Nykomlingen: Våra grafikkort är 10 gånger snabbare än RTX 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Är inte alla idéer drömmar?

Inte händelsevis. Idéer är snarare lösningar medan drömmar är hur man använder dessa lösningar eller ser sig själv i framtiden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F Gaming WIFI | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Det vore ju bara så underbart ifall det skulle dyka upp en uppstickare på GPU-marknaden i konsument segmentet som fullkomligt sopar golvet med alla nuvarande aktörer. Med en ny teknik där de andra tröskat vidare i gamla hjulspår år efter år och bekvämt släpper nya brödsmulor varje gen.

Jag tror det först när jag ser det, men jäklar vilken frisk och välkommen bris det skulle vara i stagnationen.

De där var ju något vi hade på 90-talet och i början av 00-talet. Matrox hade Mystique och senare Parhelia som utmanade nVidia. S3 hade under en tid tagit budgetmarknaden och överraskade plötsligt med högpresterande Savage 4 och hade nått patent på komprimering (texturer?).

ATI tog ledartröjan under några år när Radeon släpptes.

På den tiden satt merparten av tekniken i grafikprocessorn.

Minns när Sony just släppt sin PS2 runt 2000 och sa då att dem aldrig mer kommer utveckla en grafikprocessor, eftersom det var så fruktansvärt resurskrävande. Och så blev det, för PS3 fick en GPU från nVidia som redan då gått över till mer simplifierad teknik och lade all teknik i drivrutinerna/ramverket.

nVidia har väl inte stått för så jättemycket utveckling, utan har köpt patent och bolag, tagit till sig andras teknik, gick över till en dummare men snabbare parallell beräkning och utvecklade tekniken i mjukvaran istället. Smarta drag som fått nVidia marknadsledande idag.

Det går absolut att bygga ett grafikkort som är 10x snabbare, men då kanske bara på en sak, där hårdvaran är perfekt designad för uppgiften. Men att någon hux-flux utvecklar ett grafikkort som kan köra Alan Wake 2 med 4K RT i 300fps är så klar omöjligt.

Permalänk
Medlem

Först excited men sedan förstod jag att detta är en nothing burger för spelare.

Detta är inget 5090! Detta är inget spelkort!

Men visst kul för dem och deras investorer att name-droppa 5090.

Niche-vaporware.

Permalänk
Medlem

Hoppas att dom gör ett tilläggskort som kan köra AI upscaling & interpolation och path tracing, så behöver inte vanliga kort tränga in den funktionen... två mindre kretsar är bättre än en stor...om kommunikationen mellan dom löses, alternativt (önsketänkande) kunde dom sättas på samma PCB eller till och med "package" för lägre latenser och högre bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Wow, detta såg jag inte alls komma. Det första jag tänker är att likt artikeln mena på att dessa inte är gjorda för konsumenten och kommer således kosta därefter. Sen kom jag på... vänta lite nu, 5090:s prisbild är ju inte heller direkt vinklad emot "vanliga" konsumenter 😅

Även om drivrutiner och dylikt kommer vara ett stort problem, så kommer jag följa detta med stort intresse 🙂

Jag hade tänkt att det skulle vara kinesiskt. Jag är skeptisk till detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av crion:

Niche-vaporware.

Klart det bli intressant för spel också. Har de något någerlunda i teorin, om 5 år kanske de bestämmer sig för att göra en del till spelmarknaden utan för stora extrakostnader.

Problemet är såklart att de inte har något konkret

Permalänk
Medlem
Skrivet av crion:

Niche-vaporware.

Skulle inte kalla det för vaporware... I filmbranchen är det här nog väldigt välkommet, allt görs med Path Tracing där idag. Det kommer en dag då GPUer för konsumenter också "bara" kan ren Path Tracing. Frågan är om inte det är en långsiktig strategi av Nvidia att släppa RTX remix, så att framtida kort kan köra gamla spel, fast bara med PT...

Permalänk
Medlem

Kolla Techpotato kanalen om ni vill se mer djupdykning i detta och företaget bakom.