Lag Spikes när jag har AMD ReLive (replay) aktiverad.

Permalänk

Lag Spikes när jag har AMD ReLive (replay) aktiverad.

Jag är lite osäker om detta är rätt del av forumet jag ställer min fråga. Om det inte är rätt del i forumet så kanske någon vänlig admin/moderator kan flytta tråden till rätt forum.

Jag har en AMD FX-9590 cpu och AMD RX580 8gb gpu (Hela systemet i signaturen).
Jag spelar i princip bara Battlefield 4 där jag har oftast sparar 90 sekunders "repriser" via AMD Adrenaline (ReLive) efter behov.
Jag märker att jag har lag lite då och då när "repris" är aktiverad. Jag har lyckats att lista ut att det är CPU:n som skapar lag.
Så jag undrar om jag kan justera inställningarna i "AMD Software Adrenalin Edition" på något sätt som belastar CPU:n mindre.

Övrigt:
Jag har överklockat CPU:n från 4,7 GHz (Stock) till 4.8 GHz och får då mindre lag även om det bara är 100 MHz.
Enligt spec så står det att CPU:n skall kunna köras på 5.0 GHz i turbo. Men jag har aldrig fått detta att hända oavsett hur jag har gjort.
Jag har inte lyckats att få systemet stabilt på något över 4.8 GHz.
Jag har extremt lite erfarenhet av Överclockning. Så jag har inte pillat med spänningen alls då jag inte riktigt vet vad jag gör.
Jag har stängt av "AMD Coll n Quiet" och alla strömsparlägen i både BIOS och Windows (10).
Jag har en Noctua NH-D15 kylare där jag har ersatt orginalfläktarna (Noctua NF-A15) till 3 st svarta Noctua NF-A15 HS-PWM som snurrar lite snabbare. Annars är det likadana fläktar.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Har du turbo boost på i Bios? Kanske temperaturproblem eller att ditt chip helt enkelt inte klarar av 5ghz, också möjligt. Behöver ge låta den dra hur mycket ström som helst och möjligen höga spänning. Har läst om att det kan dra 200-250w och mer med 5ghz på alla kärnor.

Visst möjligt att det hjälper men jag har svårt att tro att det skulle göra en så stor skillnad. Med tanke på dagens elkostnader är det troligen mer värt att uppgradera såvida du inte betalar för elen.