Optiplex Micro HTPC och HDMI
Tjena
Behöver uppdatera min hdmi port på min HTPC pga ny tv och högre hdmi krav.
Jag har en Dell Optiplex Micro 7080 som jag kör som media-pc. Jag har sedan innan ett HDMI dotterkort som gör så att jag får en HDMI 2.0b port då datorn bara har 2 displayportar som standard.
TV och soundbar har stöd för EARC och kablarna är nya 2.1 kablar.
Men skulle behöva HDMI 2.1 för att kunna få igång 144hz på 4K och EARC då vissa högre ljudformat inte lirar (osäker på 2.1 är ett krav på ERC)
För att lösa problemet har jag testat:
-Displayport till HDMI kabel och sen använda befintliga DP portar, men hittar inga kablar med HDMI 2.1 på ena sidan och motsvarande på DP version på andra. Har funkat bra innan på 1080p TV
-Försökt få info från Dell säljare och tekniker men var rakt av hopplöst att få svar därifrån.
Så funderar på att beställa ett annat dotterkort med HDMI 2.1 som jag bara hittar på Ebay, Ali Express och Amazon från Kina eller USA. Men jag har svårt att se om att det kommer funka. Fysiskt sett så är det samma kort och kabel så det bör gå men jag hittar olika info på om det är supportat av maskinen eller ej (Vissa länkar hävdar att det bara är kompatibelt med 7010 och 7020 serien som är några år nyare än 7080 ).
Så frågan är om det kommer funka eller om det krävs annat chipset/integrerad GPU än vad min 7080 har. Någon som har någon input?
Ebay länk till befintlig HDMI 2.0b port
Ebay länk till möjlig uppgradering HDMI 2.1 Port. Dock utan info om kompatabilitet med Optiplex 7080
Ebay länk till möjlig uppgradering HDMI 2.1 port. Med info om att den passar Optiplex 7080