Permalänk

Datorbygge 20år senare

Har alltid byggt mina egna datorer och även till vänner.
Men nu var det över 20år sedan jag byggde en dator.
För övrigt har jag bara använt mig av laptops under det vuxna livet
Har två stycken grabbar på 13 respektive 15 år hemma. Och dom är ricktiga gamers. Deras utrustning kommer från jultidnkngs försäljning och ett begagnat köp på blocket.
Men som far vill man ju visa att man faktisk har lite kunskap kvar vad gäller dator bygge. Så jag började läsa på mängder ang hårdvara. Bestämde mig för detta.

Chassi: Thermaltake The Tower 300 vit
Moderkort: Msi project zero am5
Cpu: 9800x3d
AIO: Arctic 420mm rgb vit
Gpu: 7800xt vit
Ram: 32gb ddr5 cl30
Ssd: samsung 990 2t
Nätaggregat: gigabyte 850w vit
Fläktar 2x 140mm Arctic vita

Viste om att Moderkortet inte skulle funka utan lite modifiering i chassit. Räckte med att vinkelslipa bort lite i bakre plåten så jag kom åt dom två strömkontakterna och cpu fläktstyrning på Moderkortet.

Nästa problem var att Aio:n från Arctic har mycket grövre kylare än flesta andra. Och så är denna just 420mm och det i sig var en utmaning i chassit. Men jag behövde bara ta fram vinkelslipen igen och kapa bort ca 5mm av främre hårdisk/fläkt hållaren.

Barnen var med under bygget och vilken glädje det var att skruva dator igen. Här kommer några bilder av bygget och resultatet.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Snyggt! Gillar idén med vinkel Janne haha.
Bra grejor men CPU är lite overkill för resterande komponenter men bra framtids säkring 👍🏻

Permalänk
Medlem

inte fler än 2 ram stickor på ddr5.
du kanske skulle gå 1000w+ på nätagg om man vill byta ut GPU till nvidia i framtiden (antar att AMD's TBP kommer sticka iväg snart oxå)