Alla fyndtips från mellandagsrean

Ändra reglerna för budgivning i Marknaden

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av KAD:

Min åsikt är att det är klantigt att hitta på egna regler. Det gör det svårt att veta om hittepå-reglerna verkligen gäller juridiskt. Har budgivaren gått med på ett annat förfarande än det gängse?

Svenska avtal följer som grundregel utbud-anbud-accept. Har man lagt ett anbud så är det bindande. Avtalslagens allra första paragraf.

Som köpare tar man risken att fler än du själv lägger parallella anbud. Säljaren kan acceptera vilket anbud som helst. Vad jag vet spelar det ingen roll om förfarandet är auktionslikt, ett lägre anbud är ändå bindande. Man kan som anbudsgivare ställa krav på svar inom viss tid, gör man inte det så har säljaren ”skälig betänketid” på sig att svara på och potentiellt acceptera ett lägre anbud än det högsta.

Vad gäller köpeförfrågningar är jag osäker, men om jag minns rätt måste det vara ställd till utpekad person för att vara ett anbud, annars är det ett utbud. Om det är ett utbud ges anvudet av säljaren.

”Helst avhämtning och inte frakt” från säljarens sida löses genom att säljaren kan välja vilket anbud som helst. Från köparens sida är det en del av anbudet och kan förkastas.

Anledningen till att Sweclockers inte vill ha bindande bud är självklart att då skulle Sweclockers lättare kunna bli indragna i tvister där köparens identitet måste lämnas ut. Vilket är ett jävla sjå och inte värt besväret.

Men om man vill systemutveckla så skulle man ju kunna ta betalt för bud lagda med bank-id och sedan skicka över anbudsgivarens personnummer automatiskt, med godkännande av just det via bank-id. Betalda bud skulle antagligen höja seriositeten, dvs minska skambud och bud som inte tänkt fullföljas. Och det skulle så klart minska antalet bud i allmänhet. En bank-id-identifiering kostar väl någon krona, så det är inte orimligt att ta betalt.

/Har aldrig använt marknaden

Vill man ha Tradera, så finns t ex just Tradera.
Vill man ha Sweclockersmarknaden, då kan man ju inte gå till Tradera och gnälla att de inte gör som Sweclockers-marknaden.

Tur att spelreglerna är öppna och man måste inte delta om man inte gillar dessa!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du inser alltså inte det oerhört orimliga i att tvinga folk att genomföra köp bara för att man visat intresse?

Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg, varför lägga ett bud om du inte är intresserad av att köpa varan? Blir buden högre än du har råd med så blir det någon annan som köper varan.

Skrivet av cyklonen:

Att bud skulle vara bindande är lite som att man skulle vara tvungen att köpa en vara man tittat på, kanske provat, i en klädbutik. Folk skulle mycket snabbt sluta handla i såna butiker.

Falsk motsvarighet.

Tillägg.

Blocket nämndes, jag har sålt tre processorer på blocket (2st 5800X3D samt 1st 5950X) och det blev budgivning på varje processor.

Permalänk
Medlem

Bann från Marknaden borde väl inte vara något problem. Blir en person rapporterad och bevisat har budat och vunnit men inte slutfört på typ 5 annonser så kan personen inte använda Marknaden längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg, varför lägga ett bud om du inte är intresserad av att köpa varan? Blir buden högre än du har råd med så blir det någon annan som köper varan.

Varför man skulle vilja lägga budet är ointressant. Det är den individens egen sak.

Skrivet av Larsioni:

Falsk motsvarighet.

Nej, inte alls. Annonsen är en butik. Varan är varorna. Budet är att visa intresse för varan under vissa omständigheter. När som helst fram till att man genomfört köpet kan man ångra sig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det går åt båda hållen. Men sätt ett max-pris där du är redo att sälja och sälj om någon går över eller lika med. Att vänta på högre bud, ja då är det ju budgivning och en aktion som gynnar säljaren mer, och då kommer dessa problem in.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har inget problem att låsa ner marknaden till faktiska forummedlemmar som är aktiva i forumet.

Aww då skulle jag behöva krysta ur mig något ibland för att kunna handla
Iofs, så kan jag inte komma på att jag handlat nåt från nån de senaste 10 år men sålt några prylar.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Varför man skulle vilja lägga budet är ointressant. Det är den individens egen sak.

Nej, inte alls. Annonsen är en butik. Varan är varorna. Budet är att visa intresse för varan under vissa omständigheter. När som helst fram till att man genomfört köpet kan man ångra sig.

Ett bud är då inte att likställa med ”hej, jag är intresserad av produkten”.
Att jämföra att lägga ett bud i Marknaden, med att prova kläder i en butik, är haltande. För att inte säga riktigt udda.

Budgivning på Marknaden, enligt Cyklonen.
”Hej, jag har sett din annons och kikat på bilderna. Jag är intresserad av varan och lägger därför ett bud, för det är samma sak som att prova kläder i en butik.
Men jag är nog kanske inte intresserad iofs, eller så är jag det till ett lägre pris än det jag faktiskt lägger som ett intresse-bud.
Fast troligen är jag inte intresserad av varan, utan visar bara mitt intresse för skojs skull. Bara för att det står att bud inte är bindande.
Så du får tolka mitt bud själv och skylla dig själv om du tror att jag faktiskt är intresserad. För jag behöver inte ens besvara dina PM om att mitt intresse-bud är det högsta.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Självklart inte ointressant och som jag påpekat tidigare, varför lägga ett bud om du inte är intresserad av att köpa varan? Precis, endast för att jävlas med andra ord och det är precis det här som ett antal medlemmar vill få bort.

Skrivet av cyklonen:

Fortfarande falsk motsvarighet.

Du kan ångra dig efter ett köp i butik, visst. Kallas för ångerrätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Ett bud är då inte att likställa med ”hej, jag är intresserad av produkten”.
Att jämföra att lägga ett bud i Marknaden, med att prova kläder i en butik, är haltande. För att inte säga riktigt udda.

Budgivning på Marknaden, enligt Cyklonen.
”Hej, jag har sett din annons och kikat på bilderna. Jag är intresserad av varan och lägger därför ett bud, för det är samma sak som att prova kläder i en butik.
Men jag är nog kanske inte intresserad iofs, eller så är jag det till ett lägre pris än det jag faktiskt lägger som ett intresse-bud.
Fast troligen är jag inte intresserad av varan, utan visar bara mitt intresse för skojs skull. Bara för att det står att bud inte är bindande.
Så du får tolka mitt bud själv och skylla dig själv om du tror att jag faktiskt är intresserad. För jag behöver inte ens besvara dina PM om att mitt intresse-bud är det högsta.”

Jag kan inte hjälpa att du inte förstår. Det får du ta upp med din hjärna, inte med mig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Du kan ångra dig efter ett köp i butik, visst. Kallas för ångerrätten.

Bara om det är på distans. Ett köp i en fysisk butik, dvs "över disk", har ingen ångerrätt. Butiken kan erbjuda det, men de är inte skyldiga att göra det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag kan inte hjälpa att du inte förstår. Det får du ta upp med din hjärna, inte med mig.

Är du 14 år eller?

Permalänk
Skrivet av Otori:

Varför ska inte bud vara bindande?

Hur ska jag som säljare kunna veta vilken budgivare som är seriös eller är en respektlös tröttmössa?

Varför ska både säljare och seriösa budgivare drabbas av en utdragen försäljning, pga respektlösa och dryga tröttmössor?

Löses lättast genom att du kör köp nu pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bara om det är på distans. Ett köp i en fysisk butik, dvs "över disk", har ingen ångerrätt. Butiken kan erbjuda det, men de är inte skyldiga att göra det.

Precis, och ditt exempel med att marknaden var en butik skulle då motsvara en butik på distans.

Permalänk
Skrivet av mumserik:

Här känner jag mig skyldig. Nästan allt jag säljer här blir sålt i PM. Det beror på att väldigt många verkar ha en förväntansbild av att saker nästan ska skänkas bort, det syns tydligt hur alla bud är. Men, så dyker det upp en normal köpare, som har lite koll på prisbilden. Done deal, såld i pm.

Kan inte den normala köparen skriva sitt bud i tråden då bara? Ser det snarare som att det är PM-nissar som letar bäst pris genom att "gå runt systemet". Ser bara inte poängen med att dölja det vinnande budet. Sker även på annonser med rimliga bud. Hjälper ju speciellt inte om det nu råkar vara budgivare som ej har koll på prisbilden.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Kan inte den normala köparen skriva sitt bud i tråden då bara? Ser det snarare som att det är PM-nissar som letar bäst pris genom att "gå runt systemet". Ser bara inte poängen med att dölja det vinnande budet. Sker även på annonser med rimliga bud. Hjälper ju speciellt om det nu råkar vara budgivare som ej har koll på prisbilden.

För mig har det kommit rätt pris i PM, allt annat är lowball eller förväntan om att saker ska vara gratis. Så det är väl ett attitydsproblem då

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Kan inte den normala köparen skriva sitt bud i tråden då bara? Ser det snarare som att det är PM-nissar som letar bäst pris genom att "gå runt systemet". Ser bara inte poängen med att dölja det vinnande budet. Sker även på annonser med rimliga bud. Hjälper ju speciellt inte om det nu råkar vara budgivare som ej har koll på prisbilden.

Kan ju också vara ett sätt att dölja oskattad hobbyverksamhet.
Och med dagens prisbild rullar det iväg fort om man köper och säljer.

tog bort summan då det kan tolkas olika
Permalänk
Skrivet av mumserik:

För mig har det kommit rätt pris i PM, allt annat är lowball eller förväntan om att saker ska vara gratis. Så det är väl ett attitydsproblem då

Meanwhile på andra sidan.

Prissättning och skambud åsido, jag tror marknaden mår bättre av/blir mer rättvis åt båda hållen om allt sköts i tråden och inte vid sidan om. Det finns väl dock ingen lösning på det direkt.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Nu finns chansen att buda hejvilt på burkarna från datorkampen och sedan inte hedra buden för den som vill.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Sluta försöka auktorisera bort saker och sätt ett pris på varan. Kan inte bli enklare. Men dagens generation måste gnälla på nåt såklart...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Sluta försöka auktorisera bort saker och sätt ett pris på varan. Kan inte bli enklare. Men dagens generation måste gnälla på nåt såklart...

Gnället har nog väldigt lite med dagens generation att göra. Jag är 50+ och tycker att det kunde fungera bättre på marknaden. De gångerna som jag har sålt saker här så har jag haft oturen att få en del bud från cyklonens kompisar (?) som mest verkar skicka bud i brist på annar att göra.

Det har gjort att jag hellre kör sakerna till tippen än att lägger upp en annons här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Gnället har nog väldigt lite med dagens generation att göra. Jag är 50+ och tycker att det kunde fungera bättre på marknaden. De gångerna som jag har sålt saker här så har jag haft oturen att få en del bud från cyklonens kompisar (?) som mest verkar skicka bud i brist på annar att göra.

Det har gjort att jag hellre kör sakerna till tippen än att lägger upp en annons här.

Så sätt ett pris! Hur svårt ska det vara? Såklart du får trams som svar om du försöker göra en auktion av något som inte är en auktion.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så sätt ett pris! Hur svårt ska det vara? Såklart du får trams som svar om du försöker göra en auktion av något som inte är en auktion.

Varför skulle det inte kunna vara en auktion?

Ett exempel. Du säljer en vara och sätter ut ett pris. På fem minuter så kommer det tre svar i tråden, första svaret bjuder ditt utsatta pris, svar två lägger sig tusen kronor över och tredje personen lägger sig ytterligare 500 kr över. Jag antar att du säljer till den som har kommit med det första svaret? Eller säljer du till den som har gett det sista budet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ett exempel. Du säljer en vara och sätter ut ett pris. På fem minuter så kommer det tre svar i tråden, första svaret bjuder ditt utsatta pris, svar två lägger sig tusen kronor över och tredje personen lägger sig ytterligare 500 kr över. Jag antar att du säljer till den som har kommit med det första svaret? Eller säljer du till den som har gett det sista budet?

Eftersom det inte är en auktion är du fri att sälja till den du vill. Grattis, du har tre personer som verkar vara intresserad och som dessutom är villig att betala mer än vad du efterfrågat. Ganska bra tisdag skulle jag säga!

När man väljer att göra det till en auktion när marknadsplatsen inte är en regelrätt auktion skapar man sig mer problem än man behövt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det beror helt på hur du har formulerat dig.
Om du har skrivit ett köp nu pris så är det först till kvarn.

Det är lite det som är det fina med marknaden, du väljer reglerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perfn:

Eftersom det inte är en auktion är du fri att sälja till den du vill. Grattis, du har tre personer som verkar vara intresserad och som dessutom är villig att betala mer än vad du efterfrågat. Ganska bra tisdag skulle jag säga!

När man väljer att göra det till en auktion när marknadsplatsen inte är en regelrätt auktion skapar man sig mer problem än man behövt.

Inte alls en bra tisdag för personen som lade det högsta budet slutar svara efter ett tag.

Jag upplever att det är vanligt att folk backar ur från sina bud och inte har ryggrad att tala om det utan hellre bara tystnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det beror helt på hur du har formulerat dig.
Om du har skrivit ett köp nu pris så är det först till kvarn.

Det är lite det som är det fina med marknaden, du väljer reglerna.

Det är möjligt att jag har varit för vag när jag har angett en prisindikation och inte ett "köp nu-pris". Jag håller med om att det är bra att man kan formulera sina egna regler men det innebär inte att alla köpare respekterar dessa regler. Att inte stå för sitt bud t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag säljer till den första personen som erbjöd mitt sagda pris såklart. Om nån bjuder över så har jag uppenbarligen felbedömt värdet av varan och vet bättre nästa gång.

Jag säger inte att det inte KAN vara en auktion, för det kan det. Men det kräver utveckling och moderering. Båda som saknas idag. Nu är det en köp/sälj annons o inget annat. Men folk försöker göra det till tradera för datordelar men det är inte det helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jag säljer till den första personen som erbjöd mitt sagda pris såklart. Om nån bjuder över så har jag uppenbarligen felbedömt värdet av varan och vet bättre nästa gång.

Bra. Jag hade gjort likadant om jag hade satt ut ett pris och inte en prisindikation.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

De som inte hör av sig efteråt, inom den tidsram som säljaren skrivit i annonsen.

Fast då är ju redan priset upptrissat om det är budgivning, visserligen bra för säljaren men inte köparen.

Permalänk
Medlem

Ni har ett guldläge belysa problematiken eftersom Sweclockers själva just nu har 3 annonser på marknaden (Om det nu är ett problem).