Permalänk
Medlem

Problem med antal cores Intel 4790k

Hej,

Jag hjälper en släktning med sin första speldator. Det är min gamla rig med en Intel 4790k.
Allt har fungerat fint i ca 4 veckor. Processorn är klockad till 4500mhz. Han spelar Fornite och det är ungefär precis vad denna dator klarar av.
Nu fick jag höra att datorn blivit otroligt seg de senaste dagarna. Efter en snabb felsökning ser jag i HWMonitor att den endast hittar Core #0. Dvs Core #1, #2, #3 verkar inte längre vara aktiva/nåbara.

Är det någon som vet vad som kan orsaka detta? Är det någon som vet hur man kan lösa detta problem? Jag har endast en kunskapsnivå likt en lekman när det kommer till datorer, i synnerhet denna typ av problem..

Jag har en annan 4790k-rig som jag testat runt lite på. Där hittade jag att man kunde gå in i BIOs och aktivera önskat antal Cores. Jag kunde alltså gå in där och välja 1 core. På så sätt kunde jag "iscensätta" samma problem på denna rig. Men när jag bad dem kolla i BIOs så har de "All" inställda där, så kan inte vara just den inställningen som spökar.

Tacksam för alla tips och råd jag kan få.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av molösd:

Hej,

Jag hjälper en släktning med sin första speldator. Det är min gamla rig med en Intel 4790k.
Allt har fungerat fint i ca 4 veckor. Processorn är klockad till 4500mhz. Han spelar Fornite och det är ungefär precis vad denna dator klarar av.
Nu fick jag höra att datorn blivit otroligt seg de senaste dagarna. Efter en snabb felsökning ser jag i HWMonitor att den endast hittar Core #0. Dvs Core #1, #2, #3 verkar inte längre vara aktiva/nåbara.

Är det någon som vet vad som kan orsaka detta? Är det någon som vet hur man kan lösa detta problem? Jag är endast en kunskapsnivå likt en lekman när det kommer till datorer...

Jag har en annan 4790k-rig som jag testat runt lite på. Där hittade jag att man kunde gå in i BIOs och aktivera önskat antal Cores. Jag kunde alltså gå in där och välja 1 core. På så sätt kunde jag "iscensätta" samma problem på denna rig. Men när jag bad dem kolla i BIOs så har de "All" inställda där, så kan inte vara just den inställningen som spökar.

Tacksam för alla tips och råd jag kan få.

Tack på förhand!

En sak till kan orsaka detta. Han har kanske varit inne på Systemkonfiguration och ändrat.
Kolla min bild. Så här ska det se ut om man ska köra med alla.
Antal processor ska inte vara markerad.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

En sak till kan orsaka detta. Han har kanske varit inne på Systemkonfiguration och ändrat.
Kolla min bild. Så här ska det se ut om man ska köra med alla.
Antal processor ska inte vara markerad.
<Uppladdad bildlänk>

Tack! Det ska jag absolut med dem undersöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av molösd:

Tack! Det ska jag absolut med dem undersöka.

Har du testat att gå in i bios och sätta inställningar till original. Fabriksinställningar.
Ser ut så här Load Default Options. Tryck på den och starta om datorn. Låt den jobba lite och kanske den startar om sig några gånger.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM