Video: Vi packar upp Nvidia Geforce RTX 5090

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig unboxing, Calle har goaste rösten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, alltså jag har så svårt att förstå partner-korten, de är alltid stora och fula.

Håller med till 100%. FE-korten har under en längre tid nu varit de absolut snyggaste och mest stilrena alternativen.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Chromatic:

Riktigt trevlig unboxing, Calle har goaste rösten!

Tacka rökig whisky och gula Blend!

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Enviro:

Kör enbart ljus lager och nikotinpåsar.

Permalänk
Medlem

Nvidias founders är så löjligt snygga, helt överlägsna alla andra designer med hästlängder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Där landade min tolkning av ditt meddelande, gör med det som du vill 🫡

Ska bli kul att se hur teknikpressen kommer täcka det här kortet. Känns som mycket fluff och liten verkstad, men fluff kanske räcker idag 2025?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://www.youtube.com/watch?v=mt0Mjs9wtgo

Ska bli kul att se hur teknikpressen kommer täcka det här kortet. Känns som mycket fluff och liten verkstad, men fluff kanske räcker idag 2025?

John silver utan filter ska det ju vara om man är riktigt rejäl!

Permalänk
Medlem

Känns som temat här på produkten är "cleant och minimalistiskt". Allt från kartong till själva grafikkort. Känns på något ovant då man är van vid tredjepartstillverkare med massa logotyper och LED överallt. Känns nästan tråkigt på något sätt. Men ändå snyggt och slimmat. Founders edition-korten har varit rätt snygga tycker jag. Iallafall 2000 och 3000-seriens kort. Gillade inte riktigt 4000 med bara en fläkt på ena sidan.

Tror mycket väl att jag kan bryta mönstret och inte köpa ASUS eller EVGA denna gången...

Permalänk
Medlem

Kommer vi någonsin få möjlighet att köpa Founders Edition kort här i Sverige tro? Så jävla mycket snyggare och tillsynes bättre kvalitet är tredjepart kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D - ASUS Radeon RX6900XT - ASUS ROG Strix B650E-I - G.Skill 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X - 2xSamsung 980 PRO 1TB - Corsair SF850 - FormD T1 v2.5 - Thermalright x47 Full Copper + NF-A9x14 - 2x Phanteks T30-120

Permalänk
Medlem

Tur att Quake Champions fortfarande är roligare än alla andra spel så att jag i fortsättningen klarar mig på mitt RTX 3070. Kan dock tänkas bli dyrt om det kommer ett nytt Quake som är mer tungdrivet och om det här skulle läggas ned. Men det känns på något sätt ändå lite dystopiskt att vi har nått vägs ände vad gäller energieffektivitet och kislets potentiella kapacitet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Tror mycket väl att jag kan bryta mönstret och inte köpa ASUS eller EVGA denna gången...

Just att inte köpa EVGA denna gång är nog redan löst?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Natron:

Kommer vi någonsin få möjlighet att köpa Founders Edition kort här i Sverige tro? Så jävla mycket snyggare och tillsynes bättre kvalitet är tredjepart kort.

Misstänker att det kommer gå denna gång.
RTX 4000-serien såldes i FE-utförande några månader efter launch men enbart via Nvidias hemsida. Tror de levereras av Proshop. Ser ut som att det blir liknande denna gång men har inte fått det bekräftat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Natron:

De säljs väl i Sverige igen?

3000-serien såldes ju här från början, sedan hade vi ett gap där de inte sålde FE här i avvaktan på att hitta en ny partner att sköta hanteringen. Sedan började de sälja FE igen (via Proshop) här några månader efter att 4000-serien lanserats.

Just nu finns ju inga kort tillgängliga, men https://marketplace.nvidia.com/sv-se/consumer/graphics-cards/ gäller väl fortfarande rent principiellt?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av medbor:

https://www.youtube.com/watch?v=mt0Mjs9wtgo

Gällande täckning lär det vara rätt omfattande. Det är ju typ det största som händer just nu. Märker ju här på SweC att intresset är svinhögt och antar att det ser likadant ut på andra techsajter.

Permalänk
Medlem

Om man gillar datorer och hårdvara och spel och grejer måste det ju bara vara så tråkigt att packa upp ett RTX 5090 för att sen installera och testa... så tråkigt...

Vad är väl en bal på slottet ?

Permalänk
Medlem

Kul med rörligt material från er! ❤️

Permalänk
Medlem

@CrispVanDahl de är inte "nästan lika långa". Lägger du dem på varandra så är de (4090 och 5090) identiska i alla mått förutom just tjockleken (om man bortser de nya detaljerna i mitten som är mer avrundade, som du nämnde i klippet).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Doppa mig i honung och kasta mig till lebborna....Känns helt värdelöst att sätta sig och spela en stund nu

Permalänk
Medlem

Hoppas man kan få tag i ett FE. Får se hur tillgängligheten blir vid släppet.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

<Uppladdad bildlänk>

Gällande täckning lär det vara rätt omfattande. Det är ju typ det största som händer just nu. Märker ju här på SweC att intresset är svinhögt och antar att det ser likadant ut på andra techsajter.

Mycket kärlek i den bilden ändå!

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av shugge:

@CrispVanDahl de är inte "nästan lika långa". Lägger du dem på varandra så är de (4090 och 5090) identiska i alla mått förutom just tjockleken (om man bortser de nya detaljerna i mitten som är mer avrundade, som du nämnde i klippet).

Så är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Natron:

Bättre kvalitet än tredjepart?

Permalänk

Lägg upp 5090 kortet så budar vi!

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Bättre kvalitet än tredjepart?

Brukar ligga i mellanklassen om man ser till komponenter.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem

När kommer recensionen? Har ni fått även 5070/5080?

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Kakann:

Om jag hade fått delge den informationen så hade jag gjort det.
Kan inte säga mer just nu än: håll utkik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Om jag hade fått delge den informationen så hade jag gjort det.

Fint ändå att du får delge informationen om att du inte får delge den informationen. De där företagen brukar ju vara så kinkiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

5080 ska också släppas i Januari.

5070 / 5070 Ti ska släppas i Februari.

Jag vet inte om Sweclockers, eller andra hårdvaru sidor, Youtubers, etc har fått något mer.
Men att de skulle kunna fått tag på RTX 5080 är väl hyfsat sannolikt åtminstone.

Att någon utanför Nvidia och dess partnertillverka skulle fått tag på 5070 / 5070 Ti ännu är väl mer osanolikt. Men jag vet inte säkert.

Förvänta dig att se mer om RTX 5080 nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Tvivlar starkt på att det kommer att gå att få tag på i Sverige, skulle bli glatt överraskad av motsatsen... Men priset, hmm, för en leksak ...

Visa signatur

|| 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-6400c30 ASUS RTX5080 TUF OC || 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI 32GB-3600c16 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || R7 5800X3D CH VIII Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 ASUS RTX3080 TUF OC V2 || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 EVGA RTX3070 FTW Ultra || Thinkpad P16s Gen 2 R7 PRO 7840U(Zen4) 32GB-6400 1TB 980Pro 780M

Permalänk
Medlem

Riktigt läckert. Synd att det inte blir FE av 5070Ti.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT