Bildskärm hittar får ingen signal fastän datorn är igång

Permalänk
Medlem

Bildskärm hittar får ingen signal fastän datorn är igång

Hej!

Jag har en LG C3 42" som huvudskärm inkopplad via HDMI->HDMI på ovanvåningen i huset samt en 77"Samsung S94 som är inkopplad via HDMI-DVI i vardagsrummet där nere.
Båda till mitt Nvidia 4070 Super som har senaste uppdateringen(30 jan).

Problemet jag har är att jag flyttar mig mellan de olika skärmarna då och då och så fort en skärm har stängts av och jag startar en ny(oavsett vilken) så får skärmen ingen signal och jag måste hålla in power-knappen på datorn för att göra en reboot.
Kanske dåligt förklarat...
Säg att jag sitter vid datorn på ovanvåningen med LGn igång och jobbar. Om jag då stänger av skärmen, går och hämtar kaffe, kommer tillbaka en minut senare och startar skärmen igen så får den ingen signal och jag måste starta om PCn.

Energiinställningarna i datorn är inställda så att skärmen aldrig stängs av samt att datorn aldrig går in i sömnläge.

Någon som har någon bra idé vad som kan vara knas?

Permalänk
Bildexpert 📺

Oklart vad som sker? Tolkar din beskrivning som att när du stänger av en skärm, oavsett vilken så slutar den andra skärmen också att fungera till du hårdbootar om datorn. Hårdboot på det sättet är i längden inte alls bra. Förmodligen löser du situationen genom att dra ut/in kabeln för att initiera en ny koppling. Vilket heller inte är en långsiktig lösning.

Någon anledning till att du blandar in DVI i det hela? Du har TV-apparater och grafikkort från 2023 och så tar du till teknik från 1999. Nu är DVI på HDMI främst en klumpig kontakt men annars en omväg.

Det jag spontant kan tänka mig är att det är långa kablar och att det i sig leder till problem, särskilt med DVI-kontakt i ena änden. Det andra som kan bli problem är av mer elektrisk karaktär när man drar kablar tvärs genom huset vilket kan ge upphov till krypströmmar som slår ut detekteringen av att displayerna är igång. Eventuellt leder till att grafikkortet stänger ned från att skyddskretsar slår till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Oklart vad som sker? Tolkar din beskrivning som att när du stänger av en skärm, oavsett vilken så slutar den andra skärmen också att fungera till du hårdbootar om datorn. Hårdboot på det sättet är i längden inte alls bra. Förmodligen löser du situationen genom att dra ut/in kabeln för att initiera en ny koppling. Vilket heller inte är en långsiktig lösning.

Någon anledning till att du blandar in DVI i det hela? Du har TV-apparater och grafikkort från 2023 och så tar du till teknik från 1999. Nu är DVI på HDMI främst en klumpig kontakt men annars en omväg.

Det jag spontant kan tänka mig är att det är långa kablar och att det i sig leder till problem, särskilt med DVI-kontakt i ena änden. Det andra som kan bli problem är av mer elektrisk karaktär när man drar kablar tvärs genom huset vilket kan ge upphov till krypströmmar som slår ut detekteringen av att displayerna är igång. Eventuellt leder till att grafikkortet stänger ned från att skyddskretsar slår till.

Ah, förlåt.. helt fel av mig, menade DisplayPort och inte DVI.
Och du har helt rätt. 25 m HDMI-kabel och 1,5 m DisplayPort-kabel.

Jag har aldrig båda skärmarna startade samtidigt men den skärmen som är igång när datorn startas fungerar helt enkelt.
Och efter lite felsökning verkar det som att om jag endast har den långa HDMI-kabeln till samsung-tvn så fungerar allt som vanligt. Men så fort LGn(den korta displayport-kablen) kopplas in, eller om jag endast har denna inkopplad, så uppstår problemet med att jag måste hårdboota.
Tyvärr har jag endast 1 st hdmi-port så kan ej testa en annan kabel till LGn.

Något mer jag kan testa?
I dagsläget har jag alltid den korta kabeln urkopplad och när jag ska använda huvudskärmen så stänger jag av datorn, kopplar in kabeln, startar LGn och sen startar datorn.
Allt annat än smidigt i dagsläget 😅

Spelar kanske ingen roll men jag har en lång hdmi-kabel för att jag vill komma åt 4k HDR 120hz på båda skärmarna.

Något tips på vad jag kan testa för att lösa problemet?