbyggd grafik och är det påslaget i BIOS då delar man på alla ram med systemet och lite som Vram till grafiken på proscessorn.

Leta i BIOS och stäng av grafik där. Glöm inte att spara när du botar om. har du kvar samma problem då kollar du en gång till för då är det antingen inte sparat eller så är COMOS batteriet slut. Då köper du ett nytt och kan konstatera att det var det som var problemet.

Annat kan vara att nån ny funktion är aktiverad som krockar lite med gammalt BIOS. Uppgradera BIOS.

Det är i alla fall några saker du kan testa som är ganska lätt att göra själv.

Byta pasta på processorn kan också vara bra att göra men läs på det har aldrig någonsin vart ok att lägga en stor klump pasta där inte. Vidare skulle kanske vara att det är fel på någon komponent i nätaggregatet, som då klockar ner och kyls av och klockar upp.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noel2010:

Hejsan. Kör du i 1080p eller 1480p?
Kan du på något sätt se hur användning och temp ser ut när du spelar?

Eller ladda ner 3dmark och kör ett tinespy test och lägg upp bilder på poängen och gå vidare och jämföra på nätet mot andra och lägg upp bild över grafikkort och processor delen där.
Där kan vi se temp och hur din dator presterar mot andra system.

Visa signatur