Från Telldus Net V2 och 433mhz till Home Assist....

Permalänk

Från Telldus Net V2 och 433mhz till Home Assist....

Hej!

Har idag ett äldre system med Telldus Tellstick Net V2 och en massa 433mhz enheter. Är ganska trött på kompabilitetsproblem och att de hux flux vill ha betalt för tjänster som var gratis när jag köpte Tellstick....Har länge funderat på att byta till Home Assist, men har som sagt många 433mhz enheter som fungerar bra. Ett annat problem är att jag behöver lång räckvidd, så har idag en 433/868mhz antenn på vinden som täcker min stora tomt.

Har ni några lösningar på hur jag skulle kunna göra för att behålla gamla enheter på ett smidigt sätt?

Tack så länge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johannajohanna:

Hej!

Har idag ett äldre system med Telldus Tellstick Net V2 och en massa 433mhz enheter. Är ganska trött på kompabilitetsproblem och att de hux flux vill ha betalt för tjänster som var gratis när jag köpte Tellstick....Har länge funderat på att byta till Home Assist, men har som sagt många 433mhz enheter som fungerar bra. Ett annat problem är att jag behöver lång räckvidd, så har idag en 433/868mhz antenn på vinden som täcker min stora tomt.

Har ni några lösningar på hur jag skulle kunna göra för att behålla gamla enheter på ett smidigt sätt?

Tack så länge!

Har Telldus Tellstick Net V2 och Home Assistant (HA). Kör Telldus i localmode och fungerar bättre en Telldus Live ihop med HA, inget abonnemang behövs.
Sedan har jag också Ikea, Philips HUE samt USB stickor för Zigbee och Z-wave kopplade till HA.
En stor vinst med HA är att man inte behöver byta ut de hubbar man har.

Home Assistant är ju inte knuten till någon viss hårdvara eller protokoll, det är en server som går att ansluta till nästan alla hubbar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Kör själv sedan nyligen med Telldus och lokalt API till HA, från HA kan du sen göra det mesta så att även 433 blir "kompatibelt med nutiden". Telldus blir bara en slav till HA så att säga.

Det står i Telldus integrationen hur du gör lokal koppling så att allt från Telldus automagiskt dyker upp. Inget kodande behövs för att skapa samma funktioner som i Telldus, allt görs i ett enkelt UI ex skapa grupper, knappar och automationer. Finns ju även 433-burkar till HA om Telldus slutar fungera.

Upplever faktiskt 433 grejerna som stabilare än mina mesh-grejer, förutsatt man sänder alla kommandon två gånger precis som man gör med Telldus "återsändningar". I HA löses det enkelt genom att lägga till grejerna/grupperna två gånger i automationerna. Byter inte aktivt ut 433 så länge jag har hårdvara att styra dem. Särskilt sensorer drar ju lite batteri och har lång räckvidd.

Det finns ett antal guider på YT för att komma igång med HA men skulle rek att installera dessa:
- Homa Assistant OS från hemsidan (verktyg för att tex preppa en SSD med HA för en RaspberryPi eller annat)
- Samba share om du kör tex en RPI (så du enkelt kan se config-mappen på en PC, även bra för backup)
- Studio Code Server (för att kunna se/editera config-filer, tex. för att skriva in Telldus IP för lokal styrning)
- Telldus live integrationen enligt "local control"

Kör själv en RPI4 med extern SSD för att jag råkade ha en, räcker mer än väl för att ersätta Telldus..