Rant om internet i android

Permalänk
Hedersmedlem

Rant om internet i android

Ibland undrar man ju lite hur google tänker när de bygger en del funktioner...

Jag har under november rest i costa rica.
Där hade jag inge 5G i telefonen direkt utan det var wifi som gällde.

Flertalet restauranger och hotell har QRkoder uppsatta för att nå deras wifi.
Gött!
För det finns ju en snabbfunktion att få in både namn och lösneord via kameran här i android. Och säkerligen i apple också. Lets leave that part tho ;).

Och det är då man upptäcker haveriet här.
Läsa av QRkoder i mobilen funkar inte - utan internetuppkoppling!?!

Moment 22!

En del kanske undrar om det bara var min daterade oneplus nord 2 som hade det problemet? Nä - även pixel 6a lider av samma idioti.

Det här är bannemig så dumt så klockorna stannar!
Hur kan man ha utformat snabbinloggningen till internet (wifi) i android så att detta kräver internetuppkoppling?

Eller är det så att jag missat hur man ska använda det här månne? Jag öppnar standardkameran och i den finns google lens som sköter qrkod-scanningen. Har inte hittat nå annat inbyggt sätt att scanna wifi-QRkoder. Finns andra sätt?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ja google lens behöver ju internet.

Jag har QR avläsning app inbyggt. Drar ner uppifrån där man stänger av wifi airplane mode o ljudlös osv. Vad den menyn nu heter.
Där har jag QR scanner. klickar på den o får upp en app som scannar QR.

Finns väl i wifi menyn har jag oxå en QR knapp.

Samsung Galaxy S24ultra.
Har du ingen fristående QR läsare så finns det ju o ladda ner.
Man behöver inte internet för att avkoda QR koder. Det är bara en mer fancy streckkod.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Inställningar / nätverk och internet / internet / lägg till nätverk

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ibland undrar man ju lite hur google tänker när de bygger en del funktioner...

Jag har under november rest i costa rica.
Där hade jag inge 5G i telefonen direkt utan det var wifi som gällde.

Flertalet restauranger och hotell har QRkoder uppsatta för att nå deras wifi.
Gött!
För det finns ju en snabbfunktion att få in både namn och lösneord via kameran här i android. Och säkerligen i apple också. Lets leave that part tho ;).

Och det är då man upptäcker haveriet här.
Läsa av QRkoder i mobilen funkar inte - utan internetuppkoppling!?!

Moment 22!

En del kanske undrar om det bara var min daterade oneplus nord 2 som hade det problemet? Nä - även pixel 6a lider av samma idioti.

Det här är bannemig så dumt så klockorna stannar!
Hur kan man ha utformat snabbinloggningen till internet (wifi) i android så att detta kräver internetuppkoppling?

Eller är det så att jag missat hur man ska använda det här månne? Jag öppnar standardkameran och i den finns google lens som sköter qrkod-scanningen. Har inte hittat nå annat inbyggt sätt att scanna wifi-QRkoder. Finns andra sätt?

Du kan också använda dig av kamera appen för att läsa av QR-koder på Pixel telefoner. Du kan behöva aktivera funktionen i inställningarna i kamera appen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Du kan också använda dig av kamera appen för att läsa av QR-koder på Pixel telefoner. Du kan behöva aktivera funktionen i inställningarna i kamera appen

Ja jo jag vet. Det är ju precis så vi gjort.
Det funkar utmärkt. Så länge man har internet funkar den funktionen.

Problemet är ju att vi inte hade internet - och tänkte använda just den funktionen för att skaffa internet till telefonen. Vilket inte gick för att vi inte redan hade internet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Medlem

Beror ju helt på vilken app du använder för att scanna. Använder du kameran eller google lens som gör sånt i molnet så behövs såklart internet. Använder du den som finns i nätverksinställningar eller en dedikerad qr-app så ska det fungera ändå.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Moderator
Moderator

Trist att den inte bara slår över till vanlig "offline-scanning" av QR när åtkomst inte finns, istället för att försöka tvinga internet-inblandning så man slipper byta app beroende på situation. Borde inte vara så klurigt tycker jag.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja jo jag vet. Det är ju precis så vi gjort.
Det funkar utmärkt. Så länge man har internet funkar den funktionen.

Problemet är ju att vi inte hade internet - och tänkte använda just den funktionen för att skaffa internet till telefonen. Vilket inte gick för att vi inte redan hade internet.

Hmm. Ok, har du testat det som @/bin/sh visade bild på? Det borde fungera tycker jag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem

Tack alla!

Det är jag som letat efter fel ikoner i nätverksinställningarna så därför hittade jag helt enkelt inte rätt. Felet ligger hos mig!

Nu har jag hittat ikonen i min OnePlus här.
Motsvarande finns säkerligen även i pixel-luren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min Samsung Galaxy S23 FE har inga problem att skanna QR-koder via kameraappen, inte ens i flygplansläge.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.