Permalänk
Avstängd

Ingen "post" skärm

När jag startar min dator så får jag ett beep som bekräftar att det inte är några fel men "post" skärmen dyker inte upp.

Permalänk
Hedersmedlem

Är skärmen igång?
Sitter kabeln mellan dator och skärm ordentligt i båda ändar?

Prova att byta kabeln mellan dator och skärm.
Prova med ett annat grafikkort. Har du inbyggd grafik i processorn kan du ju prova kontakten på moderkortet.
Prova med annan skärm.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

Jag kommer in i biosen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Testa det giplet skriver.
Sen tvinga BIOS visa bild på specifik grafikkort om möjligt, kan hända att den byter output när Windows laddar.

För mig var grafikkortet paj och ville inte visa bild med nvidias drivrutiner installerade

PS: https://www.sweclockers.com/forum/trad/578039-kranglar-din-da...

Permalänk
Medlem

Så din skärm slocknar när OS'et är igång?

Testa felsäkert läge, radera drivrutiner till grafikkortet.

Starta om igen.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xfade:

Så din skärm slocknar när OS'et är igång?

Testa felsäkert läge, radera drivrutiner till grafikkortet.

Starta om igen.

Nej "post" skärmen dyker aldrig upp så därför laddas inte windows heller.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av yoggi82:

Jag kommer in i biosen.

Skrivet av yoggi82:

Nej "post" skärmen dyker aldrig upp så därför laddas inte windows heller.

Om du kommer in i BIOS så postar datorn som den ska. Det är möjligt att den inte bootar.
Har du någon annan dator som du kan använda för att göra ett bootbart USB? Tex med Ubuntu på. Prova att boota datorn från USBt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vad har du för utrustning? CPU, moderkort, minnen, grafikkort etc...
Hur gammal är datorn? Har den fungerat?
Du ger väldigt lite information!

Permalänk
Medlem

Oki.. bara så vi vet var du är med datorn din.
Du kommer in i BIOS? men inte längre?

Visa signatur

► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Om du kommer in i BIOS så postar datorn som den ska. Det är möjligt att den inte bootar.
Har du någon annan dator som du kan använda för att göra ett bootbart USB? Tex med Ubuntu på. Prova att boota datorn från USBt.

detta är "post" skärmen:

och efter den kommer denna:

och efter det ska operativ systemet börja läsas in. Den första dyker inte ens upp.

Skrivet av ZX81:

Vad har du för utrustning? CPU, moderkort, minnen, grafikkort etc...
Hur gammal är datorn? Har den fungerat?
Du ger väldigt lite information!

Känner inte att någon utav den informationen är nödvändig då datorn passerar testet i början då alla komponenter kontrolleras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xfade:

Oki.. bara så vi vet var du är med datorn din.
Du kommer in i BIOS? men inte längre?

In i bios men inte längre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggi82:

detta är "post" skärmen:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/30/POST_of_ASUS_P5KPL_on_SyncMaster_740N_20081006.jpg
och efter den kommer denna:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1a/POST2.png

och efter det ska operativ systemet börja läsas in. Den första dyker inte ens upp.

Känner inte att någon utav den informationen är nödvändig då datorn passerar testet i början då alla komponenter kontrolleras.

Då kan vi ju stänga tråden redan nu för ett eller flera beep betyder ju olika beroende på vilken hårdvara man har och anse att ditt problem är löst då, eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tonii:

Då kan vi ju stänga tråden redan nu för ett eller flera beep betyder ju olika beroende på vilken hårdvara man har och anse att ditt problem är löst då, eller?

1 short beep Normal POST – system is OK

så nej ditt påstående är fel.

Permalänk
Medlem

Vad kör du för Operativsystem?

och står det något längre ner på sista bilden du la upp här?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggi82:

1 short beep Normal POST – system is OK

så nej ditt påstående är fel.

Om du inte vill skriva vilka grejer du har så hur har du tänkt att vi ska kunna hjälpa dig att felsöka?
Vi får inte ens reda på om det nyligen fungerat eller om det är en dator som stått i ett fuktigt garage i 15 år och det är första booten sedan den hamnade där.
Bilderna du postat känns udda då den ena är en en från mobilen och den andra ser ut dom en SS innefrån systemet (via VM?) vilket inte direkt gör det enklare att felsöka.

Ser nu att det är en helt ny användare så risken för att det är troll ökade med ca 95%.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tonii:

Om du inte vill skriva vilka grejer du har så hur har du tänkt att vi ska kunna hjälpa dig att felsöka?
Vi får inte ens reda på om det nyligen fungerat eller om det är en dator som stått i ett fuktigt garage i 15 år och det är första booten sedan den hamnade där.
Bilderna du postat känns udda då den ena är en en från mobilen och den andra ser ut dom en SS innefrån systemet (via VM?) vilket inte direkt gör det enklare att felsöka.

Ser nu att det är en helt ny användare så risken för att det är troll ökade med ca 95%.

All information finns att hitta i tråden.

"1 short beep Normal POST – system is OK" betyder att ALLA komponenter är fria från fel. Bilderna kommer från wikipedia och visar "post" skärmen eller om det bättre ska kallas boot sekvensen i illustrerande syfte för att visa en person i tråden vad jag menade med "post" skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggi82:

All information finns att hitta i tråden.

"1 short beep Normal POST – system is OK" betyder att ALLA komponenter är fria från fel. Bilderna kommer från wikipedia och visar "post" skärmen eller om det bättre ska kallas boot sekvensen i illustrerande syfte för att visa en person i tråden vad jag menade med "post" skärmen.

Du ger ungefär noll information i trådstarten + att du har en av dom sämst nämnda trådarna i år. Beskriver ingenting av dina problem. Du hade lika gärna kunnat döpa tråden till "hjälp" istället för "Märkligt fel".

Folk efterfrågar var problemet händer, vilka meddelanden du får, vilken hårdvara du har och du klistrar in bilder från Wikipedia som inte visar ditt system eller ens nästan är relevanta. Du vet väl att det inte ser likadant ut på alla datorer varken innan, under eller efter POST?

Vill du ha hjälp så får du anstränga dig mer än så. Det går jättebra att uppdatera trådstarten med ny relevant information istället för att säga "all info finns i tråden". Är det första gången du använder ett forum?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nu1mlock:

Du ger ungefär noll information i trådstarten + att du har en av dom sämst nämnda trådarna i år. Beskriver ingenting av dina problem. Du hade lika gärna kunnat döpa tråden till "hjälp" istället för "Märkligt fel".

Folk efterfrågar var problemet händer, vilka meddelanden du får, vilken hårdvara du har och du klistrar in bilder från Wikipedia som inte visar ditt system eller ens nästan är relevanta. Du vet väl att det inte ser likadant ut på alla datorer varken innan, under eller efter POST?

Vill du ha hjälp så får du anstränga dig mer än så. Det går jättebra att uppdatera trådstarten med ny relevant information istället för att säga "all info finns i tråden". Är det första gången du använder ett forum?

"När jag startar min dator så får jag ett beep som bekräftar att det inte är några fel men "post" skärmen dyker inte upp." Jag beskriver problemet och jag beskriver vart problemet uppstår. Bilderna va inte ens riktade till dig.

Permalänk
Rekordmedlem

Verkar ju vara en retrodator då du har ide-diskar så jag hade nog börjat med att koppla bort allt utom bootdisken och tangentbordet och en monitor för att kolla om det är ålderskrämpor på nått som man ändå inte behöver för att starta datorn.
Du kan sen även prova att koppla bort bootdisken och se om det påverkar om den inte startar med bara den inkopplad.
Kan även vara bra att prova med att annat grafikkort om det är lika gammalt som datorn samt att prova med bara ett minne (växla sedan minne och sockel om det inte funkar)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Med tanke på svaren vi får så är det bara att konstatera att det är ett troll. Finns inget att gå vidare med och TS är inte intresserad av att bidra med vidare information.

Permalänk
Skrivet av yoggi82:

"När jag startar min dator så får jag ett beep som bekräftar att det inte är några fel men "post" skärmen dyker inte upp." Jag beskriver problemet och jag beskriver vart problemet uppstår. Bilderna va inte ens riktade till dig.

Fast frågan är ju logisk och jag vill veta exakt samma sak.

Andra bilden är en copypast eller liknade och så avancerade är inget BIOS eller liknade du är och pillar i.

Så hur gjorde du.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Verkar ju vara en retrodator då du har ide-diskar så jag hade nog börjat med att koppla bort allt utom bootdisken och tangentbordet och en monitor för att kolla om det är ålderskrämpor på nått som man ändå inte behöver för att starta datorn.
Du kan sen även prova att koppla bort bootdisken och se om det påverkar om den inte startar med bara den inkopplad.
Kan även vara bra att prova med att annat grafikkort om det är lika gammalt som datorn samt att prova med bara ett minne (växla sedan minne och sockel om det inte funkar)

Läs tråden!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yoggi82:

Läs tråden!

Det har jag naturligtvis gjort och därför gav jag förslag på hur du kan felsöka utifrån den lilla info du gett

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Modellören:

Fast frågan är ju logisk och jag vill veta exakt samma sak.

Andra bilden är en copypast eller liknade och så avancerade är inget BIOS eller liknade du är och pillar i.

Så hur gjorde du.

bilderna kommer från wikipedia för att illustrera något...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det har jag naturligtvis gjort och därför gav jag förslag på hur du kan felsöka utifrån den lilla info du gett

Du läste men förstod inte?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yoggi82:

Skrivet av yoggi82:

Du läste men förstod inte?

Jag läste men jag kollade inte varifrån bilderna kom och det spelar roll om det är vad som visas eller nått du bara hittat och länkat in utan att tala om att det inte är vad som verkligen visas på din dator.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jag läste men jag kollade inte varifrån bilderna kom och det spelar roll om det är vad som visas eller nått du bara hittat och länkat in utan att tala om att det inte är vad som verkligen visas på din dator.

Jag skrev ju att det är det som visas på bilderna som menas med "post" skärmen..

Permalänk
Skrivet av yoggi82:

ja och hur skall det kunna hjälpa oss lösa ditt problem, du fattar inte ens att det kan lura folk för det fösta man gör är ju att kolla informationen där och föröka se det som ledtrådar. så gör inte om det.

Flera stycken har bett dig om information som krävs för att kunna listas ut problemet men du går bakut och vägrar eller vill ha svar exakt som du vill ha svar och ger bakvända märkllga svar på allt folk säger.

Egentligen så tror jag du får lämna in datorn till nån som kan legacy och helt tyst lämna över den liknade här laga och betala några tusen. Eller helt enkelt skärpa till dig. för så som du gör nu när folk tröttna på dig ganska fort.

vet du jag har ett liknade Moderkort här. Ett ASUS p8z86-v och det är kanske i samma serie. Jag har hållt på med samma som jag kan utan och innan och känner igen BIOSversionen men så som du ger svar kan jag faktiskt nog inte hjälpa dig. Men problemet sig är nog lösbart.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yoggi82:

Jag skrev ju att det är det som visas på bilderna som menas med "post" skärmen..

Du skrev "detta är "post" skärmen:" och visade bilden men skrev inte att det inte var din postskärm som visades utan man måste kolla bildlänken för att de det.
Men även om du inte vill svara på några frågor för att förtydligas saker så prova att koppla bort allt som inte är nödvändigt för att gå vidare i felsökningen.

Visa signatur

Permalänk

Ok en fråga till och det är din sista chans från mitt håll.

Den första bilden är det samma där, En bild du tog från nätet.

Visa signatur