Nedgradera från RTX 4080?

Permalänk
Medlem

Nedgradera från RTX 4080?

Hej,

Ursäkta den långa texten, men förra sommaren så investerade jag ordentligt för första gången och köpte 1440p skärm samt byggde ihop en dator med prylarna nedan:

Ryzen 5 7800X3D
MSI MAG B650 Tomahawk Wifi
Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000 MHz
PNY RTX 4080 XLR8 Verto Epic-X
Corsair RM850X v2
Samsung 990 Pro 2TB
LG UltraGear 27GP850

Tyvärr har jag insett att jag spelar inte alls lika mycket som jag vill, delvis pga tidsbrist men även att det råder speltorka. När jag väl spelar så är det i princip CS2, Pubg och Rocket League. Spel som den här datorn är totalt overkill för.

Några veckor sedan dök det upp ett 7800 XT för 4700 kr på Amazon och tyckte det lät onekligen billigt. Jag klickade hem en med förväntan att beställningen inte skulle gå igenom, särskilt när annonsen togs ner 10 min efteråt. Men de skickade faktiskt kortet och jag har även hunnit testa det. Tappade visserligen hela 30-45 fps jämfört med mitt 4080, men det driver ju spelen utan problem ändå.

I och med att jag fick tag på det såpass billigt så väckte det faktiskt en tanke om jag ska ta och behålla det och sälja av 4080 istället. Det köpte jag nytt för 15k, och har sett en del begagnade gå för 9-10k. Det betyder alltså en värdeminskning på 5k och ca 4-5k som fås tillbaka emellan mot att sälja det och behålla 7800 XT.

Det handlar absolut inte om att jag behöver pengarna, utan mer att prioritera om och nyttja dem på något annat roligare istället, medans kortet fortfarande har värde innan 5000-serien släpps.

Samtidigt går jag också i tanken att det kanske är overkill nu, men inte i framtiden vid nya intressanta spelsläpp som tex GTA 6. Hur hade ni resonerat?

Permalänk
Medlem

Känns väl som ett smart val. Och du kan alltid uppgradera igen när du behöver GPU-kraften. Det finns spel som fungerar på medium också så det bör inte vara bråttom att byta ifall du får spelsug igen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Vaför? gå efter en siffra på ett papper eller på en skärm. Det är ju vad man upplever som räknas ! Om du har så FPS syns på skärmen, stäng av och njut. Kanske börjar du titta på vad som de faktor sker på skärmen i stället.

Då kan man ju märka av att oj vist syns röken lite annorlunda. Det där med FPS brukar jag dra på om man börjat märka av att det är en kort frysning. Alltså i rent felökningssyfte där nånting faktiskt syns och märks på riktigt.

Det är ju så mycket annat som påverkar i ett spel så det blir fel om man bara nämner FPS verkligen.

hur "Seg" är skärmen mäts i ms
Hur "Seg" är uppkopplingen mäts i ping och latency i spel man brukar benämnas ms när man mäter i något program.
Hur "Seg" är tagentbord och mus" nog inte nått att by sig så mycket om nuföriden kanske
Allt ihop spelar roll där fps bara är en del i kedjan,.

jag röster för att det är ett bra val att sälja kortet

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k