Fiber och mesh men ändå dåligt internet

Permalänk
Medlem

Fiber och mesh men ändå dåligt internet

Hej!

Totalt okunnig på detta med nätverk så jag tänkte försöka få lite experthjälp här.

Har idag 100/100mbit fiber och har kopplat in ett TP-link Deco S7 mesh system (efter rekommendation från Kjell & Co).
Har första Meshnoden kopplad med kabel direkt till fiberboxen och sen ytterligare 2 meshnoder utspridda i huset trådlöst kopplade med varandra. Får maximalt 10mbit när jag mäter på bredbandskollen (testat med båda dator och telefon på olika platser i huset) och jag blir inte klok på detta. Enligt Kjell & Co behövs ingen router utan det skall funka så här. Kopplar jag datorn med kabel in i fiberboxen och mäter på bredbandskollen så får jag bra resultat, så det borde vara min utrustning det är fel på??

Vad kan vara fel? Billigt skräp till Mesh system? Behöver jag andra komponenter i systemet?
Jobbar mycket hemifrån och behöver stabilt internet. Skall tilläggas att det funkgerade OK precis när jag kopplade in Mesh systemet i somras.

Kom gärna med tips och ideér.

/Martin

Permalänk
Medlem

Det ligger helt enkelt i mesh-systemet.
Vill man ha ett bra nätverk så är det router + accesspunkter som gäller.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Anslut alla noder med nätverkskabel så att dom inte pratar med varandra trådlöst.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Det ligger helt enkelt i mesh-systemet.
Vill man ha ett bra nätverk så är det router + accesspunkter som gäller.

Tack! Så en bra router och en (eller flera) accesspunkter är vad som behövs?
Vet inte ens vad accesspunkter och blev inte mycket klokare av en snabb googling heller... men ska dessa kopplas ihop med kabel i så fall? Har ingen möjlighet att dra kabel i halva huset..

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Anslut alla noder med nätverkskabel så att dom inte pratar med varandra trådlöst.

Vill inte dra kabel runt i halva huset för att koppla ihop dem så det är tyvärr inget alternativ. Har flera våningar på huset också så det gör det svårt.

Permalänk
Medlem

En liten fråga. Är den första enheten inställd som router ? Det är ju förutsättningen för ett fungerande nätverk att man har en router som hanterar IP-adresseringen till alla enheter i nätverket.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NygMar93:

Vill inte dra kabel runt i halva huset för att koppla ihop dem så det är tyvärr inget alternativ. Har flera våningar på huset också så det gör det svårt.

Finns inga genvägar till snabbt och stabilt nätverk, kabel är det som gäller.

Dock kan ett triband mesh system ev funka bättre än dualband då det kan frigöra så att du har två band kvar när mesh-enheterna kommunicerar med varandra på det tredje.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

En liten fråga. Är den första enheten inställd som router ? Det är ju förutsättningen för ett fungerande nätverk att man har en router som hanterar IP-adresseringen till alla enheter i nätverket.

Den står som "primär" i Deco appen. Men annars vet jag ej hur jag ska ställa in den som router.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju börja med att prova att bara ha huvudnoden inkopplad och stå nära den och se om du kan få någon fart.
Om du får det att funka så kan du gå runt med din telefon och kolla vad du får för mottagning från huvudnoden. Du måste placera de andra meshnoderna där du har bra mottagning med telefonen. Har meshnoderna dålig hastighet mellan varandra så blir det dålig hastighet i hela nätet. Troligtvis kommer de närmare varandra än du tror.

Och när du lagt ett antal timmar på detta så kan du fundera på om det inte hade varit bättre att lägga de timmarna på att dra kabel istället. När man kommit igång är det inte så svårt och du får rock solid hastighet oavsett vad och utan strul.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NygMar93:

Den står som "primär" i Deco appen. Men annars vet jag ej hur jag ska ställa in den som router.

Den som står som primär brukar vara router. Vill man att den ska vara accesspunkt måste man ställa in det manuellt. I alla fall har det varit så på de Deco-system jag installerat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NygMar93:

Vet inte ens vad accesspunkter och blev inte mycket klokare av en snabb googling heller... men ska dessa kopplas ihop med kabel i så fall? Har ingen möjlighet att dra kabel i halva huset..

Det kommer inte hjälpa dig eftersom du inte vill dra kabel till accesspunkten.

Skrivet av NygMar93:

Då får du köpa ett mycket dyrare mesh-system som har ett dedikerat trådlöst backhaul, annars är det kabel som gäller ändå. Det blir nog billigare att anlita någon som drar kabel snyggt överallt än att köpa ett sådant mesh-system.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Finns inga genvägar till snabbt och stabilt nätverk, kabel är det som gäller.

Nåja, målet här är antagligen 100 Mbit/s mot internet och det ska inte vara några problem med korrekt placerade mesh-noder. Givet hur huset är beskaffat, så klart. Tre radior är bättre än två, men tills jag är motbevisad så kan jag ju hävda att befintlig utrustning bör funka.

TS: Innan du springer iväg och köper prylar: Dra ur strömsladden på noderna. Sätt sedan enheten du mäter med på nodernas plats och mät igen. Helst vill du använda en laptop med kända egenskaper (funkar bra precis intill routern) . För vettig felsökning vill du ha ut signalstyrka i dBm och signal/störningsvärde (SNR), samt resulterande MCS-nivå. Detta styr den teoretiska bandbredden du kan få ut.

Grejen är att du inte kommer få ut bra hastighet ur noderna om det är en flaskhals mellan router och nod, ta alltså reda på hur bra mottagning noderna har.

Jag orkar inte engagera mig i hur man felsöker WiFi på Windows, men min favvosida för WiFi har några förslag som jag aldrig provat och därmed inte tänker rekommendera: https://www.wiisfi.com/#tools

Ett annat problem kan vara att klienterna hänger kvar vid fel nod. Så när man gör mätningar behöver man ha koll på nodens MAC-adress, BSSID. En omstart av WiFi innan mätning bör få enheten att associera med den närmsta/starkaste noden.

Band, kanal och kanalbredd spelar roll.

Edit: Tvåa på bollen. Jag får lära mig skriva snabbare på mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NygMar93:

Du har inte funderat på en PowerLine lösning? Här står lite om kraven, men jag har kört det två våningar upp till vinden över olika grupper. Det går också att ansluta flera uttag på samma installation, de behöver inte installeras parvis.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/loka...

Permalänk
Medlem

Som andra redan har påpekat, vill du ha stabil uppkoppling vid exempelvis arbete hemifrån är det kabel som gäller. Om du inte pallar dra kabel "överallt", hitta en plats det är enkelt att dra kabel på och dra kabel där, ställ en nod på nästa våning med kabel, dra sedan en kabel till nästa våning osv. Sen, om du har en plats du brukar sitta på, dra en kabel dit.

Det är inte svårt, det är värt besväret. Kan tipsa om en kabelklämmepistol från exempelvis Clas Ohlsson, då häftar du fast kabeln vilket blir diskret och smidigt att arbeta med. Finns garanterat billigare men denna har jag använt: https://www.clasohlson.com/se/Rapid-PRO-R36E-kabelpistol/p/30... (har funkat prima med UTP CAT6-kabel)

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar.

Blir ju mer övertygad om att försöka dra kabel på ett smidigt sätt MEN, kan någon på ett simpelt sätt förklara hur jag går tillväga? Har försökt läsa på ett tag men som nämnt tidigare är jag helt nollad vad gäller detta..

Ska jag koppla så här (med kabel):
Alt. 1: Fiberbox - meshnod bottenvåning - meshnod ovanvåning - (eventuellt kabel till dator jag arbetar)

Alt. 2: Fiberbox - meshnod bottenvåning - acesspunkt (placerad ovanvåning)

Alt. 3: ???

Kan jag ha någon kopplingspunkt på t.ex ovanvåningen för att slippa att kabeln som är spikad på väggen går rakt in i meshnod/accesspunkt?

Ytterligt tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NygMar93:

Blir ju mer övertygad om att försöka dra kabel på ett smidigt sätt MEN, kan någon på ett simpelt sätt förklara hur jag går tillväga? Har försökt läsa på ett tag men som nämnt tidigare är jag helt nollad vad gäller detta..

Alt. 1: Fiberbox - meshnod bottenvåning - meshnod ovanvåning - (eventuellt kabel till dator jag arbetar)

Kan jag ha någon kopplingspunkt på t.ex ovanvåningen för att slippa att kabeln som är spikad på väggen går rakt in i meshnod/accesspunkt?

Du kan koppla som du har beskrivit båda alternativ.

Om du vill få fler uttag någonstans eller ha en "kopplingspunkt" så är det en switch du ska köpa, t.ex. en sådan här: https://www.inet.se/produkt/5411542/tp-link-litewave-ls1005g-...

Jag rekommenderar alternativ 1. Det kommer bli skitbra när noderna är anslutna med kabel. Även WiFi-enheter kommer skötas och slussas mellan noderna på ett optimalt sätt. Din första nod och en separat accesspunkt kan inte kommunicera med varandra och hanterar överlämning av WiFi-enheter sämre.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av NygMar93:

En meshnod och en accesspunkt är same same different name, bortsett från att mesh är enklare att konfigurera då alla inställningar enbart behöver göras på ett ställe för samtliga enheter i mesh-systemet.

Vad menar du med kopplingspunkt? Du kan sätta RJ45 uttag i båda ändarna av nätverkssladden och sen koppla en kortare sladd mellan vägguttagen och enheterna.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Det går ju att fulkoppla lite kabel också om det ska vara snabbt och billigt, beroende på hur huset är byggt.

T.ex. mellan routern (nod 1) och noden på ovanvåningen. Och/eller direkt mellan routern och din förmodat primära dator.

I vårt 70-talshus har förra ägaren gjort så och det funkar finfint. Han har typ bara dragit lite ethernetkablar i kattvinden och ner i en garderob.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker du ska gå tillbaka till Kjell o Co och berätta för dem vad du får för hastigheter och fråga hur de kunde rekommendera detta system. De är alldeles för snabba med att peka mot en produkt. Ett mesh-system kan vara rätt, men det behövs en hel del information för att rekommendera det om det samtidigt ska bli bra, något du just blivit varse.

Jag har försörjt en 170kvm 1½-plansvilla med EN UniFi accesspunkt placerad mitt i huset, och fått bättre fart än 10Mbit/s i hela huset. Jag skulle kanske inte rekommendera alla att göra så, men vill bara påvisa att det funkar att göra så. I mitt fall så hade jag dragit kabel till alla ställen i huset där det fanns fasta enheter, så WiFi användes mest av mobiler, robotdammsugare och så.

Visa signatur

Permalänk

Jag har snabbt och stabilt utan kablar med TP-link x20. Den har visserligen dedikerat wifi6 mellan noderna så det kan vara det som gör skillnaden förstås. Ingen nätverkslösning som entusiasterna går lös på men fungerar riktigt fint för vanligt folk. Stationär dator har jag haft kabelansluten till en av noderna och den har jag mätt höga hastigheter på. Nu står den inte kvar där längre så jag kan inte kolla men har för mig att bredbandskollen sa 700-800 mbit. Med Iphone 13 mäter jag 135 ner och 254 på sämsta stället jag kan hitta inomhus vilket inte säger så mycket men ändå Huset är kompakt med 130 kvm på två våningar och inga tunga väggar så det är nog ganska gynnsamt.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Som andra skrivit så ska den omedelbara situationen kunna förbättras betydligt om enheterna bara får bättre kontakt med varandra. Förutom avstånd så är eventuellt material som kommer emellan av vikt.

Mest problematiskt är stora saker av metall, exempelvis kylskåp eller plåtskåp, tjocka väggar av mursten/betong, eller annan elektronik. Ett vanligt misstag i familjehem är att man gömmer "fula" nätverksenheter bakom en TV eller andra stora saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du kan koppla som du har beskrivit båda alternativ.

Om du vill få fler uttag någonstans eller ha en "kopplingspunkt" så är det en switch du ska köpa, t.ex. en sådan här: https://www.inet.se/produkt/5411542/tp-link-litewave-ls1005g-...

Jag rekommenderar alternativ 1. Det kommer bli skitbra när noderna är anslutna med kabel. Även WiFi-enheter kommer skötas och slussas mellan noderna på ett optimalt sätt. Din första nod och en separat accesspunkt kan inte kommunicera med varandra och hanterar överlämning av WiFi-enheter sämre.

Tack för svar! Måste jag dra kabel mellan noderna? Kan jag inte dra en kabel direkt från fiberboxen till noden på ovanvåningen?

Skrivet av shugge:

En meshnod och en accesspunkt är same same different name, bortsett från att mesh är enklare att konfigurera då alla inställningar enbart behöver göras på ett ställe för samtliga enheter i mesh-systemet.

Vad menar du med kopplingspunkt? Du kan sätta RJ45 uttag i båda ändarna av nätverkssladden och sen koppla en kortare sladd mellan vägguttagen och enheterna.

Jag menar en punkt (switch?) där jag kan ansluta den fasta kabel jag dragit i huset dit jag också kan ansluta en kortare kabel från min meshnod så jag inte behöver ansluta den fasta spikade kabeln rakt i meshnoden.

Skrivet av Hulle:

Det går ju att fulkoppla lite kabel också om det ska vara snabbt och billigt, beroende på hur huset är byggt.

T.ex. mellan routern (nod 1) och noden på ovanvåningen. Och/eller direkt mellan routern och din förmodat primära dator.

I vårt 70-talshus har förra ägaren gjort så och det funkar finfint. Han har typ bara dragit lite ethernetkablar i kattvinden och ner i en garderob.

/hulle.

Ja absolut går det göra så, och det är väl så jag lär få göra, men jag kommer få dra kabel ganska långt för att få upp den till ovanvåningen på ett bra sätt, och det är väl där skon klämmer egentligen. Hade helst sluppit det.

Skrivet av giplet:

Tycker du ska gå tillbaka till Kjell o Co och berätta för dem vad du får för hastigheter och fråga hur de kunde rekommendera detta system. De är alldeles för snabba med att peka mot en produkt. Ett mesh-system kan vara rätt, men det behövs en hel del information för att rekommendera det om det samtidigt ska bli bra, något du just blivit varse.

Jag har försörjt en 170kvm 1½-plansvilla med EN UniFi accesspunkt placerad mitt i huset, och fått bättre fart än 10Mbit/s i hela huset. Jag skulle kanske inte rekommendera alla att göra så, men vill bara påvisa att det funkar att göra så. I mitt fall så hade jag dragit kabel till alla ställen i huset där det fanns fasta enheter, så WiFi användes mest av mobiler, robotdammsugare och så.

Ja, jag har vart tillbaka och ifrågasatt Kjell & co, och det jag fick till svar var att jag skulle uppgradera till ett dyrare mesh-system de hade för att lösa problemet.

Skrivet av soderkvist:

Jag har snabbt och stabilt utan kablar med TP-link x20. Den har visserligen dedikerat wifi6 mellan noderna så det kan vara det som gör skillnaden förstås. Ingen nätverkslösning som entusiasterna går lös på men fungerar riktigt fint för vanligt folk. Stationär dator har jag haft kabelansluten till en av noderna och den har jag mätt höga hastigheter på. Nu står den inte kvar där längre så jag kan inte kolla men har för mig att bredbandskollen sa 700-800 mbit. Med Iphone 13 mäter jag 135 ner och 254 på sämsta stället jag kan hitta inomhus vilket inte säger så mycket men ändå Huset är kompakt med 130 kvm på två våningar och inga tunga väggar så det är nog ganska gynnsamt.

Ja ett dyrare system hade säkert förbättrat situationen. Men jag lär prova att dra lite kabel först till mitt befintliga innan jag testar ett bättre system.

Permalänk
Medlem

Som några andra redan påpekat så tycker jag folk är lite väl snabba med att säga att det måste dras kabel.
Jag hade fattat om det var Gigabit hastigheter op skulle komma upp, eller om han sagt att det var bra fart någonstans och dålig på andra ställen, men om jag tolkar detta korrekt:

Skrivet av NygMar93:

Får maximalt 10mbit när jag mäter på bredbandskollen (testat med båda dator och telefon på olika platser i huset)

så är det aldrig bättre hastighet än 10mbit någonstans, även med mobilen upptryckt mot första meshnoden? Isåfall är det ju något som är mycket mer "fel" än stora avstånd och mycket skit mellan noderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NygMar93:

Tack för svar! Måste jag dra kabel mellan noderna? Kan jag inte dra en kabel direkt från fiberboxen till noden på ovanvåningen?

Nej då hamnar den utanför nätverket, all trafik inom ditt nätverk skall utgå från samma router (dvs primär noden)

Skrivet av NygMar93:

Jag menar en punkt (switch?) där jag kan ansluta den fasta kabel jag dragit i huset dit jag också kan ansluta en kortare kabel från min meshnod så jag inte behöver ansluta den fasta spikade kabeln rakt i meshnoden.

Ja du kan koppla in den dragna kabeln (från primär noden) i en switch och sedan ansluta nästa nod i samma switch med en kortare kabel.

Tänk på att koppla från fiberbox till router (primär nod) och sedan vidare från denna till övriga noder, vill du kan du ha en switch mellan router och noder, du kan då även koppla in flera noder i samma switch eller annan utrustning direkt i switchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NygMar93:

Ja ett dyrare system hade säkert förbättrat situationen. Men jag lär prova att dra lite kabel först till mitt befintliga innan jag testar ett bättre system.

Som andra sagt så ska allt gå via första noden/routern, annars blir det problem.

Du behöver ingen switch om du inte behöver fler uttag än vad som redan finns på noderna. Som sagt kan du sätta RJ45 uttag på båda ändarna av nätverkskabeln så att det blir som en fast installation. Finns både infällda och utanpåliggande RJ45 uttag.

Bra val att dra sladd oavsett, även med dyrare enheter så blir det snabbast och stabilaste om mesh enheterna kör sitt backhaul via Ethernet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NygMar93:

Nej. Det är väldigt viktigt att ingenting annat än din första nod är inkopplad till tjänstefördelaren. Enda undantaget är om du använder en TV-box som levereras från din ISP. Ingenting annat ska vara anslutet till tjänstefördelaren - då kommer du få problem förr eller senare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av NygMar93:

Jag har köpt ett till tp-linksystem på blocket som ligger hos postombudet nu. Jag kanske kan prova det och jämföra, det heter Deco m4. Det ska till mina föräldrar var det tänkt. Inga stora krav där men är det bara 10 mbit så måste ju något annat vara galet kan man tycka. Men en jämförelse vore intressant för vetenskapen 🙂

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kopplar du bara in en mesh-router till fibern och ställer in den, struntar i noden, så kan du sen testa med mobilen hur lång räckvidden är innan du börjar få långt under 100 Mbit/s hastighet. Placera den andra noden inom ett avstånd där du fick bra resultat med mobilen och lägg till den till systemet/noden (repetera om du har en tredje) och testa nu hastighet i hela huset? Du kan också slå av 2,4 GHz WiFi medan du testar.

Du har nog helt enkelt för långt avstånd mellan mesh-routrarna/noderna för att få bra WiFi. Tänk på att du kanske inte får bäst förutsättningar av att sätta den första meshroutern precis vid mediaomvandlaren/fibern.

Ja det bör gå bra att använda en av noderna som brygga till ethernet/nätverkskabel, men meshroutrar/noder måste givetvis ha bra kontakt med varandra först eftersom du kör de trådlöst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NygMar93:

Primärenheten kommer att agera som router. Så den är den enda som ska vara kopplad till fiberboxen. Du kommer dock mest troligt att märka att enheterna inte hittar varandra om du kopplar fler noder till fiberboxen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av soderkvist:

Jag har köpt ett till tp-linksystem på blocket som ligger hos postombudet nu. Jag kanske kan prova det och jämföra, det heter Deco m4. Det ska till mina föräldrar var det tänkt. Inga stora krav där men är det bara 10 mbit så måste ju något annat vara galet kan man tycka. Men en jämförelse vore intressant för vetenskapen 🙂

@NygMar93 nu har jag snabbt startat upp det Deco M4 som jag köpte begagnat åt föräldrarna. Jag har bara två primära noden och en annan som bara är trådlöst ansluten. Stående vid den trådlöst anslutna noden gjorde jag två mätningar på bredbandskollen från min Iphone 13, den första mätningen ansluten mot primära noden och den andra mot den sekundära som har wifi5 backhaul. Inget fel på resultatet tycker jag:

Visa signatur