Speldator till förälder
Hej, min far är i behov av en ny stationär dator och vill samtidigt prova på att spela datorspel när pensionen närmar sig. Budgeten är ca 20 000 kr och planen är att inte behålla något alls av det gamla.
Han vill ha Windows 11 som OS.
Han vill ha minst två hårddiskar varav en är för backup, men han kan tänka sig en extern hårddisk för det. Just nu har han ca 300 GB på sin backup, så det är inga gigantiska datamängder.
Grafikkortet ska klara av två skärmar och han är som sagt spelsugen. Av de spel som jag har rekommenderat så är nog The Talos Principle 2 det mest krävande, men jag vill såklart att datorn ska klara av även framtida spel.
Han vill ha mer än 4 st. USB-uttag, gärna 6 st. Han vill även kunna läsa CD/DVD-skivor samt SD-kort (eventuellt via adapter). Högtalare är anslutna med 3,5 mm.
Jag kan själv nästan ingenting om hårdvara, så en kollega till mig har gett följande förslag på delar:
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 FURY Beast AMD EXPO/Intel XMP 3.0
Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB (2 st.)
Det finns inget grafikkort på den listan för jag tänkte först att han kan använda mitt gamla 2060 innan vi vet om datorspel är något för honom, men det är nog bara dumsnålt.
Vad tycker ni om förslaget? Passar delarna ihop? Jag har hört något om att man måste vara noggrann med att RAM-minne och moderkort matchar, hur säkerställer jag det? Borde man byta ut någon del? Vilket grafikkort är rimligt? Tack på förhand.