It-säkerhet, utbildning. Högskola eller YH?

Permalänk

It-säkerhet, utbildning. Högskola eller YH?

Tjänare

Jag är lite sugen på att sadla om och börja plugga efter att ha jobbat en massa år med något helt annat.
Jag har kikat en del på https://ju.se/studera/valj-utbildning/program/program-pa-grun...

Tycker det verkar vara ganska intressant, och jag känner mig smått redo att börja plugga, lagom nu när jag passerat 30 med några år.

Finns det någon som kan ge input i yrket? I utbildningen? Vad bör jag ha i åtanke?

Jag tänkte låta chatgpt sätta upp ett studieprogram inför utbildningen så jag kan tillgodose mig lite grundläggande kunskaper om nätverk, it-säkerhet etc. Möjligtvis plugga in programmering 1 också.

Så, feedback! Jag vill verkligen göra något annat.

Permalänk

Nätverksteknik gren It-säkerhet skulle jag kalla utbildningen för. Jag kan inte direkt säga något fel.

Ett generellt problem med utbildningar är att man har en begränsad tid till att lära studenterna. Såvida de inte höjer studietakten så blir resultatet att om de läser något mer om något, så får de samtidigt minska på något annat. Studenter som anser att utbildningen tar upp för lite om ett område kan dock själva välja att läsa mer om detta. Så slutresultatet beror väldigt mycket på den enskilda studenten.

Angående programmering 1. Gymnasienivå av allt inom IT har varit skit. Välj någon riktigt bok istället. T.ex denna, jag har ej läst den: https://www.bokus.com/bok/9789144187617/python-fran-borjan/

Jag skulle säga en vanlig väg är att lära sig tvärt om. Läsa tex datateknik och under sin arbetsliv snappa upp kunskaper från den utbildningen du pratar.. Men vi pratar om väldigt många år och studier. Under denna tid så kan nätverksteknikern fördjupa sig ännu mer i sitt område.

Permalänk

Så är det ju, jag väntar mig att jag behöver lägga ned tid utöver för att kunna lära mig mer. Därav att jag tänkte läsa ett antal kurser online innan utbildningen.
Nätverksteknik gren it-säkerhet låter som det jag är sugen på.

Ska kika på den boken eller något liknande! Borde finnas online att kika på, eller kurser som kan emulera boken.

Fick förslag på dessa via chatgpt när det gällde att lära sig grunderna i nätverk. Sen fick jag mycket mer om flera områden.
Steg 1: Grunderna i Natverk och Operativsystem
- The Bits and Bytes of Computer Networking (Google pa Coursera)
Tidsatgang: ca 15 timmar (1-2 veckor)
Denna kurs tacker natverksprotokoll, IP-adressering, och natverkssakerhet pa grundlaggande niva.
- Linux for Beginners (Udemy eller liknande)
Tidsatgang: ca 10-15 timmar (1-2 veckor)
En introduktionskurs som gar igenom grundlaggande Linux-kommandon, filsystem, och sakerhet.
- Windows Administration Basics (Microsoft Learn eller liknande)
Tidsatgang: ca 5-10 timmar (1 vecka)
Fokus pa grunderna i Windows-administration, vilket ar vanligt inom IT.

Permalänk

Plan:
https://ju.se/studera/valj-utbildning/program/program-pa-grun...

Studieplan innan programstart:
https://learn.microsoft.com/en-us/training/modules/network-fu... to networking Done

Cisco Networking Basics 22h Done

Computer hardware basics 6h Done

Operating systems basics 12h Started

Networking devices and initial configuration 22h

Network Addressing and Basic Troubleshooting 14h

Network Support and Security 12h

Network Technician Career Path Exam

Cisco Certified Support Technician (CCST) Networking Certification

Junior cybersecurity analyst career path-->

Introduction to cybersecurity 6h

Networking basics Done

Networking devices and initial configuring Will be done before this step from earlier courses

Endpoint security 27h

Network defense 27h

Cyber threat management 16h

Junior cybersecurity analyst EXAM

CCST cybersecurity certification

Cisco CCNA 200-301 – The Complete Guide to Getting Certified https://www.udemy.com/course/ccna-complete/?couponCode=LETSLE...
Köpt för 11 euro på cybermonday istället för 90 euro idag

Någon som har någon input i detta eller ser detta relevant och bra ut?

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag är lite partisk då jag går en annan konkurerande utbildning just nu, men jag har pratat med folk som haft insyn i just JU:s nätverksprogram som säger att det är ganska dåligt. Lärarna är inte jätteduktiga, men de skryter på rätt bra på deras hemsida. JU har dock rätt bra festliv, men utöver det är inte utbildningen jättebra vad jag förstått. Du kommer också ha väldigt svårt att hitta bostad om du inte har en ekonomi att köpa en bostadsrätt.

Jag går dock NSA på Högskolan i Skövde (https://www.his.se/utbildning/data-och-it/natverks--och-syste...) och är oerhört nöjd. Lärarna vet vad de pratar om och är riktigt duktiga, och går verkligen igenom allt från grunden. Första föreläsningen jag hade i kursen "Datorns grunder" (en av de två första kurserna man läser) så gick de igenom hur man bygger en dator, samt en efterföljande labb en dag senare där man fick lära sig att felsöka datorhårdvara. I samma kurs ingick även två andra labbmoment där du skulle dels konfa en filserver i linux samt bygga ett enklare Active Directory i Windows-delen. Allt du säger att du ska plugga kan absolut ge dig en fördel, men du behöver inte känna någon stress då du kommer lära dig alla grunder på utbildningen i en takt som lärarna lägger upp. Utöver det får du också en väldigt bred grund inom Nätverks och Systemadministration, där man även inkluderar 22,5 hp informationssäkerhet.

De slänger in dig i labbar och övningar ganska omgående så det inte blir att du har t.ex. 10 st föreläsningar utan du får komma igång med praktiskt arbete direkt i princip. Utöver det har programmet 4 st dedikerade labbsalar som NSA och de som läser enstaka kurser som kräver tillgång dit har tillgång dit.

I Skövde kan du hitta en studentbostad rätt omgående om du ställer dig i kö hos Skövdebostäder typ idag. Alla studentbostäder ligger också inom gångavstånd från campus, och du kan promenera till Elins Esplanad (stora köpcentret) på 15-20 minuter från alla studentbostäder om man inte pallar ta bussen (vilket jag avråder från).

Utöver det finns även en studentförening som levererar internetuppkoppling till alla studentbostäder som man kan vara aktiv i för att få ännu mer praktisk kunskap.

Summan är dock att jag starkt vill rekommendera dig att du även tar in NSA i Skövde på beaktning. Jag tänker inte säga till dig hur du ska göra, men jag var också inne på JU först, men efter någon månad här så inser jag att detta blev minst lika bra.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Utbildningen på JU är riktigt bra. Den är anpassad efter näringslivet och vad de söker så du får jobb efter du pluggat. Dock så är det inte en cybersäkerhet, det är något de klistrat på för att kunna ge en kandidat. Innan var det bara 120HP. Så vill du jobba med nätverk sök den men inte för säkerhet.

Permalänk
Skrivet av sparkar_boll:

Nu kanske jag är lite partisk då jag går en annan konkurerande utbildning just nu, men jag har pratat med folk som haft insyn i just JU:s nätverksprogram som säger att det är ganska dåligt. Lärarna är inte jätteduktiga, men de skryter på rätt bra på deras hemsida. JU har dock rätt bra festliv, men utöver det är inte utbildningen jättebra vad jag förstått. Du kommer också ha väldigt svårt att hitta bostad om du inte har en ekonomi att köpa en bostadsrätt.

Jag går dock NSA på Högskolan i Skövde (https://www.his.se/utbildning/data-och-it/natverks--och-syste...) och är oerhört nöjd. Lärarna vet vad de pratar om och är riktigt duktiga, och går verkligen igenom allt från grunden. Första föreläsningen jag hade i kursen "Datorns grunder" (en av de två första kurserna man läser) så gick de igenom hur man bygger en dator, samt en efterföljande labb en dag senare där man fick lära sig att felsöka datorhårdvara. I samma kurs ingick även två andra labbmoment där du skulle dels konfa en filserver i linux samt bygga ett enklare Active Directory i Windows-delen. Allt du säger att du ska plugga kan absolut ge dig en fördel, men du behöver inte känna någon stress då du kommer lära dig alla grunder på utbildningen i en takt som lärarna lägger upp. Utöver det får du också en väldigt bred grund inom Nätverks och Systemadministration, där man även inkluderar 22,5 hp informationssäkerhet.

De slänger in dig i labbar och övningar ganska omgående så det inte blir att du har t.ex. 10 st föreläsningar utan du får komma igång med praktiskt arbete direkt i princip. Utöver det har programmet 4 st dedikerade labbsalar som NSA och de som läser enstaka kurser som kräver tillgång dit har tillgång dit.

I Skövde kan du hitta en studentbostad rätt omgående om du ställer dig i kö hos Skövdebostäder typ idag. Alla studentbostäder ligger också inom gångavstånd från campus, och du kan promenera till Elins Esplanad (stora köpcentret) på 15-20 minuter från alla studentbostäder om man inte pallar ta bussen (vilket jag avråder från).

Utöver det finns även en studentförening som levererar internetuppkoppling till alla studentbostäder som man kan vara aktiv i för att få ännu mer praktisk kunskap.

Summan är dock att jag starkt vill rekommendera dig att du även tar in NSA i Skövde på beaktning. Jag tänker inte säga till dig hur du ska göra, men jag var också inne på JU först, men efter någon månad här så inser jag att detta blev minst lika bra.

Ah, tackar! Det känns som att jag skulle trivas bättre i Jönköping, men lägger till skövde som ett alternativ.
Angående boende så äger jag min lägenhet jag bor i, har en hel del cash i lägenheten så att köpa i jönköping är möjligt för mig, men det blir lite tight om tid.

Skrivet av copyguy:

Utbildningen på JU är riktigt bra. Den är anpassad efter näringslivet och vad de söker så du får jobb efter du pluggat. Dock så är det inte en cybersäkerhet, det är något de klistrat på för att kunna ge en kandidat. Innan var det bara 120HP. Så vill du jobba med nätverk sök den men inte för säkerhet.

men de extra 60hp måste ju vara något vettigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dustylove:

Ah, tackar! Det känns som att jag skulle trivas bättre i Jönköping, men lägger till skövde som ett alternativ.
Angående boende så äger jag min lägenhet jag bor i, har en hel del cash i lägenheten så att köpa i jönköping är möjligt för mig, men det blir lite tight om tid.
men de extra 60hp måste ju vara något vettigt?

Inte jätte det mesta där är akademiska kurser för att få ut en kandidatexamen