Permalänk

Uppgradera custom loop till 9800x3d

Tjena!

Söker lite rådgivning gällande uppgradering / förbättring av min Custom loop nu när jag bytt till 9800X3D.

Har tidigare under 4 år kört exakt denna loop till min gamla Ryzen 3700x samt ett RTX 3060ti. Har under tiden med 3700x haft bra temps och processorn gick aldrig över 60-65c.

Igår uppgraderade jag till Ryzen 9800x3d och den går lite varmare. Med 5-6 google chrome flikar samt någon youtube video igång så ligger jag runt 54c på package - vilket säkert är helt ok? När jag spelar PUBG så hoppar den upp till runt 83c.

Lägger in en bild här nedan på hur fläkt-setupen ser ut i dagsläget. Vad tycker ni jag bör göra för att få ner tempen på processorn?

Allting sitter monterat i ett Fractal Design Define Nano S ITX chassi så det finns ju inte super mycket utrymme att jobba med. Min tanke är att kanske montera en till en fläkt på radiatorn i fronten av chassit samt en till på baksidan av bakre radiatorn för att få lite mer effekt av en Push / Pull setup.

Kan det vara mitt "AM4" CPU block som inte helt vill jobba med nya AM5 processorn?

Tack på förhand!

PS. inte världen vackraste bygge - men det var roligt att bygga iallafall

EK 120mm bakre radiator
Corsair 240mm främre radiator
Corsair XD3 pump combo
Corsair XC7 cpu block
Alphacool gpu block

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Medlem

Coolt

Men, du blåser in varm luft i chassit där fram? Jag bygger tvärtom, blåser ut luften från flänsen framåt.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Skrivet av mumserik:

Coolt

Men, du blåser in varm luft i chassit där fram? Jag bygger tvärtom, blåser ut luften från flänsen framåt.

Det stämmer att fläktarna i fronten drar in luften i datorn, menar du alltså att jag bör vända på dom?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Medlem

Jag gör så iaf, känns onödigt å dunka in varm luft i chassit, enkelt test iaf

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mumserik:

Jag gör så iaf, känns onödigt å dunka in varm luft i chassit, enkelt test iaf

Så testa följande setup eller har jag missförstått?

Främre radiator - fläktarna ut från chassit
Bakre radiator - ut från chassit
Fläkt i botten av chassit - in i chassit

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Japp så hade jag gjort, värmen från radiatorn vill du få ut från chassit

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannapulsen:

Tjena!

Söker lite rådgivning gällande uppgradering / förbättring av min Custom loop nu när jag bytt till 9800X3D.

Har tidigare under 4 år kört exakt denna loop till min gamla Ryzen 3700x samt ett RTX 3060ti. Har under tiden med 3700x haft bra temps och processorn gick aldrig över 60-65c.

Igår uppgraderade jag till Ryzen 9800x3d och den går lite varmare. Med 5-6 google chrome flikar samt någon youtube video igång så ligger jag runt 54c på package - vilket säkert är helt ok? När jag spelar PUBG så hoppar den upp till runt 83c.

Lägger in en bild här nedan på hur fläkt-setupen ser ut i dagsläget. Vad tycker ni jag bör göra för att få ner tempen på processorn?

Allting sitter monterat i ett Fractal Design Define Nano S ITX chassi så det finns ju inte super mycket utrymme att jobba med. Min tanke är att kanske montera en till en fläkt på radiatorn i fronten av chassit samt en till på baksidan av bakre radiatorn för att få lite mer effekt av en Push / Pull setup.

Kan det vara mitt "AM4" CPU block som inte helt vill jobba med nya AM5 processorn?

Tack på förhand!

PS. inte världen vackraste bygge - men det var roligt att bygga iallafall

EK 120mm bakre radiator
Corsair 240mm främre radiator
Corsair XD3 pump combo
Corsair XC7 cpu block
Alphacool gpu block

<Uppladdad bildlänk>

Vänd fläkten på bakre 120mm så att den tar in luft (du kommer alltså bara att ta in luft i chassiet via radiatorerna). Sen vänder du nedre fläkten till utsug.

Permalänk
Medlem

Antingen alla rad in för lägst vattentemp, eller alla rad ut för mindre varmt chassi.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Skrivet av Big_N:

Vänd fläkten på bakre 120mm så att den tar in luft (du kommer alltså bara att ta in luft i chassiet via radiatorerna). Sen vänder du nedre fläkten till utsug.

Skrivet av bagaget:

Antingen alla rad in för lägst vattentemp, eller alla rad ut för mindre varmt chassi.

Tack! Får helt enkelt testa mig fram. Spontant känns det som att man hade velat få in en till eller en större radiator någonstans.

Just nu testar jag att fläktarna på bägge radiatorer suger ut luften ur chassi och enbart fläkten i botten tar in luft. Vill inbilla mig att det går lite svalare nu. Testar och återkommer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannapulsen:

Tack! Får helt enkelt testa mig fram. Spontant känns det som att man hade velat få in en till eller en större radiator någonstans.

Just nu testar jag att fläktarna på bägge radiatorer suger ut luften ur chassi och enbart fläkten i botten tar in luft. Vill inbilla mig att det går lite svalare nu. Testar och återkommer

På balkongen funkar fint

https://imgur.com/mI0i5ua

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannapulsen:

Alltså om du vill få ner tempen på CPU samt gpu så är den lösningen som du kör nu mindre optimal. Du sänker tempen inne i chassiet och på övriga komponenter men inte på det du ville i trådstarten. Drar du in frisk luft utifrån så kommer denna vara kallare och du får ner vattentempen och således tempen på CPU samt gpu. Övriga komponenter i chassiet kommer att gå lite varmare.
Du kan gå upp till 30mm tjocka fläktar om det får plats. Likaså så kan du gå upp till tjockare radiator i fronten. Se till bara så att du har så tätt det bara går mellan anläggningsytan fläkt mot ratiator så att fläkten drar (om pull) eller skjuter (push) igenom all luft som går genom radiatorn (du kan tejpa med ex eltejp oxå).
Att köra push/pull som du var inne på tidigare kommer nog bara ge dig 1-2 grader.

Hojta hur det gått för dig 🙂

Permalänk
Medlem

Känner lite spontant att du skulle behöva mer/tjockare radiatorer för å få ner tempen mer eller köra direct die om du vågar.

Om jag har en 7800x3d direct die med Thermal Grizzly direct die block och det gjorde en del och med 9800x3dn skulle det defenerivt göra ännu mer.

Visa signatur

7800x3d [eclk @ 107, co +17], TG direct die, 64 Gb Corsair DDR5 [6000 MHz, 30-36-36] Gigabyte X670E Aorus Master, Asus Rog 4090 OC [+255 core, +1650 men] Watercool Heatkiller V & Ultra finplate med LM, 2 EK-Quantum Surface X360M + 1 EK-Quantum Surface X240M med Phanteks T30, Alphacool res & D5.

Permalänk
Medlem

Många inklusive mig själv lyckas ju kyla en 7800x3d i mini ITX chassin utan problem, parat med ett maffigt grafikkort. Jag har ett Li A4-H2O med 240 AIO i toppen, den håller min 7800x3d långt under 80 i gaming load.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1_Deluxe:

Känner lite spontant att du skulle behöva mer/tjockare radiatorer för å få ner tempen mer eller köra direct die om du vågar.

Om jag har en 7800x3d direct die med Thermal Grizzly direct die block och det gjorde en del och med 9800x3dn skulle det defenerivt göra ännu mer.

Kan vara så att det räcker med att kanske öka pumpen samt fläktarna lite. Slö pumpinställning gör bidrar mycket till höga temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mumserik:

Många inklusive mig själv lyckas ju kyla en 7800x3d i mini ITX chassin utan problem, parat med ett maffigt grafikkort. Jag har ett Li A4-H2O med 240 AIO i toppen, den håller min 7800x3d långt under 80 i gaming load.

Hur mycket W maxar den?

https://i.imgur.com/ooZ4MOH.png

Och det är på ett skrutt asrock matx moderkort med PPT låst till 162W…

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaget:

Hur mycket W maxar den?

jadu, vilket test ska jag välja?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaget:

Hur mycket W maxar den?

Tog något bara, kommer knappt upp i 80w

edit: kom upp i 85w med rent cpu test

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannapulsen:

Tjena!

Allting sitter monterat i ett Fractal Design Define Nano S ITX chassi så det finns ju inte super mycket utrymme att jobba med....
<Uppladdad bildlänk>

Såg inte ifall du testat att undervolta? CO -25-30 verkar vara mer eller mindre garanterat efter lite googling. 9800x3dn drar ju lite mer men det gör ju en del för tempen med.

Visa signatur

7800x3d [eclk @ 107, co +17], TG direct die, 64 Gb Corsair DDR5 [6000 MHz, 30-36-36] Gigabyte X670E Aorus Master, Asus Rog 4090 OC [+255 core, +1650 men] Watercool Heatkiller V & Ultra finplate med LM, 2 EK-Quantum Surface X360M + 1 EK-Quantum Surface X240M med Phanteks T30, Alphacool res & D5.

Permalänk

Sååå lite uppdateringar då!

Efter massa test fram och tillbaka både i cinebench samt några timmar av spelande så insåg jag att CPU tempen droppar ca 7 grader om jag tar av sidan på chassit.

Sprang ner till butiken och köpte en till 140mm fläkt.

Flyttade upp fläkten som satt i botten av chassit till baksidan av bakre radiatorn för att få push / pull.
Vände återigen på främre chassifläktarna så de tar in luft från lägenheten och trycker in i chassit.
Monterade den ny inhandlade fläkten på undre delen av radiatorn i fronten för att få lite mer push / pull igenom radiatorn.

Satte alla OC inställningar på Auto / Default förutom Curve som blev -30.

Nu ligger jag med rimliga fläkthastigheter runt 65c i spel med vattentemp runt 40c. I idle så ligger den runt 47-50c.
Efter 40 minuter cinebench r23 multithread (10x4 gånger) så hamnar jag runt 75c.

Helt klart en stor förbättring och processorn klockar fortfarande 5225mhz stadigt.

Nästa bekymmer blir väll när det är dags att uppgradera grafikkortet (tänkt mig typ 5080) men då får det bli tjockare radiatorer helt enkelt.

Stort tack alla för hjälpen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

65'c i spel och 75'c i cinebench låter riktigt bra. Då hade jag sovit gott om nätterna.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | LG 1440p @144Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Skrivet av Persikan:

65'c i spel och 75'c i cinebench låter riktigt bra. Då hade jag sovit gott om nätterna.

Japp! Känns helt klart bättre än från start.

Nu tror jag iförsig att majoriteten av värmen är för att den är undervoltad. För tillfället får det vara såhär så får vi se om den pallar lite överklockning senare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mumserik:

jadu, vilket test ska jag välja?

Vad sägs om samma? Så är det lätt att jämföra…

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannapulsen:

Japp! Känns helt klart bättre än från start.

Nu tror jag iförsig att majoriteten av värmen är för att den är undervoltad. För tillfället får det vara såhär så får vi se om den pallar lite överklockning senare

min ligger på ca 85 i cinebench, glöm inte att du dessutom kan sätta +200MHz med pbo för lite extra prestanda

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

min ligger på ca 85 i cinebench, glöm inte att du dessutom kan sätta +200MHz med pbo för lite extra prestanda

Jag hade det förut. Den gick ganska mycket varmare då helt ärligt. Kanske var jag som hade gjort något tokigt dock

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannapulsen:

Sååå lite uppdateringar då!

Efter massa test fram och tillbaka både i cinebench samt några timmar av spelande så insåg jag att CPU tempen droppar ca 7 grader om jag tar av sidan på chassit.

Sprang ner till butiken och köpte en till 140mm fläkt.

Flyttade upp fläkten som satt i botten av chassit till baksidan av bakre radiatorn för att få push / pull.
Vände återigen på främre chassifläktarna så de tar in luft från lägenheten och trycker in i chassit.
Monterade den ny inhandlade fläkten på undre delen av radiatorn i fronten för att få lite mer push / pull igenom radiatorn.

Satte alla OC inställningar på Auto / Default förutom Curve som blev -30.

Nu ligger jag med rimliga fläkthastigheter runt 65c i spel med vattentemp runt 40c. I idle så ligger den runt 47-50c.
Efter 40 minuter cinebench r23 multithread (10x4 gånger) så hamnar jag runt 75c.

Helt klart en stor förbättring och processorn klockar fortfarande 5225mhz stadigt.

Nästa bekymmer blir väll när det är dags att uppgradera grafikkortet (tänkt mig typ 5080) men då får det bli tjockare radiatorer helt enkelt.

Stort tack alla för hjälpen!

<Uppladdad bildlänk>

Vore jag dig skulle jag börja med att kolla efter ett nytt chassi.
Fractals Define serie är tillverkade med låg ljudnivå som fokus, och definitivt inte bra luftflöde och custom loops i åtanke.
Du har även dina radiatorer och pumpen felvända i dagsläget, anslutningarna på radiatorer och pumpen bör vara lägsta punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Vore jag dig skulle jag börja med att kolla efter ett nytt chassi.
Fractals Define serie är tillverkade med låg ljudnivå som fokus, och definitivt inte bra luftflöde och custom loops i åtanke.
Du har även dina radiatorer och pumpen felvända i dagsläget, anslutningarna på radiatorer och pumpen bör vara lägsta punkt.

Varför, och hur?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Blev sugen på att testa igen..

+200mhz så hoppar den upp till 92c i cinebench istället för tidigare 75c.

Enligt mig mycket mer värt att låta den vara kvar på 0 och ha fina temps istället. Får inte heller så mycket bättre score med +200.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannapulsen:

Blev sugen på att testa igen..

+200mhz så hoppar den upp till 92c i cinebench istället för tidigare 75c.

Enligt mig mycket mer värt att låta den vara kvar på 0 och ha fina temps istället. Får inte heller så mycket bättre score med +200.

Ja 92 är rätt toasty, förstår att du håller den nere i så fall istället

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Ställ in -20CO om du vill köra +200mhz. Inte ovanligt att du kan köra -30CO också, men mycket mindre vanligt än -20. Detta ger ungefär samma värme som stock men med mer prestanda, d.v.s gratis prestanda. Vill du bara ha svalt så kör -20CO eller -30 utan +200mhz.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W