Nu kommer Copilot Plus-funktioner till Intel och AMD

Permalänk
Melding Plague

Nu kommer Copilot Plus-funktioner till Intel och AMD

Ingår i nytt Insider-bygge av Windows 11.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det börjar sakta komma igång... Min gissning Ai får en trög start, precis som internet hade en trög start.
Snart kommer Ai bli såpass bra så vissa kan spara tid med denna. Denna övergång blir inte exakt vid en tidpunkt utan det är lite olika. Jag själv är nyfiken på Copilot plus och Chat GPT o1.
Copilot plus fullversion kostar väl 2500kr/år Chat GPT o1 kostar väl 20 000kr/år.
Till detta ska man ha lite annan mjukvara som Adobe m.m
Det blir dyrt. Och min gissning är många t.ex. webbutvecklare inte får ett skit av företaget och de privat kan plöja ner dessa pengar emot att de blir mer produktiva och istället inte behöver anstränga sig lika mycket på jobbet.. Det blir en intressant utveckling.

Denna trend har jag redan sett på andra yrken, snickare som har egen hammare. Vissa som hade egna hörselskydd. En gång när jag arbetade på en av sveriges största fabriker, så fick vi köpa egna hörselskydd med radio för halva priset.

*edit*
Till viss del var det även så med internet. Men man fick ha ett väldigt speciellt jobb om man skulle tjäna så mycket på att ha internet innan år 1995. Idag är däremot kontorsfolk mycket vanligt.

Permalänk
Medlem

Är det inte sjukt konstigt att börja skapa exklusiva applikationer typ som på konsoler i Windows? Känns som att MS letar minsta halmstrå nu för tiden

Tror inte OS/PC branchen går optimalt nu

Permalänk
Medlem

Finns det någon rimlig anledning att låsa funktionen bakom nya generationens processorer, eller är det enbart ett försäljningsknep? Finns det AI-kärnor (jämför raytracing) i nya processorer som saknas i min 5900X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Finns det någon rimlig anledning att låsa funktionen bakom nya generationens processorer, eller är det enbart ett försäljningsknep? Finns det AI-kärnor (jämför raytracing) i nya processorer som saknas i min 5900X?

Ja.

Permalänk
Medlem

Vill inte ens ha AI i min dator, som går igenom allt och leta upp allt och skicka allt till Microsoft.

Kan tänka mig typ AI funktioner i mail program som hjälper till sortera och blockera spam och sådan saker.
Men inte direkt i själva operativsystemet hell no.

Skrivet av Saddl3r:

Det har med att det måste använda sig av NPU vilket inte finns i äldre modeller av CPU, NPU står för neural processing unit och används för djup inlärning, vilket krävs för AI för kunna fungera optimalt.

Och då det byggs in i Windows så vill ju microsoft kunna lära sig av hur du använder datorn, samla in information om dig från filer du har på datorn och det krävs NPU för det.

Vissa simplare task kan dock göras med hjälp av API och retur som många program kör med.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem

Spypilot plus, för dig som inte kan få nog av att ha häcken full av GPS'er.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Bra, då håller jag mig borta från nyare generationer CPU:er. Vill inte ha en potentiell 'alltid på' AI-process (det kommer garanterat bli påslaget som standard i framtiden) som ligger och käkar CPU-cykler bara för att storebror Microsoft vill ha LLM-träningsdata gratis. Känns mer och mer som att det är tack och adjö till Microsoft efter Win 11. De bryr sig inte om användaren eller användbarhet, de bryr sig bara om användarens data.

Permalänk
Medlem

Är tacksam att man inte har NPU i ganska nya datorn så man slipper detta trams....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Samtidigt sitter de flesta med grafikkort med bra mycket mer kraft än dessa CPUers NPUer, och får inte nyttja dessa funktioner. Intressant.

Permalänk
Medlem

Hade vart najs om M$ lät oss använd våra GPU'er även.
Tänker de flesta med ett gaming kort hare mer compute i dem än i de nya CPU'erna...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Är tacksam att man inte har NPU i ganska nya datorn så man slipper detta trams....

Fast det har du i din GPU...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Vill inte ens ha AI i min dator, som går igenom allt och leta upp allt och skicka allt till Microsoft.

Kan tänka mig typ AI funktioner i mail program som hjälper till sortera och blockera spam och sådan saker.

Det har med att det måste använda sig av NPU vilket inte finns i äldre modeller av CPU, NPU står för neural processing unit och används för djup inlärning, vilket krävs för AI för kunna fungera optimalt.

Och då det byggs in i Windows så vill ju microsoft kunna lära sig av hur du använder datorn, samla in information om dig från filer du har på datorn och det krävs NPU för det.

Vissa simplare task kan dock göras med hjälp av API och retur som många program kör med.

Datan kommer väl åtminstone inte skickas till Microsoft när du använder en lokal NPU för att utföra beräkningarna lokalt? Ser detta tas upp i trådarna hela tiden. Hela poängen med detta är väl ändå att all din data skal förbli lokalt och inte behövas sändas till Microsoft?

Edit: Omformulering.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Microsoft gör det menar du men inte Apple, Google, Facebook mfl....

Som en förre detta högt uppsatt på Google sa att du hade blivit mörkrädd om du visst hur mycket info Google samlar in om dig...

Facebook nästan lika illa skulle jag gissa på och där skriver många väldigt mycket om sina privata liv.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Microsoft gör det menar du men inte Apple, Google, Facebook mfl....

Som en förre detta högt uppsatt på Google sa att du hade blivit mörkrädd om du visst hur mycket info Google samlar in om dig...

Facebook nästan lika illa skulle jag gissa på och där skriver många väldigt mycket om sina privata liv.

Klart det alla har AI, men nu är ju inte problemet det utan hur man hanterar enheterna, är mer villig på ha AI även AI Chips i mobiler, eftersom jag lagrar inget där i princip det är mest appar för underlätta arbete på gående fot.

Datorer däremot sparar jag mer på, det är allt ifrån olika project man jobbar med vissa kan även vara sekretessbelagd, har dokument också av viktigare material på datorn, och då vill jag inte ha en massa AI som går igenom alla filer för lära sig hur man jobbar eller lära sig om mig, eller vad jag sysslar med, eller vilka arbeten jag har pågående och till vilka företag eller dyligt.

Så jag är mer emot ha något som samlar in data från en enhet som används på ett helt annat sätt än små simpla task.

och funktioner kan alltid stängas av med hjälp av regedit, som det är idag på Windows och man kan välja vad man ska ha installerad också.

Men börja du ha en NPU chips som gör jobbet så lär det bli betydligt mycket svårare göra något åt saken.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem

Kommer säkert en NPU emulator till äldre hårdvara som inte har en inbyggd HW NPU

https://github.com/yonseicasl/NPUsim

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!