Permalänk
Medlem

12VHPWR krav för RTX5000?

Hej,

Lade en beställning på ett Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 nätagg nu under mellandagsrean för 1300 spänn och inser nu att den saknar 12VHPWR. Jag väntar på RTX5000 serien och kommer antingen köpa ett 5080, eller ett 4080 super. Såg nu att webbhallen har rabatt på Corsair RM850x / 850W / 80+ Gold - ATX 3.1 för 1549 kr och undrar egentligen om jag är dumsnål som inte köper ett nätagg med ATX 3.1 och 12VHPWR kontakt nu när jag bygger nytt system. Eller kommer man klara sig med adapter för 12VHPWR? Är det någonting som följer med nätagg/grafikkort eller kommer jag ändå behöva betala mellanskillnaden för den kabeln?

Rubrik förtydligad enl. §3.1 // MOD
Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag kör ett ”gammalt” RM750x utan 12VHPWR med mitt 4070 super. Det funkar alldeles utmärkt och adaptern följde med grafikkortet.

Är man väldigt mån om det estetiska är det såklart snyggare utan adaptern. Men i övrigt så tycker jag inte det är värt strulet för att byta nätaggregat nu när du redan köpt ett.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Ska följa med kabel till 12VHPWR, så du drar den direkt från PCIe på PSU till GPU. Känns lite B förstås när man köper en ATX3.0-"kompatibelt" och bara får med en kabelkonverter. Men den är säkrare än en sketen adapter i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag kör ett ”gammalt” RM750x utan 12VHPWR med mitt 4070 super. Det funkar alldeles utmärkt och adaptern följde med grafikkortet.

Är man väldigt mån om det estetiska är det såklart snyggare utan adaptern. Men i övrigt så tycker jag inte det är värt strulet för att byta nätaggregat nu när du redan köpt ett.

Uppskattar din input. Inget krav på det estetiska då datorn både kommer sakna fönster och stå i ett annat rum. Men jag antar att den nya kabeln ändå har ett syfte? Är det en extra säkerhet mot det problemet att grafikkortet drar för mycket ström och bränner kontakter? Känns det osannolikt att just den funktionaliteten kommer spela extra stor roll på kommande generations grafikkort?

Permalänk
Moderator
Moderator

Nätagget ska ha en 12VHPWR, eller till och med nyare 12V-2x6 (Corsairs site är riktigt skit just där, visar lite olika).
Edit: Eller jaha, om det är kontakten på själva agget du menar och inte nätaggets ingående kablage så är det en annan femma.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag valde RM850x med ATX 3.1 med tanke på mer gynnsamt resultat vid ev. dålig kontakt i kombination med hög ström. Ingen större skillnad i kronor räknat, och förbättringarna har tillkommit av en anledning. Vid tillräckligt bra kontakt fungerar vilken variant på kontakt som helst, gammal som ny, men fler adaptrar är inte direkt någon fördel.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Chibs:

Uppskattar din input. Inget krav på det estetiska då datorn både kommer sakna fönster och stå i ett annat rum. Men jag antar att den nya kabeln ändå har ett syfte? Är det en extra säkerhet mot det problemet att grafikkortet drar för mycket ström och bränner kontakter? Känns det osannolikt att just den funktionaliteten kommer spela extra stor roll på kommande generations grafikkort?

Alltså, rent hypotetiskt är det väl säkrare utan adapter. En färre komponent som kan fela. Men jag har svårt att se att det är någon avgörande skillnad. Som sagt, om du redan har köpt ett nätaggregat så hade jag inte bemödat mig att byta. Om jag däremot stod i valet att köpa ett nytt nu, och saknade ett fungerande - då hade jag nog satsat på ett som följer den nya standarden.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A