Problem med Samsung Odyssey 49" G9 OLED från start

Permalänk
Medlem

Problem med Samsung Odyssey 49" G9 OLED från start

Hallå, hoppas någon kan tipsa/hjälpa mig med följande problem jag har med LS49CG950SUXEN.

För två veckor sen fick jag hem skärmen och den har bara varit stökig och otroligt frustrerande sen jag kopplade inte den för första gången. Skärmen blinkade svart, glitchade men färgerna, visade errors, jag kunde inte ställa in den på högre än 60Hz för då förlorade den kontakt och visade error, etc. Den gick inte att använda alls.

Jag har haft kontakt med Samsung support som skickat hit tekniker vid två tillfällen. Första gången bytte teknikerna båda moderkorten på baksidan av skärmen vilkete inte gjorde ett jota. Han beställde då istället en helt ny panel.
Igår kom en annan tekniker och skulle installera panelen. Av problemen jag berättade om att döma tyckte han det lät som att processorkorten på baksidan av skärmen glappade och därför svartnade skärmen.
Mycket riktigt verkade det vara problemet eftersom när han hade bytt panelen och vi satte igång skärmen kunde jag höja Hz ända till 240. Inga blinkningar, inga glitchningar - perfa!

Men efter att jag gått afk och skärmen sattes i viloläge kom Hz-problemet tillbaka. Den kör stabilt på 60 Hz nu till skillnad från innan, men jag kan inte höja för då blir det error igen!
Jag har självklart testat olika 2.1 HDMI-kablar, 1.4 DP-kablar (även den inkluderade till skärmen), olika portar, laptop och PC, HDR, VRR, drivrutiner.

Har två andra 27" IPS skärmar som fungerat felfritt i 6+ år.

Jag har kontakt Samsung support igen och väntar på svar, men jag är osäker på att de kan göra mer med tanke på att hela skärmen i princip redan är utbytt.

Mina PC specs (ca 7 månader gammal):
CPU - AMD Ryzen 7 7800X3D
GPU - PowerColor Radeon RX 7900XTX Hellhound 24GB

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Pullarn: du är i situationen där du verkligen, verkligen felsökt och påverkat skärmens komponenter.

Då återstår felsökningen i andra änden, att datorn fungerar i de där höga bandbredderna med andra skärmar. Så antingen att du tar datorn till en skärm som är lika krävande, till exempel en 4K/240 Hz-skärm eller om det är enklare, testar med en annan dator och se om den kan driva din skärm utan problem som det är tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Pullarn: du är i situationen där du verkligen, verkligen felsökt och påverkat skärmens komponenter.

Då återstår felsökningen i andra änden, att datorn fungerar i de där höga bandbredderna med andra skärmar. Så antingen att du tar datorn till en skärm som är lika krävande, till exempel en 4K/240 Hz-skärm eller om det är enklare, testar med en annan dator och se om den kan driva din skärm utan problem som det är tänkt.

Jag tror dessvärre det med. Om inte Samsung tycker att vi ska testa en tredje gång (två gånger kan ju ända vara sammanträffande) får jag nog göra en retur och satsa på något annat...

Min ena skärm som jag har använt till gaming är en 1440p @ 144Hz vilket som sagt fungerat utan minsta problem i över 6 år. Tyvärr har jag inte möjlighet att testa högre än så tills jag eventuellt köper en annan skärm.

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem

Jag har testat ytterligare och märkt att G9 förlorar kontakten med PC och får error screen om min andra skärm inte är inkopplad?? Någon som har en aning om varför detta sker? >)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är G9 inställd som primär skärm kan den inte hitta någon kontakt till PCn om jag startar Windows i felsäkert läge för att köra DDU... Jag tycker det känns mer och mer som att G9 och GPU inte lirar med varandra. Finns det några ytterlgiare tester jag kan göra med dom två förrutom kablar och portar?

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Långskottet att testa är i fall du får annat resultat genom att använda specifika anslutningar på grafikkortet. Ovanligt med det har hänt tidigare att det krånglat via just placeringen och fördelningen, särskilt när man har flera skärmar. Typexemplet är att man får det att fungera via översta DP-anslutningen men inte de andra anslutningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Långskottet att testa är i fall du får annat resultat genom att använda specifika anslutningar på grafikkortet. Ovanligt med det har hänt tidigare att det krånglat via just placeringen och fördelningen, särskilt när man har flera skärmar. Typexemplet är att man får det att fungera via översta DP-anslutningen men inte de andra anslutningarna.

Märkligt nog är det ingen skillnad vare sig jag använder någon av de tre DP-portarna eller den enda HDMI-porten som finns på mitt GPU. Testade även olika kablar och portar till båda skärmarna Känns helt sjukt detta...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har laddat ner CRU och har dessa inställningar på bilden. Jag kan inte programmet men ser ju spontant att exempelvis 5120x1440 upplösning inte finns. Bör jag ändra/lägga till några inställningar?

Visa signatur