Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days

Uppgradering mATX - Nytt PSU också?

Permalänk
Medlem

Uppgradering mATX - Nytt PSU också?

Jag börjar luta åt att det är dags att uppgradera min gamla trotjänare som idag är bestyckad med en Intel i7-5820k, ASRock Fatal1ty X99M Killer och 40GB ram.
Just nu är det en AM5 som lockar mest, troligtvis ASUS TUF GAMING B850M-PLUS WIFI, men jag är lite kluven till val av processor. Det känns i dagsläget inte aktuellt att slå till på 7800X3D eller 9800X3D, utan snarare 9600X eller 9700X.

Ett frågetecken jag har är kring PSU. Nuvarande system går fint med mitt gamla EVGA SuperNOVA 850 G2, men det är ju inte direkt nytt.
Är det ens kompatibelt med en AM5-setup?
Vad ska man annars sikta på för PSU i dagsläget?

Uppgradering av grafikkort kommer nog också snart, troligtvis RTX 5070 eller RX 9070, så det är väl bra om ett nytt PSU klarar av det också. Eller är det då bättre att byta till AM5 först, med befintligt PSU, och uppgradera PCU i samband med byte av grafikkort?

(Nuvarande grafikkort är ett Sapphire Vega 56 - ångrar bittert att jag inte slog till på ett RTX 4070 Super förra året).

Andra tankar och synpunkter kring själva uppgraderingen är också välkomna

Permalänk
Medlem

Mtp på att processorn lanserades 2014, så antar jag att nätagget är typ 10 år gammalt och det är på gränsen till hur länge de generellt håller. Med det sagt så tror jag att de flesta här hade rekommenderat dig att köpa nytt nätagg, men det nuvarande hade funkat ihop med dagens nyare moderkort och andra komponenter.

Ska det spelas på datorn och inte uppgraderas på typ 10 år så hade jag valt en 9800X3D idag.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Du har ett kvalitetsagg med tio års garanti så jag hade kört vidare på det.

9800X3D är den bästa spelprocessorn men fruktansvärt överprisad och urusel prestanda per krona. Jag hade kört på 7600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Du har ett kvalitetsagg med tio års garanti så jag hade kört vidare på det.

9800X3D är den bästa spelprocessorn men fruktansvärt överprisad och urusel prestanda per krona. Jag hade kört på 7600.

Ja, en av anledningarna till att byta till AM5 är att jag hoppas på att knipa en begagnad X3D-cpu när andra väljer att uppgradera nästa gång.
Jag lutar nog främst åt 9700X just nu, mycket för att den åtminstone i Sweclockers tester verkar ha riktigt bra energieffektivitet för sin prisklass, vilket är ganska viktigt i ett mATX-chassi för att hålla nere temperaturerna som helhet.