Scalpers börjar sälja RTX 5000-kort till extrema priser

Permalänk
Medlem

Det är väl snarare ”försöker” sälja? Tvivlar på att det finns nån större marknad för 65kkr-kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Pizzabagare är mycket värre än grafikkortsscalpers. Varenda gång det är bra pris på köttfärs eller fläskfile så köper pizzeriorna allt. Är det max två per kund så skadar det bara vanliga kunder för pizzabagarna skickar in massa ungdomar som köper ut åt dom då.
Det här problemet talas det sällan om men grafikkort är tydligen viktigare än mat!

Händer det ofta att pizzabagarna kommer före dig till extrapris på köttet? För mig brukar det vara morgon pensionärerna som snor allt.
Normala pizzerior "raidar" inte affärer på billigt kött dom har andra källor bara företag får köpa ifrån...Glömt vad det heter i Årsta här i Stockholm där bara företag får köpa ifrån, ganska rejält mycket billigare än vanliga affärer men där köper du också många kilo åt gången.

Affärer skulle kunna stävja problemet lite genom tex 1 köp per person/mail/bankid den första månaden. Eller ta till andra kanaler så spelarna får kortet. Ändra lite snabbt på sidan så nya saker kanske ligger under en speciell flik som kommer upp samma dag som släpp, fliken får ingen veta namnet på innan då får shopbottarna det svårt.

Webhallen gjorde en kontroversiell grej här i forumet genom att annonsera direkt här i forumet men tyvärr bryter det mot reglerna så det stänges ned ganska omgående, men jag lyckades knipa ett 3080 om jag lovade att spela med det. Det sitter än idag i datorn.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk

är man galen så... och pengar är inga problem... jag väntar till 5060 eller 5050 kommer

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Medlem

Vilket pris, är det köp 2 betala för 3 på det?

Permalänk
Medlem

Vilka tomtar.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: MSI RTX 5090 Gaming Trio OC https://www.blocket.se/annons/uppsala/msi_rtx_5090_gaming_tri...

Hoppas ingen är är så dum att man faktist köper av en sånn här person , provade att anmäla hos blocket tycker personen skall betal vinst skatt som alla vi andra gör när vi gör vinst på krypto etc, tycket blocket mm skall ta ner sånna annonser kanske om fler anmäler för scalpning , jag amnälde den tycker det är horribelt hur folk har blivigt

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Finns ju folk som köper Sneakers för flera hundra tusen, så att..
Allt handlar om hype, utbud och efterfrågan.

Permalänk
Skrivet av Tip Top:

Vilka tomtar.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: MSI RTX 5090 Gaming Trio OC https://www.blocket.se/annons/uppsala/msi_rtx_5090_gaming_tri...

Hoppas ingen är är så dum att man faktist köper av en sånn här person , provade att anmäla hos blocket tycker personen skall betal vinst skatt som alla vi andra gör när vi gör vinst på krypto etc, tycket blocket mm skall ta ner sånna annonser kanske om fler anmäler för scalpning , jag amnälde den tycker det är horribelt hur folk har blivigt

Har tagit kontakt med blocket support. Fick svar att de inte kan göra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali Sina Assadinia:

Nu står det såld eller borttagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Normala pizzerior "raidar" inte affärer på billigt kött dom har andra källor bara företag får köpa ifrån...Glömt vad det heter i Årsta här i Stockholm där bara företag får köpa ifrån, ganska rejält mycket billigare än vanliga affärer men där köper du också många kilo åt gången.

NVR

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

"Network video recorder"? Eller är det något annat du menar?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Säljs ett i Swecs egen marknad för 55 000kr, så inte ens här är vi fria från scalping tyvärr.

https://www.sweclockers.com/marknad/247752

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Fanns väl regler här att man inte fick göra det

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Finns några på Tradera som försöker sälja, skoj att se att dom lägger upp dom och höjer priserna hela tiden.
En som säljer ett Asus prime rtx 5080 för 21999, började på 18999 och har bytt annons några gånger.
Frågan är om någon verkligen köper de kortet för dom pengarna.

Där var nån som köpte den 😅

Visa signatur

Lian Li Lancool 207 | ASUS ROG Strix 1200W Platinum | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | Ryzen 7 9800X3D | Team Group T-Create Expert DDR5-6000 - 32GB - CL30 | Intel Arc B580 | Corsair Nautilus 360 RS ARGB | WD Black SN850X 2TB | Dell 27" Alienware AW2725DF OLED QHD 360 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0pp3:

Där var nån som köpte den 😅

Såg det, hoppas nya ägare blir nöjd 😀 eller så får vi en ny tråd här när säljaren blivit blåsta på sitt grafikkort via Tradera köpes skydd 😃

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Såg det, hoppas nya ägare blir nöjd 😀 eller så får vi en ny tråd här när säljaren blivit blåsta på sitt grafikkort via Tradera köpes skydd 😃

Ja, tror jag inte då säljaren har goda omdömen 🙂

Visa signatur

Lian Li Lancool 207 | ASUS ROG Strix 1200W Platinum | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | Ryzen 7 9800X3D | Team Group T-Create Expert DDR5-6000 - 32GB - CL30 | Intel Arc B580 | Corsair Nautilus 360 RS ARGB | WD Black SN850X 2TB | Dell 27" Alienware AW2725DF OLED QHD 360 Hz

Permalänk
Medlem

Nä det tror inte jag heller och är nog ganska liten risk, men var mer ett skämt men tyvärr så finns nog risken för att bli lurad när man säljer vidare.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

"Network video recorder"? Eller är det något annat du menar?

Nationella viltolycksrådet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

OK så "trust me bro" 😊
Och det sitter ju msrp gpuer I många prebuilds så har svårt att tro att de inte får?

Nej då, om du orkar gå igenom mina kommentarer så nämnde jag det för några år sedan när det var aktuellt här på Sweclockers.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Vilka tomtar.

Säljer man via blocketfrakt eller tradera blir man automatiskt rapporterad till skatteverket om man säljer för mer än 2000 euro inom ett kalenderår (pga EU DAC7), så de får potentiellt betala vinstskatt plus rejält extrapåslag när skatteverket hör av sig.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Glömt vad det heter i Årsta här i Stockholm där bara företag får köpa ifrån, ganska rejält mycket billigare än vanliga affärer men där köper du också många kilo åt gången.

Snabbgross

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Nej då, om du orkar gå igenom mina kommentarer så nämnde jag det för några år sedan när det var aktuellt här på Sweclockers.

Jo men det är fortfarande inga bevis om du nu inte har mail/filmer etc.... Eller reportage.
Är vad jag menar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Vilka tomtar.

Den blev flyttad till tradera, bud på 41000 kr nu. Men tror det är en person som bjuder högre på sitt eget kort. 😅

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | NVIDIA GeForce RTX 4090 Founders Edition | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Tycker inte det är så farligt med scalpers. Visst det är synd de kan utnyttja öppet köp så de sitter på ungefär noll risk. Men utöver det så är high-end grafikkort knappast något essentiellt och är folk villiga att betala X antal tusen utöver inköpspris till en scalpers så är det upp till dem.

Scalpers följer lagar och regler och opererar på den fria marknaden trots allt.

Tycker mest synd om de människor som vaskar pengar på det sättet. Jag hoppas att de sitter på mer pengar än de behöver och inte tar SMS-lån åtminstone.

Jag skulle nog hävda att Scalpers INTE följer lagar och regler då jag hyser starka tvivel på att de betalar någon skatt eller redovisar dessa försäljningar på något sätt. Därmed bedriver man en verksamhet som opererar under helt andra förhållanden än "vanliga företag".

Att det är en otroligt lönsam verksamhet har ju visat sig då "skiten" ökat lavinartat och idag sitter de och scalpar ALLT som tros bli en bristvara vid releaser. Det är alltså knappast en majoritet av individer som köper ett kort och säljer vidare, hävdar rätt bestämt att det är mycket mer organiserat.

Räcker med att slänga en blick på just biljetter till olika evenemang där de går att köpa från "Scalping sidor"... vilket torde visa hur lönsamt det faktiskt är.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Jag skulle nog hävda att Scalpers INTE följer lagar och regler då jag hyser starka tvivel på att de betalar någon skatt eller redovisar dessa försäljningar på något sätt. Därmed bedriver man en verksamhet som opererar under helt andra förhållanden än "vanliga företag".

Att det är en otroligt lönsam verksamhet har ju visat sig då "skiten" ökat lavinartat och idag sitter de och scalpar ALLT som tros bli en bristvara vid releaser. Det är alltså knappast en majoritet av individer som köper ett kort och säljer vidare, hävdar rätt bestämt att det är mycket mer organiserat.

Räcker med att slänga en blick på just biljetter till olika evenemang där de går att köpa från "Scalping sidor"... vilket torde visa hur lönsamt det faktiskt är.

Först och främst så behöver man inte betala skatt på enskilda varors vinst.... Rent krasst kanske de säljer för förlust på begagnat över året men gpu'n drar upp snittet.

Sen behöver man väl inte betala skatt bör man säljer second hand? Till ett visst belopp?

Edit Google säger
"Hur mycket får man sälja för utan att skatta? När du säljer dina saker (personlig egendom) behöver du deklarera inkomsten om din totala vinst är mer än 50 000 kronor under året. Tjänade du mer än så ska du betala 30 procent i skatt på vinsten."

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Först och främst så behöver man inte betala skatt på enskilda varors vinst.... Rent krasst kanske de säljer för förlust på begagnat över året men gpu'n drar upp snittet.

Sen behöver man väl inte betala skatt bör man säljer second hand? Till ett visst belopp?

Edit Google säger
"Hur mycket får man sälja för utan att skatta? När du säljer dina saker (personlig egendom) behöver du deklarera inkomsten om din totala vinst är mer än 50 000 kronor under året. Tjänade du mer än så ska du betala 30 procent i skatt på vinsten."

Tror om man köper in varor med syftet att sälja dem vidare, räknas det som hobbyverksamhet, och då gäller andra skatteregler.

Permalänk
Medlem

Edit Google säger

Det har även att göra med hur många försäljningar man gör om det skall räknas som näringsverksamhet.

Och tycker jag skrev rätt tydligt i posten att jag bestämt hävdar att majoriteten inte är enstaka individer som gör detta en gång lite då och då, utan faktiskt bedrivs mycket mer organiserat... vilket då slutar med att man drar in bra mkt mer än 50k/år eller x antal försäljningar... och jag hyser som sagt starka tvivel på att de redovisar varje sig försäljningar eller inkomster av dem.

Att någon/några enstaka individer råkas dra med i detta då de ser vilka hiskeligt högra priser det blir... och därmed väljer att sälja sitt kort (de köpt och faktiskt tänkt använda, dvs inte lagt upp innan de ens fått hem korten) är en helt annan sak.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk

Tror om man köper in varor med syftet att sälja dem vidare, räknas det som hobbyverksamhet, och då gäller andra skatteregler.

Grå zon och tror man klarar sig faktiskt.
hobby får inte ha vinstsyfte heller

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Det har även att göra med hur många försäljningar man gör om det skall räknas som näringsverksamhet.

Och tycker jag skrev rätt tydligt i posten att jag bestämt hävdar att majoriteten inte är enstaka individer som gör detta en gång lite då och då, utan faktiskt bedrivs mycket mer organiserat... vilket då slutar med att man drar in bra mkt mer än 50k/år eller x antal försäljningar... och jag hyser som sagt starka tvivel på att de redovisar varje sig försäljningar eller inkomster av dem.

Att någon/några enstaka individer råkas dra med i detta då de ser vilka hiskeligt högra priser det blir... och därmed väljer att sälja sitt kort (de köpt och faktiskt tänkt använda, dvs inte lagt upp innan de ens fått hem korten) är en helt annan sak.

Det auto rapporter ju in det via blocket/tradera ....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det auto rapporter ju in det via blocket/tradera ....

Hyser vissa tvivel att skatteverket har resurserna att granska den mängd data de får, såvida ingen rapporterar en individ med medföljande bevis eller andra extrema avvikelser förekommer etc.

Sedan nämnde jag i en annan tråd om Tradera... jag som ensamvarg och utan större socialt närverk kan på rak arm fixa allt mellan 10-15 konton utan större problem. Det finns gott om folk som sitter på flera konton på tradera där vissa används för att köpa och andra för att sälja... och genom att följa vissa även buda upp sina egna auktioner. Väldigt vanligt bland folk som beskriver sig själva som "företag", dock utan att vara det... samt ganska många som köper/säljer begagnat... dvs före detta secondhand butiker, "lumpsamlare" etc som övergett fysiska platser till förmån för dessa handelsplatser. Tyvärr har mängden oseriösa sådana ökat lavinartat på Tradera... och jag har sett flera som varit/är seriösa lämna Tradera, vilket jag tycker är riktigt synd.

Så att inte betala skatt eller redovisa vad som är ren näringsverksamhet skulle jag tippa på är mer än vanligt just nu på dessa platser.

Sedan finns det fler marknadsplatser man kan använda sig av än Tradera och Blocket.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Hyser vissa tvivel att skatteverket har resurserna att granska den mängd data de får, såvida ingen rapporterar en individ med medföljande bevis eller andra extrema avvikelser förekommer etc.

Sedan nämnde jag i en annan tråd om Tradera... jag som ensamvarg och utan större socialt närverk kan på rak arm fixa allt mellan 10-15 konton utan större problem. Det finns gott om folk som sitter på flera konton på tradera där vissa används för att köpa och andra för att sälja... och genom att följa vissa även buda upp sina egna auktioner. Väldigt vanligt bland folk som beskriver sig själva som "företag", dock utan att vara det... samt ganska många som köper/säljer begagnat... dvs före detta secondhand butiker, "lumpsamlare" etc som övergett fysiska platser till förmån för dessa handelsplatser. Tyvärr har mängden oseriösa sådana ökat lavinartat på Tradera... och jag har sett flera som varit/är seriösa lämna Tradera, vilket jag tycker är riktigt synd.

Så att inte betala skatt eller redovisa vad som är ren näringsverksamhet skulle jag tippa på är mer än vanligt just nu på dessa platser.

Sedan finns det fler marknadsplatser man kan använda sig av än Tradera och Blocket.

Oavsett fler konton så har ju du samma personnummer, tradera/blocket rapporterar in din försäljning precis som ditt jobb rapporterar in ditt årsbesked till skatteverket

Visa signatur