Test: 9950X3D överträffar förväntningarna
Permalänk
Medlem

Smartifiering av radhus

Jag ska flytta till radhus nu till sommaren.

I samband med det kommer jag försöka installera "smarta" lösningar och andra tekniska finesser i rätt stor utsträckning. Jag tänkte att jag kunde "blogga" framstegen här.

Huvudfokus kommer ligga på att knyta ihop hela kåken på olika sätt med Home Assistant, men avstickare som behandlar 10GBit fiber, videoövervakning och sånt kommer att förekomma.

Jag har precis fått all elen i kåken omdragen. Mycket av elen var original från mitten av 60-talet, så det fanns bara två eller tre jordade uttag i hela huset, en del av vägguttagen var lösa och sånt... Det är nu åtgärdat. Nya faser framdragna för luftvärmepump, serverrum och fan vet allt. Det sved rejält i plånboken, men nu har jag en rejält stabil infrastruktur att bygga vidare på.

Än så länge finns det inte så mycket spännande att berätta, men allt eftersom mer grejor blir klara borde inläggen både öka i frekvens samt tekniskt innehåll.

Ambitionen är att allt ska köras "on prem". I möjligaste mån vill jag undvika online-lösningar och saker som kräver olika typer av abonnemang.

En del av punkterna som kommer avhandlas:

• Utforskning av Plejd - är det nåt att ha, eller hivar jag ut det och kör Shelly istället?

• Bahnhof 10GBit villafiber, inkoppling i utrustning som kan dra nytta av det

• Fiber kommer in i vardagsrummet, men jag vill ha routern i andra ändan av huset, hur göra?

• Dra nätverk inomhus, går det att göra snyggt?

• Home Assistant - Börja smått och utöka sen till oanade höjder.

• Kan man få till en Sonos-liknande lösning med hjälp av Louder ESP32?

• Övervakningskameror inomhus och utomhus

• Alexa - Fast Home Assistant Voice

• Smarta lås - Finns det egentligen nåt realistiskt alternativ till Yale Doorman om man vill ha nåt riktigt stabilt?

Ja...det är lite av en introduktion i alla fall... tyvärr inga spännande bilder på tekniska mackapärer än, men det kommer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scuttle:

Jag ska flytta till radhus nu till sommaren.

I samband med det kommer jag försöka installera "smarta" lösningar och andra tekniska finesser i rätt stor utsträckning. Jag tänkte att jag kunde "blogga" framstegen här.

Huvudfokus kommer ligga på att knyta ihop hela kåken på olika sätt med Home Assistant, men avstickare som behandlar 10GBit fiber, videoövervakning och sånt kommer att förekomma.

Jag har precis fått all elen i kåken omdragen. Mycket av elen var original från mitten av 60-talet, så det fanns bara två eller tre jordade uttag i hela huset, en del av vägguttagen var lösa och sånt... Det är nu åtgärdat. Nya faser framdragna för luftvärmepump, serverrum och fan vet allt. Det sved rejält i plånboken, men nu har jag en rejält stabil infrastruktur att bygga vidare på.

Än så länge finns det inte så mycket spännande att berätta, men allt eftersom mer grejor blir klara borde inläggen både öka i frekvens samt tekniskt innehåll.

Ambitionen är att allt ska köras "on prem". I möjligaste mån vill jag undvika online-lösningar och saker som kräver olika typer av abonnemang.

En del av punkterna som kommer avhandlas:

• Utforskning av Plejd - är det nåt att ha, eller hivar jag ut det och kör Shelly istället?

• Bahnhof 10GBit villafiber, inkoppling i utrustning som kan dra nytta av det

• Fiber kommer in i vardagsrummet, men jag vill ha routern i andra ändan av huset, hur göra?

• Dra nätverk inomhus, går det att göra snyggt?

• Home Assistant - Börja smått och utöka sen till oanade höjder.

• Kan man få till en Sonos-liknande lösning med hjälp av Louder ESP32?

• Övervakningskameror inomhus och utomhus

• Alexa - Fast Home Assistant Voice

• Smarta lås - Finns det egentligen nåt realistiskt alternativ till Yale Doorman om man vill ha nåt riktigt stabilt?

Ja...det är lite av en introduktion i alla fall... tyvärr inga spännande bilder på tekniska mackapärer än, men det kommer...

jag kör med ett Nimbly Touch Pro - lås, jäkligt nöjd med det och funkar 100% lokalt med zigbee.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Shelly släppte precis Gen4-versionen av sina enheter, nu med både Zigbee och Matter. Gör dom helt klart mycket mer intressanta än Gen3.

Monterar man sådana i alla väggbrytare får man snabbt och enkelt en heltäckande Zigbee-mesh i hela huset.

Än så länge bara enpoliga brytare tillgängliga, får hoppas att dimmer och flerpolsbrytare kommer snart med.

Några 1PM och 1PM mini beställda i alla fall.