Helgsnack: Vilka molnspelstjänster har du testat?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vilka molnspelstjänster har du testat?

Molnspelstjänster finns det gott om. Vilka har du testat och kan rekommendera?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Testade Microsoft en månad men det var långa väntetider och kass grafik.

Permalänk
Medlem

Ingen och inget som intresserar mig.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Testat stadia, GFN och xbox

Stadia och xbox var värdlöst för min del, så mycket komprimerings artefakter och lagg

GFN är otroligt bra. jag känner av 0 lagg i spelen och är bara lite komprimerings artefakter (detta sen beror på vilken upplösning och fps du kör på. Mindre upplösning och bara 60 fps kommer nästan inga komprimerings artefakter synas med blotta ögat).
Det med 100h gör den nästan värdelös för min del nu. Sen att alla spel inte finns på den är ett minus och kommer aldrig ersätta en egen dator sålänge det är så. Deras patchning ibland är också undermålig och vissa spel kan vara otillgängliga i flera dagar eller veckor om de får problem med en patch av spelet

Permalänk
Medlem

Kor Moonlight från egen dator när jag är sugen på att lira utanför kontoret. Funkar felfritt.

Permalänk
Medlem

Tror jag prövade Nvidias för längesedan men det var inte så bra då, kunde känna delay

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Provade Stadia när det begav sig, funkade kalas bra för min del.
Har även provat Monnlight och Steam från dator till TV lokalt, funka okej Assassins Creed blev det delay och även Snowrunner.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Hade en Steam Link som jag köpte när dom kom för att det verkade kul med PC-spel på TV:n, den användes mindre än 5h.

Köpte Stadia när det kom, funktionen i sig var det inget fel på. Funkade rätt bra att spela med barnen, märkte inte av varken komprimeringsartifakter eller fördröjning i kontrollen. Men det beror ju säkerligen på vilken typ av spel man spelar.

För min del föll Steam Link och Stadia på samma sätt som vanliga konsoler. Jag föredrar att spela framför en dator då spelandet är så mycket mer än bara "spela". Har ett Xbox One X som används säkerligen 1-2h i månaden, resten av tiden står det och dammar.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

Absolut inte en enda

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Testade geforce now när det var gratis, gillade inte lagget. Har Gamepass Ultimate så "ingår", testat streama spel till xboxen utan att installera dem, ser ut som något hunden hävt ur sig i en trång gångtunnel en mörk fredagnatt tillsammans med femton fulla tonårstjejer som delat på en hela explorer.

Efter NVidia skjöt sig själva i foten och tog bort deras GameStream (som var helt jävla överlägsen) har jag kört mycket gamla spel på emulator via Moonlight. Fungerar även förvånandsvärt bra på resande fot att streama saker från kraftfull dator hemma till valfri enhet remote. Är man sugen på att testa det så kika in på https://moonlight-stream.org/

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit är inte längre bra, alls. Undvik.

Permalänk

Testa Googles som de stängde. Blev med i beta programet för Microsoft men blev inget spelande där.

Permalänk
Medlem

Har provat Nvidia Geforce now och Xbox Cloud Gaming och kan i dagsläget inte rekommendera någon av dem.

Mest lovande i mitt tycke är Geforce Now men så länge spelbolagen får bestämma över om jag får köra min spel-licens på nvidias virtuella maskiner kan jag inte rekommendera tjänsten.

Permalänk
Medlem

Har testat GFN och det funkade bra för mig, spelar mest långsamma spel. Men eftersom det knappt finns några GOG spel med så får det vara.

Permalänk
Medlem

Tror jag anv PS Now i 5 minuter bara för att överföra ett PS3 save till PS4.
Startade Geforce Now (gratis), men fick kötid tror jag, så stängde ner efter nån minut.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Testade GFN, betalade ett tag för founder, då jag tycker att det i sitt orginalutförande är/var den bästa av tjänsterna; inget krav på extra köp av spel, och inga konstiga begränsningar.
Tyckte det fungerade bra det lilla jag testade det, men sade upp det eftersom jag knappt använde det, och de lät spelproducenterna säga till för mycket om vad som skulle vara tillgängligt.

Kör nu bara sunshine/moonlight på min HTPC vilket fungerar utmärkt för det lilla jag använder det

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har testat xCloud och det har fungerat helt ok, inget jag skulle spela CS eller CoD. Men vill man komma åt spel utan att behöva en super PC så är detta ett bra alternativ. Men eftersom jag inte kan spela mina spel med DLC så är detta inget jag kommer fortsätta med.

Visa signatur

Programmerar och spelar (inte samtidigt)

Permalänk
Medlem

Testade Stadia när det begav sig. Måste säga att det funkade över förväntningarna iallafall för mig. Trist att Google la ner det.

Visa signatur

-En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande
-Switch

Permalänk
Medlem

Jag har för mig jag provade Geforce Now en liten stund för några år sedan när man fick det gratis med något grafikkort eller nått men ser ingen poäng med det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

molnspelstjänster = änglarna spelar bowling = åska.
Nä jag vill inte spela på molnet, kanske kan turbaserade spel fungera där på sin höjd.

Visa signatur

*5800X|B550M|32GB|RX6600|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 Vengeance 3200C16 @XMP|MSI Mech 2X Radeon @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Ingen

Permalänk
Medlem

Ingen och har inget intresse av att testa heller. Tills det är bättre än en entusiast uppsättning ser jag ingen mening.

Visa signatur

12900K | 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem

GFN fungerar utmärkt, spelat igenom flertalet spel och inte uppmärksammat några problem. Spelat i 4k med 120hz och det känns native. Men nu har jag börjat bli lite trött på att vara beroende av deras GFN Thursdays för att se om spelet jag vill spela släpps.

Men finns spelet, du har bra lina och ethernet-kabel så är det magi. Men det finns brister helt klart. Att inte kunna spela det spel du vill spela är den största.

Permalänk
Medlem

Inte en enda, jag är emot hela conceptet. Har jag en bra dator vill ja lira spelen från den. Och hellre slippa ett till abonnemang....

Permalänk
Medlem

Också en av alla som inte testat någon. Antar att man gör det förr eller senare för har egentligen inget alls emot konceptet som sådant.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Inte testat någon hittills, är någon värd att prova?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snakey84:

Inte en enda, jag är emot hela conceptet. Har jag en bra dator vill ja lira spelen från den. Och hellre slippa ett till abonnemang....

Jag skaffade xbox ultimate för att det ingår en väldans massa spel. Om jag spelar något på stationära så synkroniseras sparfilen och jag kan fortsätta spela genom att streama till plattan när jag inte är hemma.

Så för min del blir det inte ens någon extrakostnad.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag skaffade xbox ultimate för att det ingår en väldans massa spel. Om jag spelar något på stationära så synkroniseras sparfilen pch jag kan fortsätta spela genom att streama till plattan när jag inte är hemma.

Så får min del blir det inte ens någon extrakostnad.

Samma här. Spelar på datorn här hemma och streamar med samma saves på min Ambernic ellr surplattan när jag inte är hemma, om jag inte har min ally med mig då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Samma här. Spelar på datorn här hemma och streamar med samma saves på min Ambernic ellr surplattan när jag inte är hemma, om jag inte har min ally med mig då.

Jag hade en Ally ett tag, men upplevde att det var bättre att bara lira via surfplattan, då alla tbord och mus spel var oändligt mycket sämre på en ally, då det i princip är att lira på konsoll enligt mig.

Och det var ingen märkbar fördröjning i single player, men det blev konstigt nog en +300 ms fördröjning på ljud via onlinespel.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Inga, men håller på att testa Duo Stream, Sublight, Moonlight för att kunna spela på iPaden i soffan / dela dator med dottern. Riktigt imponerad hittills.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, X570-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem

Steam cloud for mina savegames. annars inget.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.