Följ Black Week på SweClockers

Snart kan du byta in skins för pengar hos Elgiganten

Permalänk

Äntligen kan man känna sig glad över att ha sparat på sina gamla skins så länge. En FN Sand Dune scout ligger närmare 100€ på steam. Köpte nog för 2-3€ när det begav sig. + 3000% på 10 år är ändå helt okej.

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Man måste vara i desperat behov av TV för att sälja ett skin värt ca 19000kr för ett presentkort värt 2200kr.

Helt otroligt hur människor blandar ihop pris, kostnad och värde. Har du ett skin för 19000 så sälj det för 19000. Har du ursäkter för varför detta inte är möjligt, så är det inte värt 19000.
2200 kr är mer än vad du får för något som inte går att sälja.

Dessutom om vi pratar värde så borde dessa 19k såklart ställas mot allt annat du kan köpa för samma peng, till exempel en bil? Eller mat för ett halvår?

Vi kan nog vara ganska säkra på att inget av dessa skins är värt det pris som står på, sen är det definitivt inte samma som att det inte finns någon med mer pengar än vett som kommer betala för dem oavsett.

Att barn blir upphetsade av något de tycker är sensationellt; "åh såg du den-å-den som hade det-å-det åh så coolt"
är väl ganska trivialt, men att det sanktioneras av vuxna så till den grad att det blir seriösa pengar inblandade är tämligen smaklöst.

Om inte annat så kan du bjuda de du vill imponera på en rejäl krogrunda för 19k.

Permalänk
Hedersmedlem

Borde inte detta betyda att spela CS räknas som näringsverksamhet? Eller att Valve måste registrera sig som arbetsgivare eftersom man betalar ut lön för motprestation (spel)? :D. Valve vs Skatteverket, fights on!

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

Helt otroligt hur människor blandar ihop pris, kostnad och värde. Har du ett skin för 19000 så sälj det för 19000. Har du ursäkter för varför detta inte är möjligt, så är det inte värt 19000.
2200 kr är mer än vad du får för något som inte går att sälja.

Dessutom om vi pratar värde så borde dessa 19k såklart ställas mot allt annat du kan köpa för samma peng, till exempel en bil? Eller mat för ett halvår?

Vi kan nog vara ganska säkra på att inget av dessa skins är värt det pris som står på, sen är det definitivt inte samma som att det inte finns någon med mer pengar än vett som kommer betala för dem oavsett.

Att barn blir upphetsade av något de tycker är sensationellt; "åh såg du den-å-den som hade det-å-det åh så coolt"
är väl ganska trivialt, men att det sanktioneras av vuxna så till den grad att det blir seriösa pengar inblandade är tämligen smaklöst.

Om inte annat så kan du bjuda de du vill imponera på en rejäl krogrunda för 19k.

Ett skin kan absolut vara värt 19000kr (efter avgifter) men stegen från spelet till plånboken är betydligt fler och mer tidskrävande än exempelvis sidor som erbjuder direktköp eller byten till betydligt sämre värdering. Antar att konceptet med att betala för bekvämlighet inte är främmande för dig även om det framstår så i din kommentar. Hela vinstkonceptet för Elgiganten i detta fallet är att någon ska stå där och spontant betala med skins värda mer än varan de köper varpå Elgiganten tar ut vinsten själva.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Ett skin kan absolut vara värt 19000kr (efter avgifter) men stegen från spelet till plånboken är betydligt fler och mer tidskrävande än exempelvis sidor som erbjuder direktköp eller byten till betydligt sämre värdering. Antar att konceptet med att betala för bekvämlighet inte är främmande för dig även om det framstår så i din kommentar. Hela vinstkonceptet för Elgiganten i detta fallet är att någon ska stå där och spontant betala med skins värda mer än varan de köper varpå Elgiganten tar ut vinsten själva.

Att betala för bekvämlighet är såklart en grej, och jag gör det själv med. Typ att ta en taxi för 200 spänn.

I detta fallet kostar bekvämligheten 16800:-, vilket för de allra flesta motsvarar mer än två veckors heltidsarbete, för vissa är det så mycket som fyra veckor.

För Elgigantens del tror jag mest det handlar om PR, sen tar de nog en viss vinst och ett riskpåslag. Min gissning är att de säljer vidare för dubbelt ungefär.

Men tänk alla som åker dit glada i hågen, ute efter ett klipp typ gratis. Sen väl framme inser de att deras guldgruva i skins i själva verket var lika trötta som sist de tittade på dem.. men va fasen, trist att åka tomhänt. -> Elgiganten tjänar pengar på det som faktiskt är deras core business. De hade ju kunnat gjort ett spontant köp på annan elektronikedja, men där fanns inte drömmen om att casha på att vara en 1337 g4m3r.

Jag inser också att jag är en gubbe, men faen vad samhället är konsumtionsinriktat. Andra saker jag ogillar är att tex skriva en kommentar på en stream, och i samma veva pynta tex 200. Varför? Så urbota transparent sätt att skilja kreti och pleti från deras likvida medel. Ändå gör folk det höger och vänster. Jag har absolut inget mot att stötta kreatörer och liknande, det gör jag med. Men det blir väldigt "höhö kolla mig!1" fast nu när jag pratar om det så inser jag att verkligen kanske tillochmed är mörkare än så, kanske finns det de som helt enkelt inte känner att de har något bättre att spendera sina pengar på.