Komponenter runt 9950x3d
Har tänkt att uppdatera min dator, det var ett tag sen sist.
Use case:
Jobbar dagligen med den, mycket kompilering som går att parallellisera ordentligt.
Mycket mjukvaruterster, pytest, simulerade miljöer i docker-containers, även dessa går att parallellisera.
Dualboot, både Linux och Windows. Mesta arbetet sker i Linux (Debian).
En del spelande (inte så mycket just nu då jag just fått ett nytt barn).
Kanske tänker försöka överklocka lite om jag känner att jag får tid (vet inte ens om det är värt det på en 9950x3d).
Prisbild:
Då detta är en arbetsdator främst så är jag inte så priskänslig. Är det rimligt och bra så betalar jag gärna lite mer för en produkt än nått billigare sämre. Men jag behöver inte vattenkylt moderkort som i föregående dator.....
Tankar på Nattgammal is:
Tänker mig att jag skulle byta ut moderkort, ram, cpu och kanske lagring (man vill ju inte att det skall vara en flaskhals).
Jag tänker mig en 9950x3d och 64Gb ram så den stora frågan är nog vilket moderkort och ram som skall ackompanjera det.
Då datorn jag har är helt vattenkyld så tänker jag fortsätta med det, det är ju kul att bygga om lite.
Grafikkortet kommer jag inte uppdatera just nu eftersom det känns så tråkigt, var sugen på 5090 men det gör ju inte att få tag på och kostar lite omotiverat mycket så jag får återkomma till det senare om jag skulle börja med mer GPU-intensiva arbetsuppgifter (inte omöjligt) eller om jag skulle börja spela mer (och inte bara på Steam Deck i sängen då alla andra i hushållet somnat).
Sen tänker jag byta lite fläktar och slangar, men sådant känner jag att jag kommer fram till själv (känner att jag behöver lite mer brunt i datorn)
Behöver inte wifi på moderkortet.
Butiker:
Jag tänker bara beställa från större svenska återförsäljare (där man kan få vettiga kvitton för bokföring) som Inet, Webhallen, Dustin mf (absolut inte Amazon).
Nuvarande dator:
CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB
GPU: GK EVGA RTX 2080Ti XC GAMING 11GB
Moderbord: ASUS ROG MAXIMUS XI FORMULA, S-1151
Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) / 4000MHz / DDR4 / CL19 / CMK32GX4M2F4000C19
PSU: Corsair AX1600i, 1600W PSU
Kylning: EK-WB custom water loop, gpu, cpu (EK-Velocity RGB - Nickel + Plexi), 2x radiatorer 360mm
Chassi: Fractal Design Define S2 Vit
Largring: Samsung 970 PRO series SSD 1TB M.2 (MZ-V7P1T0BW)
Intel 660P SSD M.2 PCIe 3.0 x4 NVMe 3D NAND QLC / 1TB
WD Black SN770 2TB Gen 4
Nya komponenter:
CPU: 9950x3D
Moderkort: ???
RAM: 64Gb (men vilken sort)
Lagring: Ny eller köra på samma som jag har?
Kylning: Nytt CPU-block.
nått annat?
Sorry för wall of text. Har säkert missat några vettiga detaljer så säg vad jag skall komplimentera med (yngsta dottern vaknade orimligt tidigt idag och väckte den andra dottern.....).