RTX 5080 - Owners club

Permalänk
Medlem

Jag lyckades knipa ett RTX 5080 MSI Gaming Trio OC på Webhallen efter alla på Inet försvann på 4 minuter. Det är en efterlängtad uppgradering från GTX 1080Ti!

Permalänk
Medlem

Ty! Inte hunnit se den än men har lagt in 200/100 nu för att snabbt testa.

Battlefield 2042 flöt på som en dröm med nya kortet.

Kört kortet i spel och 3dmark i 450/300 och det verkar stabilt. Märkbar förbättring. Tack för tips!

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk

FC5 New Dawn gilade det nya kortet. +300 på core och mem.

Min 107-117
AVG 152-180
Max 182-222

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Efter att ha kollat på GamersNexus, så känns detta som en genuin papperslansering....

Visa signatur

-AMD Ryzen 9 5950X - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - Kingston Nvme 1Tb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630 - LG Ultragear 27gp850p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon86:

Fick med ASUS 5080 TUF idag. Blev chockad över hur stort kortet var.

Något som stör mig är att det sag'ar, ganska mycket dessutom.
Har för närvarande en anti-sag bracket, men aldrig varit med
om att ett helt nytt kort har så mycket sag.

Någon som har samma erfarenhet?

Mycket glad över att mitt chassi har vertikal mount av denna bjässen alltså.

Permalänk
Medlem

Om ni köpt ett 5080 så har ni nog betalat ett överpris för prestandan ni får. Hardware Unboxed på tuben jämförde 5000-serien med flera tidigare generationers kort serier hur dom skiljer sig åt procentuellt på antalet kärnor med mera mot topp korten. Skillnaden är överlag relativt jämn men inte för 5080 förutom priset som liknar övriga 80-kort i procent med något enstaka undantag. 5080 borde egentligen namnges som 5070 och nästkommande 5060 vilket också skulle överensstämma hur prestanda från föregående generation brukar sammanfalla med nya kort. nVidia blev väl giriga när AMD & Intel för stunden inte rår på toppskiktet samt att skillnaden mellan 5080 & 5090 är lite väl stort utan en rimlig anledning. Allt tycks sälja med övertygande reklam.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kom över en 5080 Origami edition.... ni vet, den där från papperslanseringen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Blev ett ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC för mig.
Ska vara runt 45% i prestandaökning enligt TechPowerUP gentemot mitt gamla 3090

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870-F | ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower |

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

RTX 5080 - Owners club, vill ni diskutera annat så finns det trådar för det.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Asus GeForce RTX 5080 15 GB OC på g.
Förväntad leverans datum i april 2025

Visa signatur

Intel i9-11900K | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | Jonsbo UMX4 Black | Gigabyte Z590 UD AC | Corsair Vengeance 32GB DDR4 4600MHz CL18 | Corsair RM850x | Zalman Alpha 2 A24 | Windows 11 Pro

https://www.sweclockers.com/medlem/80207/gallerier

Permalänk
Medlem

Det hade vart mer rättvist om alla som la beställning under samma tids-slot, säg 5 minuter fick ett nummer och sedan slumpas det vem som köpet går igenom för. Då kan man inte ta genvägar som inte är tillgänglig för alla, på lika villkor så att säga.

Med detta kan säljaren även arrangera "sälj-evenemnag" och göra en grej av det hela.

Beställde inget kort nu själv, ev senare i år när frenesin lagt sig. Men det verkar så snöpligt för många med hur det ser ut nu, det är gamblig med fördelar som inte alla har. Otur med strul, nån genar med API osv.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Objektivt tredje bästa grafikkortet riktade åt konsumenter. Hade det funnits något bättre inom skälig budget så hade jag väl köpt det istället. Inte så värt att fantisera fram alternativa produkter som inte existerar och gräma sig över faktumet att man inte kan köpa dem.

AMD har gett upp, Intel kan inte prestera. Nvidia sitter på sin CUDA-tron och bestämmer hur snabbt utvecklingen ska gå. Ja, sitter man på ett 4080/super så lär man väl skippa denna. Men det gör ju inte alla och 5080 ligger nu i den prisklassen men presterar bättre, har bättre decoders, MFG osv.

Citerat inlägg raderat. // MOD
Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition ~3255/17000 MHz

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag förra året ett 7900 xt som jag fick reklamera. Köpte sedan ett 7900 xtx, men även det fick reklameras. Det var rent förjävligt vad tråkiga kort det var som bara krashade hela tiden. AMD har fått sin chans här i hemmet, och jag vill aldrig se "amd software has detected a driver timeout" igen.

5090 känns för dyr, och begagnat grafikkort har jag inte riktigt lust att köpa. Så för mig blir det mest naturligt att skaffa ett 5080.

Citerat inlägg raderat. // MOD
Permalänk

Objektiv. Jag kan lägga vad det kostar utan att gråta. Så pengar finnes. Antar att andra kan med. Ingen lust.

Själv för egen del, ingen lust. Åanndra kanske varför jag har ekonomisk styrka. Subjektiva känslor. O jaja vill ha . Mycket jag vill .

Vill nog ha en drönare ala https://m.youtube.com/watch?v=G_FRcKj3plg rimligt vill ha factor men. Samma där ekonomi. Ibland är det svårt. Jag kan inte rättfärdiga det.

Pengar lätt att hantera, kan vara ett ok. Om jag vill..Kommer

Permalänk
Medlem

Fick mitt MSI GeForce RTX 5080 16GB VENTUS 3X OC igår.
Testade lite olika inställningar och avslutade med dessa:

Permalänk
Skrivet av ekann:

Fick mitt MSI GeForce RTX 5080 16GB VENTUS 3X OC igår.
Testade lite olika inställningar och avslutade med dessa:
<Uppladdad bildlänk>

Vad blir din clock hastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali Sina Assadinia:

Sitter på jobbet nu men körde ett Steel Nomad test igår.
testet visar 3050mhz och minns jag rätt låg det där omkring under spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali Sina Assadinia:

Lyckats få upp mitt ganska bra också. I 3dmark kommer jag upp till 3250 med 500+ minne och +400 core.
Verkar ha haft tur med mitt prime som klockar högre än mycket dyrare kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Lyckats få upp mitt ganska bra också. I 3dmark kommer jag upp till 3250 med 500+ minne och +400 core.
Verkar ha haft tur med mitt prime som klockar högre än mycket dyrare kort.

Hur ser temperaturerna ut? Köpte samma kort och var lite orolig att det skulle vara svårt att överklocka då det är jämförelsevis "billigt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtnlol:

Hur ser temperaturerna ut? Köpte samma kort och var lite orolig att det skulle vara svårt att överklocka då det är jämförelsevis "billigt".

Håller sig vid 75c men det är via fläktkurva. Har inte förändrat den sen jag tog ut mitt 3080 i afterburner.
Med stock fläktkurva hade det nog varit mer svalt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite benchs:

Kör 500+ på minne och 400 på core. Får då 50 poäng under vad jag fick med mitt 4090 i grundutförande i time spy extreme.

Gigabyte Windforce 5080
Temperatur 67 grader och fläktarna hörs ej nämnvärt. Inget coilwhine iaf vilket jag är mest nöjd med

Ligger runt 3330mhz på core under load.

Testat CP2077, cod warzome med liknade resultat

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

Iom att det kom så få kort till Sverige, är det många som sålt sina 4-series och tidigare kort och inte fick tag på något 5-seriekort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lptrp:

Iom att det kom så få kort till Sverige, är det många som sålt sina 4-series och tidigare kort och inte fick tag på något 5-seriekort?

Jag är tyvärr en av dom😞

Visa signatur

Cpu:Intel 5820k H2O Gpu:Gainward 970 sli Mobo:Asus x99-S 16Gb DDR4 PSU:CorsairAX860W Chassis:NZXT H440

Permalänk
Medlem
Skrivet av lptrp:

Jag med, sålde mitt 4070. Blev så frustrerad när jag fick mejlet från Inet.
Nu sitter jag här med min inbyggda gpu från min ryzen cpu.
Förväntad leveranstid för min 5080 är april...

Permalänk
Skrivet av Cido:

Samma här. Avbokade min i slutändan. Ska man vänta till april blir det då reservation pris inte hela summan.

Permalänk
Medlem

Vad tråkigt att höra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweboy7602:

Jag är tyvärr en av dom😞

Skrivet av Cido:

Jag gjorde samma misstag för några år sedan, men det är ett utmärkt tillfälle att testa olika roliga indie-spel med lättare grafik fast grymt roliga

Kan varmt rekommendera Warpips och Vampire Survivors.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - Intel Arc B580 Limited Edition - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Lyckades knipa en förhandsbokning på ett RTX 5080 Prime OC hos Inet Medborgarplatsen idag (med min Guldmedlems-kupong).
Får hoppas att det blir ett skapligt lyft från 3090 i 4K. Av rapporterna här i tråden verkar det gå att överklocka en del hyfsat enkelt.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk

Windforce från Inet för 14 129:- !

Dessvärre fick iallafall jag ett ex med både hiskelig coilwhine, och instabilitet med PCI-E 5.0...

Oklart vad jag ska göra åt detta...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte GeForce RTX 5080 WF OC
Gigabyte X870E Aorus Elite | Arctic LF III 360 A-RGB
Kingston Fury 6000MHz CL30 32GB | Kingston Renegade 2TB
Corsair RM1000x 2024 | Phanteks XT Pro Ultra

Permalänk
Skrivet av Lilltjorven:

Windforce från Inet för 14 129:- !

Dessvärre fick iallafall jag ett ex med både hiskelig coilwhine, och instabilitet med PCI-E 5.0...

Oklart vad jag ska göra åt detta...

Vilket sorts instabilitet?