"Fånga upp" MQTT data i nätverket...

Permalänk
Medlem

"Fånga upp" MQTT data i nätverket...

Håller på och leker lite med home assistant och vill komma åt data från lastbalanseraren till elbilsladdaren.. Den är ansluten på wifi i min asus router.. Enligt äldre forumtråd på HASS forum så skickar den data i mqtt format till en lokal ip 10.1.0.99 port 1883...

Kan jag med en regel i min router "fånga" trafiken som den skickar till 10.1.0.99 och styr den mot min MQTT server med ip 192.168.0.x? Har bara en "vanlig" asus hemmarouter. Har en mqtt broker via docker på min nas.

Tacksam för input!

Visa signatur

[ten acres of mainframe computers]

Permalänk
Hedersmedlem

Vad för ip har lastbalanseraren, tar den ett från DHCP eller har den ett fast från det 10-nätet du skrev?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Yes, den har ip från dhcp.. 192.168.0.208..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är fullt möjligt att flera IP-adresser på samma interface.
Hur man sedan gör i den broker du kör beror ju på vilket OS.
I docker får man nog köra med "bridge interface" för att få till det.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av davve00:

Håller på och leker lite med home assistant och vill komma åt data från lastbalanseraren till elbilsladdaren.. Den är ansluten på wifi i min asus router.. Enligt äldre forumtråd på HASS forum så skickar den data i mqtt format till en lokal ip 10.1.0.99 port 1883...

Kan jag med en regel i min router "fånga" trafiken som den skickar till 10.1.0.99 och styr den mot min MQTT server med ip 192.168.0.x? Har bara en "vanlig" asus hemmarouter. Har en mqtt broker via docker på min nas.

Tacksam för input!

Så det du egentligen vill göra är att skicka data från din lastbalanserare till din MQTT broker, inte "fånga" trafiken i routern.
https://en.wikipedia.org/wiki/XY_problem

Vad har du för lastbalanserare? Har du en länk till tråden på HASS forumet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Det är fullt möjligt att flera IP-adresser på samma interface.
Hur man sedan gör i den broker du kör beror ju på vilket OS.
I docker får man nog köra med "bridge interface" för att få till det.

Hmm,, ja superintressant.. ska kika på nasen om det går.. Annars kanske det är lättare att sätta upp brokern i proxmox på maskinen som huserar hass?

Verkar såklart enklast att sätta upp en maskin som lyssnar på rätt ip direkt..

Länk till tråden:
https://community.home-assistant.io/t/support-for-chargeamps-...

Visa signatur