Följ Black Week på SweClockers

Försöker hitta bättre tv än Sony xf9005

Permalänk
Medlem

Försöker hitta bättre tv än Sony xf9005

Försöker hitta ny tv med bättre bild än min nu 6 år gamla Sony xf9005 men hittar faktiskt ingen. Krav: 120 hz, local dimming (fald), och dolby vision. Kollade in Philips 65PUS8949/12 men har inte fald och sämre bild enligt test fast den är bra. Tja…sitta kvar på min Sony? Har för övrigt grym hdr och svärta men tänkte det kanske finns något vassare där ute som inte kostar skjortan? Gjorde en AI sökning som jämförde bilden som drog slutsatsen att min Sony är bäst. Fortfarande. Hm. Det måste väl ha hänt något på dessa år?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Batwoman:

Försöker hitta ny tv med bättre bild än min nu 6 år gamla Sony xf9005 men hittar faktiskt ingen. Krav: 120 hz, local dimming (fald), och dolby vision. Kollade in Philips 65PUS8949/12 men har inte fald och sämre bild enligt test fast den är bra. Tja…sitta kvar på min Sony? Har för övrigt grym hdr och svärta men tänkte det kanske finns något vassare där ute som inte kostar skjortan? Gjorde en AI sökning som jämförde bilden som drog slutsatsen att min Sony är bäst. Fortfarande. Hm. Det måste väl ha hänt något på dessa år?

Ifall kravet är bättre bild så måste du börja på samma nivå som den gamla nivån och ofta välja steget ovanför.

Philips The One är inte en "bra TV" ur ditt perspektiv. Det är en "bra TV" ur perspektivet att det är en enkel modell som är funktionellt säkrad. Funktionerna finns där, bildkvaliteten är inte prioriterad. Den är "The one" för den som frågar efter 4K/120, Dolby Vision, GoogleTV och liknande men inte lägger vikt vid just bildens egenskaper.

Vilken Sony du ska titta på är enkel om du följer beteckningen på din nuvarande modell. Det kan vara 2023-modellen X90L som är den direkta motsvarigheten, dock mycket mer ljusstark vilket inte alltid är dess fördel pga blooming. Då ska Sony X95L eller nya Bravia 9 vara den bättre ersättaren, den som verkligen lyfter mot din XF90.

Du kommer kunna finna många med 4K/120 och FALD. Men få av dem är egentligen bättre.