NZXT svarar på kritiken om hyrdatorer

Permalänk
Melding Plague

NZXT svarar på kritiken om hyrdatorer

Efter att ha sågats längs fotknölarna av Gamers Nexus ger NZXT sin sida av myntet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag läste pressmeddelandet, och om inte en enda till sak händer i frågan så kommer ändringarna ändå göra "hyra pc-dealen" MILTALS bättre än hur det beskrevs i gamers nexus video, och hur informationen presenteras på nzxt's hemsida.

Så för att sammanfatta lite snabbt: Om det här är det sista som nzxt gör och sen kör vidare med sina svindyra dåliga avtal så har Steve på gamers nexus ändå gjort det mycket bättre för konsumenterna. Bra GN och Hardware Jesus!

Permalänk
Medlem

Släcka eld med T-röd är ingen bra idé. Jävla tomtar. Visserligen lackar det mot jul men...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Detta får en och tänka på SVT Plus Thorn reportage. Thorns vars affärsidé typ var att utnyttja människor som inte hade råd att köpa TVn, tvättmaskinen etc kontant eller hade kredit möjlighet Sen blev totalsumman på hyran flera 100% dyrare än varans värde.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

Thanks, Steve!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk

Vem i sverige hyr en dator från usa? Komplett flex är mer intressant för oss, om de har liknande problem vet jag ej.

I sverige finns det många unga som snabbt har dragit på sig stora skulder och det är konstigt. För i normala fall så om man ej har råd så har man ej råd att köpa, skulder kommer då av att pengarna ej räcker till de fasta utgifterna. Det finns då hjälp att få från socialkontoret och det kan strula. Men det borde inte gå så snabbt uppåt.
Jag tror otroligt många köper/hyr på avbetalning och det är där orsaken är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ckghagen:

Detta får en och tänka på SVT Plus Thorn reportage. Thorns vars affärsidé typ var att utnyttja människor som inte hade råd att köpa TVn, tvättmaskinen etc kontant eller hade kredit möjlighet Sen blev totalsumman på hyran flera 100% dyrare än varans värde.

Tråkig affärside men roliga reklamfilmer "You have to get up at like.....twelve?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Jag läste pressmeddelandet, och om inte en enda till sak händer i frågan så kommer ändringarna ändå göra "hyra pc-dealen" MILTALS bättre än hur det beskrevs i gamers nexus video, och hur informationen presenteras på nzxt's hemsida.

Så för att sammanfatta lite snabbt: Om det här är det sista som nzxt gör och sen kör vidare med sina svindyra dåliga avtal så har Steve på gamers nexus ändå gjort det mycket bättre för konsumenterna. Bra GN och Hardware Jesus!

Jag gick in på deras hemsida. 1308kr/mån för ett RTX 4070 dator. Som du aldrig kommer äga. Tidernas sämsta deal förmodligen.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jag gick in på deras hemsida. 1308kr/mån för ett RTX 4070 dator. Som du aldrig kommer äga. Tidernas sämsta deal förmodligen.

Ja jag är enig, jag försvarar absolut inte affärsmodellen, avtalet eller dylikt. NZXT har gjort grovt fel och borde omedelbart dra tillbaks det här lurendrejeriet. Men förbättringarna är enorma jämfört med hur det var innan gamers nexus gjorde en video på det.

Permalänk
Skrivet av 0cool:

Tråkig affärside men roliga reklamfilmer "You have to get up at like.....twelve?"

https://www.youtube.com/watch?v=mKeYlACxSKM

Om jag fattar reklamen rätt, så behöver du inget jobb och dessutom kan få sakerna levererade gratis till valfri ö. Även ett plus om du inte har fru eller barn. Så vad är haken?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Nobelt

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Om man inte tycker att något är bra i ett avtal, är det väl iaf bäst att inte gå med på det.
Tex viaplay för 699kr/mån för att se på NHL tycker jag inte är värt, så då köper jag inte deras streaming tjänst och ser inte på NHL.

Ingen som tvingar Amerikanerna att hyra en nzxt dator med skitkassa avtal?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ckghagen:

Blev någon tvingad att hyra via Thorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Ja jag är enig, jag försvarar absolut inte affärsmodellen, avtalet eller dylikt. NZXT har gjort grovt fel och borde omedelbart dra tillbaks det här lurendrejeriet. Men förbättringarna är enorma jämfört med hur det var innan gamers nexus gjorde en video på det.

Ett dåligt avtal är inte samma sak som lurt.

Permalänk
Medlem

Tycker att det är lite konstigt att de inte bara ger användaren hårdvaran efter att de hyrt den en viss tid som med råge täcker dess värde, åtminstone om poängen primärt var att hitta något att göra med en massa gammal hårdvara de inte lyckas bli av med. Är det verkligen värt att få tillbaka hårdvaran efter ytterligare något år, när den redan från början i många fall var 4 år gammal?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Om man ändå ska hyra så kan man ju lika gärna köpa på avbetalning istället? Och då får man behålla maskinen när den är betald. Hyra är ju som att kasta pengar i ett vakuum.

Själv köper jag hellre kontant. Varför betala ränta till banktomtarna. Och har man inte råd så har man inte råd.

Tar inte lång tid att betala av detta på dryga 600kr i månaden.

Performance
Intel Core i5-12400F
NVIDIA GeForce RTX 3050
Memory
16GB (2 x 8GB) DDR4 3200 MHz
500GB NVMe M.2 SSD

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vem i sverige hyr en dator från usa? Komplett flex är mer intressant för oss, om de har liknande problem vet jag ej.

I sverige finns det många unga som snabbt har dragit på sig stora skulder och det är konstigt. För i normala fall så om man ej har råd så har man ej råd att köpa, skulder kommer då av att pengarna ej räcker till de fasta utgifterna. Det finns då hjälp att få från socialkontoret och det kan strula. Men det borde inte gå så snabbt uppåt.
Jag tror otroligt många köper/hyr på avbetalning och det är där orsaken är.

Känns som det här går i vågor. När den nominella köpkraften går ner passar kreditbolagen på med sina "lockvaror".

Men samtidigt verkar vissa företag fått dille på att få till återkommande intäkter (prenumerationer) eftersom det ger en stabil inkomsström och det gillas väl av ägarna. Det kan förklara de små höjningarna NZXT gjort på paketet som Gamersnexus hyrde. Även de återkommande intäkterna har väl samma krav på sig som resten av marknaden - 'the line must go up'.

Man ser ju samma mönster på streamingmarknaden. Kanske därför alla konspirationsteoretiker dillar om 'you will own nothing and be happy' - i verkligheten ser det snarare ut att lyda 'you will own nothing and the corporations will be happy'.

Permalänk
Medlem

JayzTwoCents intervju

JayzTwoCents fick en längre intervju med VD:n på över en timme där en hel del som aldrig togs upp i PR utskicket, som t.ex "säger ni upp folk via Discord" och får svar "nej, det var Slack", read the f-ing room!

https://www.youtube.com/watch?v=8qqeMWrrxMc

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Tycker att det är lite konstigt att de inte bara ger användaren hårdvaran efter att de hyrt den en viss tid som med råge täcker dess värde, åtminstone om poängen primärt var att hitta något att göra med en massa gammal hårdvara de inte lyckas bli av med. Är det verkligen värt att få tillbaka hårdvaran efter ytterligare något år, när den redan från början i många fall var 4 år gammal?

NXZT är juh inte röda korset. Dom har stenkoll på vad planen är. Det står på deras sida att efter 2 år byts hårdvaran ut till nytt.

1. De får in pengarna på 24 månader för hårdvaran. Så de äger den och de betalt 0kr för den.
2. Som inköpare av delarna i STOR skala är du garanterad någon form av Kickback/Omsättningsprogram från din grossist/generalagent/tillverkare. Denna kickback kommer räcka till att betala personal/marknadsföring/chefers vinster/ m.m. Gott o väl
3. Många tyckte deras gamla mobiler var värt noll. Idag betalar folk 4500kr för en 3 generationer gammal Iphone på Swappie.
NXZT är bara helt enkelt före sin tid. Hårdvaran är fräsch längre idag än den var tidigare och kommer bli en ekonomisk faktor i
refubished scenario

Skulle inte förvåna mig om det blir en jätte marknad snart med "Pre-Owned" gaming PC. Då står NXZT här och mer eller mindre kan sälja vulgära mängder av dessa för 0kr i inköp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är så glad att vi har vår starka konsumenträtt här i Sverige. Så många saker som NZXT gör i sina kontrakt är ju inte giltigt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Jag är så glad att vi har vår starka konsumenträtt här i Sverige. Så många saker som NZXT gör i sina kontrakt är ju inte giltigt här.

Haha, ja det stämmer juh inte riktigt. Finns mängder av hål som utnyttjas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller varför NZXT måste dra det så långt och ljuga i marknadsföringen

Om man lyckas hyra ut komponenter för dubbla marknadspriset på 2-3 år, varför förnedra kunden som föll för det hela ytterligare till på det?

Kommer helt klart besudla namnet med tiden. Hade poängen varit att bli av med åldrande komponenter för att slippa hålla saker i lager, varför så dåliga villkor och höga kostnader? Fanns en win-win här där man istället försökt lura kunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Om man ändå ska hyra så kan man ju lika gärna köpa på avbetalning istället?

En av GN:s poänger var att även om man tar ett lån med så hög ränta att det är olagligt, så är det fortfarande bättre än att hyra av NZXT. Och ja, då får man behålla prylarna.

NZXT kan alltså inte sälja prylarna på avbetalning, eftersom det skulle vara olagligt i många stater, med de marginaler de tar ut. Men hyra ut till ockerpriser (ja, enligt definition) går tydligen bra.

Permalänk
Medlem

Har alla nya datorer öppet fönster på sidan numera och allt ska lysa och flasha?

Permalänk
Skrivet av Ozeroun:

Har alla nya datorer öppet fönster på sidan numera och allt ska lysa och flasha?

Jag själv tycker denna stil är snygg, även om jag själv inte har det.
Nå de gör datorer riktade emot den målgrupp som framförallt hyr en sådan dator. Där jag har lite fördomar emot att det är mycket folk som inte kan så mycket om hårdvara och mer ser på utseendet. Denna fördom baseras på att det inte är billigt och man vet inte riktigt vad man får.
De som väljer att hyra en bil på leasing kan däremot vara värsta bilexperterna, men det är skillnad på uthyrning på många sätt. Framförallt priset, ytterst få har råd med en ny bil. Det är i bästa fall för de flesta att låna pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Blev någon tvingad att hyra via Thorn?

Vad som är tvång är en tolkningsfråga som också säger något om vilken värd man vill leva i.

Exempelvis synen på individuellt ansvar. Vissa pratar gärna om individuellt ansvar och att folk får skylla sig själva. Men min misstanke är snarare att dessa personer bara vill slippa ta ansvar för någon annan en sig själva. Speciellt när dom upplever sig vara vinnare.

"Ocker är enligt svensk rätt ett brott som består i att den som utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån..."

En typ av lag som borde användas betydligt mer än i dag och även omfatta mer än exemplet lån med oskäligt hög ränta. För när svaga människor utnyttjas så drabbar det ofta mer än en individ. Sedan kommer det följdverkningar p.g.a. den svages desperata handlingar som drabbar hela samhället på olika sätt, försäkrings premier, brottslighet, generellt mer otrygghet osv.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag själv tycker denna stil är snygg, även om jag själv inte har det.
Nå de gör datorer riktade emot den målgrupp som framförallt hyr en sådan dator. Där jag har lite fördomar emot att det är mycket folk som inte kan så mycket om hårdvara och mer ser på utseendet. Denna fördom baseras på att det inte är billigt och man vet inte riktigt vad man får.

Ännu värre - det kan vara välmenande föräldrar som köper åt yngre barn och inte har koll men delvis luras av utseendet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag gillar följande upplägg:
Betala värdeminskningen varje månad
Efter 3-5 år är den din, går att justera
Då kan man lämna tillbaka när som helst utan risk
Litet extra belopp för någon försäkring som gör det säkert för båda parter

Det blir en rimlig avbetalning och bra deal för folk som inte har pengarna nu, och det övergår i ägande i slutänden, och lägre kostnader med tiden att prylen blir gammal

Permalänk
Medlem

Lite intressant är att ungefär samma upplägg används nu, dock tidsbegränsat, för billeasing.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ozeroun:

Har väl varit den övergripande trenden för mainstream-marknaden i ett drygt årtionde; kommer inte ihåg exakt när, men var väl runt 2014-2015 som datorchassin med glaspaneler började dyka upp på 'vanliga' modeller av chassin (t.ex. Fractal Design Define S). Runt samma veva släppte Corsair m.f. massa RGB-fläktar och diverse styrdon likt Corsair Command Node/Center. För att inte glömma kringutrustning, där RGB-belysning var vida etablerat vid detta laget hos de större aktörerna.

Visa signatur

< ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >