Är det olagligt att tjäna pengar på roblox exploit scripts?

Permalänk
Medlem

Är det olagligt att tjäna pengar på roblox exploit scripts?

Jag är 18 år och har hållit på med att göra roblox exploit scripts i cirka 3 år. Roblox scripts är gjorde i lua som man sedan runnar med en executor. Jag tjänar pengar genom att användare går igenom mitt keysystem för att få nycklar till mina scripts. De tittar på mycket reklam när de skaffar nycklar och då tjänar jag pengar på det. Jag använder mig av Linkvertise och Lootlabs för att ge användarna reklam. Jag tjänar 20-30 Tusen kronor i månaden och tar ut de i paypal eller crypo men jag vill börja skatta pengarna. Vet någon om detta är lagligt och om jag kan skatta pengarna eller ska jag bara fortsätta hålla det i crypto å paypal?

Permalänk
Medlem

Du bryter förmodligen mot Roblox Terms Of Use. Läs på. --> https://en.help.roblox.com/hc/en-us/articles/203312450-Cheati...

https://en.help.roblox.com/hc/en-us/articles/203313410-Roblox...
- Kolla Cheating and Scams...

Så rent upphovsrättsligt så bryter du nog mot någon lag....

Sedan kan du med fördel registrera en firma, enskild firma osv och börja skatta på dina intäkter, oavsett hur du tar in dessa. För det du gör är att du undgår att betala skatt och du bedriver de facto en verksamhet. Sen är det väl heller inte så vettigt att bygga upp en verksamhet på att bryta mot ett företags terms of use....

Du kanske ska fokusera din kompetens som du verkar besitta på vettigare idéer

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Tjänar du pengar i den omfattningen så skall det givetvis beskattas som inkomst.
Hurvida det är lagligt låter jag någon annan uttala sig om men då man frågar kan man ju gissa var svaret ligger.

Permalänk
Medlem

Olagligt är det inte gentemot Roblox, då det inte är olagligt att bryta mot ToS (kan dock vara olagligt ibland pga. andra saker som upphovsrättsbrott, bedrägeri, dataintrång osv). De kommer däremot banna dig for life ifall de listar ut vad du håller på med.

Det som dock är olagligt är att tjäna 20-30k i månaden utan att skatta på pengarna. Konsekvenserna kan bli väldigt mycket grövre än att köra exploits.

Att skatta är en bra idé, att tjäna pengar på exploits är en mindre bra idé.

Börja skatta pengarna genom sålda it-tjänster för att hålla dig fri från skatteverket.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Tack för infon

Jag har inga problem med att skatta men jag vill bata vara säker att det är inte olagligt mot roblox. Jag tänker att roblox inte bryr sig mot scripts men mer åt Executors som faktiskt injectar in till spelet och bypass deras anti cheat. Btw hur ska jag göra för att skatta dessa pengar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RelixEnd:

Jag har inga problem med att skatta men jag vill bata vara säker att det är inte olagligt mot roblox. Jag tänker att roblox inte bryr sig mot scripts men mer åt Executors som faktiskt injectar in till spelet och bypass deras anti cheat. Btw hur ska jag göra för att skatta dessa pengar?

Om jag tolkar ditt inlägg rätt så är det andra användare som kör dina skript. Det är alltså de användarna som i så fall bryter Toblox ToS, inte du. Oetiskt, ja. Men inte olagligt.

Du frågar om det är olagligt. Det enda som skulle kunna vara olagligt här är om du hackar något. Olagligt betyder att det finns en svensk lag med en straffskala. Att bryta ToS är att bryta ett avtal. Det är inte ett brott att bryta ett avtal.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack för svaret :))

Jag måste nu bara kolla in på hur man skattar dessa pengar för jag vill ha detta som en side hustle. Jag spenderar max 1 timme per dag på detta så de är en bra slant för arbetet jag gör XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av RelixEnd:

Jag måste nu bara kolla in på hur man skattar dessa pengar för jag vill ha detta som en side hustle. Jag spenderar max 1 timme per dag på detta så de är en bra slant för arbetet jag gör XD

Du tar upp dem som inkomst för tjänst i deklarationen.
Sedan kan det möjligen vara fördelar att ha hobbyn i ett eget företag men den form som passar får du undersöka själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RelixEnd:

Man kan ringa skatteverket och höra hur du ska gå tillväga. Du kan bara säga att du får intäkter i form av betalning av reklambolag för du visar reklam för användarna i en app du gjort.
Lite osäker om de kommer vilja skatta alla intäkter i efterskott nu eller inte, du verkar ju tjänat mycket ett bra tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av RelixEnd:

Säkert 50 procent i skatt på ett ungefär och sedan bokföring

Permalänk
Medlem
Skrivet av RelixEnd:

Skriv ett mail till Skattemyndigheten och fråga hur du skall skatta på sidoinkomster.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av RelixEnd:

Passar dig nog bäst https://skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkom...

"Du ska betala skatt för

försäljning av annonsutrymme på internet eller i dina sociala medier
så kallade adlinks
exponering av rabattkoder.

Det spelar ingen roll om du tjänar en fast summa eller om du har en provisionsbaserad ersättning."
Längre ned på sidan står det hur

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Sen kan det ju vara bra att ha koll på det hela, det vill säga någon form av bokföring.
För ifall du får för dig att föra över pengarna till banken, i synnerhet större summor, så kommer de att börja ställa frågor om ursprung och annat. Vilket beroende på svar kan betyda att de helt enkelt stänger av dig från deras tjänster.
Det vill säga att ha en andra bank kan vara värt det hela, för att kunna ha någon form av backup för att kunna betala räkningar, inköp, BankID, etc. ifall din nuvarande bank för för sig att blocka dig.

Permalänk
Medlem

Var inte orolig för Roblox-biten. Var mer orolig för att du har begått skattebrott i ett par år (som jag förstår det). Det vill säga att du i minst två deklarationer bak i tiden inte har redovisat denna sidoinkomst.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Jag har inte tagit ut pengar än xd (ingen skattebrott än)

Jag har hållt på med detta ett tag nu men denna månaden var den första jag tjänade mycket pengary (27k) innan så tjänade jag max 1000kr. Detta är varför jag ville ha hjälp för att jag vill inte begå några skattebrott xd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Passar dig nog bäst https://skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkom...

"Du ska betala skatt för

försäljning av annonsutrymme på internet eller i dina sociala medier
så kallade adlinks
exponering av rabattkoder.

Det spelar ingen roll om du tjänar en fast summa eller om du har en provisionsbaserad ersättning."
Längre ned på sidan står det hur

Skrivet av RelixEnd:

Jag har hållt på med detta ett tag nu men denna månaden var den första jag tjänade mycket pengary (27k) innan så tjänade jag max 1000kr. Detta är varför jag ville ha hjälp för att jag vill inte begå några skattebrott xd

Som sagt kolla i min tidigare bifogade länk, det står exakt hur du skall göra med T2

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av RelixEnd:

Finns billiga redovisningsbyråer lite här och där så slipper du tänka på den biten, från 600kr och uppåt per månad och lite extra vid deklaration / bokslut. Helt klart värt det. Då det du gör verkar vara lite utav en gråzon så jag rekommenderar att prata lite mer lättvindigt kring din verksamhet. "jag gör scripts som användare kan använda i sina spel mot att de tittar på lite reklam".

Om ingenting har förändrats de senaste 5 åren hos PayPal så brukar de rapportera till SKV när ditt konto har hanterat sina första 20-30tkr.

Visa signatur

5600X | Asus A520M-A II | Samsung 1TB | 32GB 3200MHz | EVGA 1070 8GB (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteGus:

Finns billiga redovisningsbyråer lite här och där så slipper du tänka på den biten, från 600kr och uppåt per månad och lite extra vid deklaration / bokslut. Helt klart värt det. Då det du gör verkar vara lite utav en gråzon så jag rekommenderar att prata lite mer lättvindigt kring din verksamhet. "jag gör scripts som användare kan använda i sina spel mot att de tittar på lite reklam".

Om ingenting har förändrats de senaste 5 åren hos PayPal så brukar de rapportera till SKV när ditt konto har hanterat sina första 20-30tkr.

Så du menar han skall pröjsa 600kr i månaden för något som tar typ 5min att göra?...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så du menar han skall pröjsa 600kr i månaden för något som tar typ 5min att göra?...

Det är exakt det jag menar, då han har absolut noll koll på detta. Det ser också bättre ut när man har en redovisningsbyrå bakom sig och med tanke på hans iffy verksamhet, att han är minst 2 år sen med att redovisa intäkter m.m. Iaf tills att han lär sig hur han skall gå tillväga.

Visa signatur

5600X | Asus A520M-A II | Samsung 1TB | 32GB 3200MHz | EVGA 1070 8GB (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av RelixEnd:

Jag har inte tagit ut pengar än xd (ingen skattebrott än)

Att du inte har "tagit ut pengar än" är, beroende på exakt vad du menar med det, med stor sannolikhet helt irrelevant i sammanhanget.

Däremot är det först nästa år som du behöver deklarera inkomster från 2025, och först 2 maj i år som du senast behöver deklarera inkomster från 2024.

Huruvida dina intäkter från 2024 (på under 1000 kr/mån) är skattepliktiga vågar jag inte svara på, men det är mycket möjligt att de inte är det – antingen för att de inte räknas som inkomst av tjänst (vilket jag inte vet om de gör) eller för att du sammanlagt – inklusive sommarjobb etc – tjänat mindre än ~25 000 kr/år (vilket jag inte vet om du har).

Så "inget skattebrott än" stämmer nog, men enligt min lekmannabedömning av andra skäl än att du inte "tagit ut pengar än".

Ta inte mina ord för sanning, utan verifiera allt som verkar viktigt med säkrare källor.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteGus:

Det är exakt det jag menar, då han har absolut noll koll på detta. Det ser också bättre ut när man har en redovisningsbyrå bakom sig och med tanke på hans iffy verksamhet, att han är minst 2 år sen med att redovisa intäkter m.m. Iaf tills att han lär sig hur han skall gå tillväga.

Då kan han väl lika gärna bara köpa boksluts hjälp för 1000kr? Eller vad det kostar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då kan han väl lika gärna bara köpa boksluts hjälp för 1000kr? Eller vad det kostar...

10000 kr är en vanlig avgift för ett AB i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

10000 kr är en vanlig avgift för ett AB i alla fall

detta är inget AB det är en privatperson

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator

Eftersom detta handlar om marknadsföring riktad mot barn, och TS uppenbarligen inte har tänkt över den aspekten och de regler som då gäller låser vi tråden.

- MOD

Visa signatur