Hjälp mig reda ut AMD FSR

Permalänk

Hjälp mig reda ut AMD FSR

Hej

Jag har inte använt AMD radeon kort sedan 2014. Senaste inköpet är Nvidia RTX 3060Ti, och jag tycker att DLSS har varit en helt fantastiskt boost i 1440p. FG , Frame generation har jag ej använt då jag spelar mycket FPS, kan ge enormt input lag som är horribelt för den typen av spel. Men DLSS, magnifikt.

Som jag har förstått det så har AMD/Radeon inte riktigt lyckats matcha nVidia här med sin FSR som då är "AMDs DLSS". FSR har väl varit ren mjukvara/FW på kortet som varit sammanbundet med FG (Frame generation) som ger input lagg etc.

Nu har de väl blivit aningen bättre med FSR 3.1 som jag förstått det, då man särskiljt det från FG (?).

Men vad AMD behöver är då alltså liknande nVidias Tensor cores för att komma upp i liknande nivå, d.v.s faktiskt hårdvaru driven uppskalning.

Så har jag förstått det och ni är hemskt välkommna att peka ut diverse felaktigheter i mitt resonerande!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

DEL 2. Vi får se vad CES 2025 ger, men ryktena om 9070XT ser lovande ut. Jag blir lite sugen på en AMD build, och där lär vi också se om RDNA4 kommer att ha hårdvarudriven uppskalning och då något liknande tensor cores.

Om det INTE blir så, och FSR 4 då fortsatt är mjukvara/FW , kan då FSR4 fortfarande matcha DLSS? Låter tveksamt, och då kanske valet får falla på ett 5070 ändå eller 5060ti.

Visa signatur

i7-10700KF | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Hedersmedlem

FG har varit lika separat från uppskalningen med AMD som med NVIDIA hela tiden.
Och därmed har FSR utan frame generation inte heller någon direkt skillnad i input lag mot DLSS utan frame generation.

Namnet FSR 3 används ofta (egentligen felaktigt) för att prata om frame generation då det är den första versionen som har stöd för det. På samma sätt används (användes?) ofta namnet DLSS 3 för frame generation, fastän även det är felaktigt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

genrellt kan man köra utan uppskalningsmagi och i korrekt upplösning för sin skärm bör man göra det.

välja mellan DLSS och FSR är för mig som att välja mellan Hiv och Aids... jämfört med att spela spelet i korrekt upplösning för skärmen.

inget skalningsblurr all när man kör native medans både DLSS och FSR lider av extremt TAA blurr något mindre med FSR men samtidigt behövs lite extra AA på det om man vill ha bort sågtandade kanter i samma nivå som dlss gör...

har bara ett enda spel jag kör uppskalning i och det är enchrouded för annars ligger jag runt 20FPS med mitt 3070ti och hade gärna sluppit det där också men FSR får mig att iaf nå stabilt 70-90fps (quality)

och ändrar jag till dlss (quality) så når jag ungefär samma bildfrekvens men betydligt mer blurrigt .

testat dlss och fsr i lite andra titlar där jag nått över 60+fps utan dlss i native men bara testat det för att se hur illa det blir då jag inte behöver det och ungefär samma resultat i dessa där skalningsblurret inte gör det värt att änst tänka på att aktivera i onödan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

genrellt kan man köra utan uppskalningsmagi och i korrekt upplösning för sin skärm bör man göra det.

välja mellan DLSS och FSR är för mig som att välja mellan Hiv och Aids... jämfört med att spela spelet i korrekt upplösning för skärmen.

inget skalningsblurr all när man kör native medans både DLSS och FSR lider av extremt TAA blurr något mindre med FSR men samtidigt behövs lite extra AA på det om man vill ha bort sågtandade kanter i samma nivå som dlss gör...

har bara ett enda spel jag kör uppskalning i och det är enchrouded för annars ligger jag runt 20FPS med mitt 3070ti och hade gärna sluppit det där också men FSR får mig att iaf nå stabilt 70-90fps (quality)

och ändrar jag till dlss (quality) så når jag ungefär samma bildfrekvens men betydligt mer blurrigt .

testat dlss och fsr i lite andra titlar där jag nått över 60+fps utan dlss i native men bara testat det för att se hur illa det blir då jag inte behöver det och ungefär samma resultat i dessa där skalningsblurret inte gör det värt att änst tänka på att aktivera i onödan.

Ja många muttrar gärna högt över denna uppskalning..
Nu var det ju inte det tråden handlade om. Men jag ska inte gnälla för mycket över ditt rant.

Alla får väl skriva av sig lite ibland.

Hursom verkar jag ha funnit svaret på mina frågeställningar nu.

Visa signatur

Permalänk

https://www.youtube.com/watch?v=x11r6KFIb8o&ab_channel=Ancien...

Han här verkar ha benat ut det.

RDNA3 har redan "AI Cores" liknande nVidias tensor då antar jag. Dessa kommer att förfinas ytterligare i RDNA4 verkar det som, och det kommer att nyttjas med FSR4 som därmed endast blir tillgänglit från RDNA3 och uppåt.

Det här kan konkurrera med DLSS

9070XT kan bli ett kanonköp!

Visa signatur