RX 9070 XT tiodubblar försäljning mot föregångarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Kommer du köpa ett AMD kort?

För MSRP, ja.
Gärna lägre, men inte mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vad tusan spelar ni?
4090 borde rimligtvis vara omkring 70% snabbare.

Han har visserligen ingen 3D prolle. Jag har dock påpekat att han bör få ut mer FPS än han får, något är knas.
Ofta lirar vi Hunt Showdown, men innan det var det Stalker 2.
Allt är ju o-optimerat skit idag.

Edit* 70%!? Vi snackar 4K här, vet inte om jag sett någon bench som är 70% skillnad i 4K mellan de båda korten.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Ingen har pratat om 5090, utan att modellen som Sweclockers har i sitt test för 5070Ti (Msi ventus 3x OC) är en överklockad modell, som har ca 1% högre frekvens än sitt oklockade syskon.
Angående 9070XT så är Red Devils listade frekvens ca 6% högre än listade frekvensen på modellerna som sålts till MSRP.

Nu är även du med på vilka siffror det är som ska diskuteras

Påvisade mest att OC modeller har en skillnad beroende på modell, nitro+/red devil bör mätas mot asus Strix isåfall eller vanguard som har 12% extra med OC.... Vilket gör att den slår 5080

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av SpaceAce:

Och en följdfråga till - om ett år när det kommer en ny generation, kommer dessa 5070 Ti och 9070 XT då fortfarande vara skrivna med namn? Nej, då kommer ni göra som vanligt där namnet försvinner och modellbeteckningen kommer få vara referens. Då faller hela konceptet ytterligare än gång.

Men, istället för att diskutera plats i detta index vill jag återigen påpeka hur ett prestandaindex enbart baserat på raster helt har spelat ut sin rätt i dagens GPU-marknad.

Korten som kommer nu är ju utvecklade för de positiva mjukvarufördelarna som kommer med korten. Att då lägga fokus på rent raster som i princip inga användare med dessa kort helt kommer förlita sig på blir missvisande.

Sweclockers prestandaindex är bara relaterat till rent raster. Ändå använder ni den listan när ni redovisar mest prestanda/krona och gör rekommendation över det mest privärda grafikkortet som exemplevis denna:

https://www.sweclockers.com/artikel/39560-basta-grafikkortsko....

Där specifikt skriver ni att ni använder prestandaindex som grund för besluten även om ni har med en kommentar att det bara gäller raster. För gemene man som kollar på den listan är det inte självklart vad raster betyder, de tittar mer på prestandaindexet och ser vilken som är högst och tänker att det kortet måste vara bäst.

Det blir ju egentligen helt fel eftersom det inte kommer vara den mest sannolika upplevelsen en användare kommer ha om de köper ett kort på den listan.

Jag ser ingen anledning till att döpa om kort på så sätt, vare sig nu eller i framtiden. Om man tidigare gjort så kan jag inte riktigt ta ställning till varför, eftersom jag inte arbetade här då.

Ett renodlat rasterindex är högst relevant, RT är inte ett krav i majoriteten av titlar än. Knappt ett enda esportspel har det heller. På sikt håller jag dock med dig. En spontan tanke är att dela upp index i tre delar - raster, RT, sammanslaget. Det här har vi dock inte stött och blött internt.

Artikeln du hänvisar till skrevs före min tid, men jag går i tankarna om att göra en uppdaterad variant och ser över vilka luckor den gamla modellen hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Eftersom detta är ett AMD-forum så är det inte så många eftersom de aldrig fått se det fungera på riktigt i verkligheten.

Precis samma som med Ray Tracing, de flesta här har aldrig haft ett kort som klarar RT på riktigt och därför klickar man snabbt i att man inte bryr sig om RT eftersom man aldrig upplevt det. Har man upplevt Alan Wake 2 med full RT så hade åsikterna definitivt varit annorlunda.

Ska folk betala 30k för att uppleva det? Så länge priset inte hamnar under 10k så är jag helt ointresserad av RT. Och nej, det är inte värt 30k enligt mig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Jag ser ingen anledning till att döpa om kort på så sätt, vare sig nu eller i framtiden. Om man tidigare gjort så kan jag inte riktigt ta ställning till varför, eftersom jag inte arbetade här då.

Ett renodlat rasterindex är högst relevant, RT är inte ett krav i majoriteten av titlar än. Knappt ett enda esportspel har det heller. På sikt håller jag dock med dig. En spontan tanke är att dela upp index i tre delar - raster, RT, sammanslaget. Det här har vi dock inte stött och blött internt.

Artikeln du hänvisar till skrevs före min tid, men jag går i tankarna om att göra en uppdaterad variant och ser över vilka luckor den gamla modellen hade.

Jag tror han syftar mer på dlss/fsr än rt delen, då dessa är så pass bra idag. Till och med bättre än native (tack TAA)

Det är en svår nöt att knäcka och få alla nöjda, ni kommer aldrig göra alla nöjda. Du är ju både amd och nvidia sponsrad!
Brainstorma något på fika rasten, men behåll raster indexet också oavsett!

Ett mer komplext system skulle vara poäng där man har 5-10 kategorier som ger ett betyg som sätts in i ett annat index...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

RT är inte ett krav i Alan Wake 2 heller, men Alan Wake 2 med full RT är ju i princip ett annat spel

Annars tycker jag det låter som en vettig uppdelning, men jag önskar det även gick att "indexera" DLSS/FSR/FG/MFG etc. eftersom de spelar så stor roll i upplevelsen som använder faktiskt kommer att få. Problemet att sätta ett index på det är att man måste "mäta" bildkvaliteten vilket blir svårt - kanske till och med omöjligt.

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Ska folk betala 30k för att uppleva det? Så länge priset inte hamnar under 10k så är jag helt ointresserad av RT. Och nej, det är inte värt 30k enligt mig.

10579:- kostar det (senast idag på Webhallen) för ett kort som klarar "smärttröskeln" med full RT (alltså inkl PT) så riktigt så illa som 30k är det inte.

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem

Herregud vad vi har en del märkes krigare här på Swec, de är bra att AMD lyckas bra med deras lansering. Vad personer köper brukar till stor del kunna avgöras på antingen tillgång eller pris som är avgörande .

Nu talar det mesta för att 9000 serien från AMD haft en högre tillgång än Nvidia motsvarande 5000 serie.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Påvisade mest att OC modeller har en skillnad beroende på modell, nitro+/red devil bör mätas mot asus Strix isåfall eller vanguard som har 12% extra med OC.... Vilket gör att den slår 5080

Det är iofs en helt annan diskussion än den som förs nu

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

25% mot 3080? Då skulle 5080 kosta 10k. Priset har gått upp omkring 100% på de flesta 5080 jag hittar (16k-18k). De billigaste verkar vara 14k så typ 75%.

Jag jämför MSRP i dollar. MSRP eftersom det är svårt att idag se exakt vad ett visst kort kostade i handeln för flera år sen (och 3080 låg lååååångt över MSRP under pandemin), och dollar eftersom artikeln talar om AMDs försäljning internationellt.

Skrivet av perost:

Det större problemet tycker jag är 9070 som har mycket lägre frekvenser trots att det är samma krets som 9070 XT, vilket ger tillverkarna stor marginal för fabriksöverklockade modeller. Modellen Sweclockers testade är t.ex. överklockad nästan 20%, till skillnad från 9070 XT som bara var överklockad ca 3%, så det blir väldigt missvisande när man har det som enda referenspunkt.

Att 9070 och 9070XT har så olika strömgräns (för det är det som driver fram skillnaderna i klockfrekvens) är ett intressant sätt att göra två helt olika kort av samma chip - ett som fyller den vanliga mellanklassen, och ett som gör sitt bästa för att hålla fanan högt när det inte finns något riktigt toppklass-kort. 9070XT hade inte sett ut som det gör idag om det funnes ett 9080, så hade de klockat det lägre. Jag hade väl önskat att de begränsade hur mycket tillverkare får överklocka 9070 så att det vore tydligare, men det är en detalj.

Sen skall ju SweC naturligtvis också testa ett kort som har stock klockfrekvens, men det kanske de inte fått något?

Skrivet av sweisdapro:

har för mig att när de var nya så var 1060 mer populärt, men något senare sprang 480 och 580 om 1060

1060 sålde garanterat bättre när bägge fanns. 570/580 gick inte upp i försäljning förrän efter att Nvidia hade lanserat Ampere och dess svindyra 2060. Så dags hade priserna på Polaris gått ner ännu mer så att de korten kostade runt hälften av 2060 och konkurrerade mer med stolpskott som 1650. Då såldes det ett bra gäng 570/580, men nog lika mycket till ”jag måste få bild så att jag kan se Excel” som till spelare.

Sen har ju de där Polaris-korten fått ett mycket bättre rykte efter sin tid än de hade då, eftersom alla vi som tycker att moderna kort är för dyra kan titta tillbaka på ”den gamla goda tiden”.

Skrivet av Fjädernylle:

Gött, då kan dom ju sänka priserna nu.

När som helst.

Hade bara lett till att vi fått en gäng scalpers some hade blivit rika istället.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mpat:

Jag jämför MSRP i dollar. MSRP eftersom det är svårt att idag se exakt vad ett visst kort kostade i handeln för flera år sen (och 3080 låg lååååångt över MSRP under pandemin), och dollar eftersom artikeln talar om AMDs försäljning internationellt.

Det är visserligen en bra poäng som jag inte tänkte på, men det är väl inte 25% där heller? $699 mot $999, så 42%.
25% stämmer om man räknar på 3080 12 GB som väl inte var direkt populär.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Hoppas amd begraver nvidia

Permalänk
Medlem

Lär väll bli mer än "tiodubblar" snart om priserna på Nvidias kort (enligt rykten / läckor) snart hamnar på MSRP + 60%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Eftersom detta är ett AMD-forum så är det inte så många eftersom de aldrig fått se det fungera på riktigt i verkligheten.

Precis samma som med Ray Tracing, de flesta här har aldrig haft ett kort som klarar RT på riktigt och därför klickar man snabbt i att man inte bryr sig om RT eftersom man aldrig upplevt det. Har man upplevt Alan Wake 2 med full RT så hade åsikterna definitivt varit annorlunda.

RT kan säkerligen bli kul någon gång, men det tillför inte tillräckligt.

Att förevisa framerate när det egentligen inte är spelet är typiskt ointressant, framförallt online.

Det är ok om du inte tycker likadant, det gör inget om vi inte har samma åsikt.

Menar du att hela sweclockers är ett AMD forum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

...Tyvärr kan jag inte hitta någon riktigt bra test av msrp-modellerna av 9070XT...

Sapphire pulse msrp modell och 3700x cpu = 100 poäng mer i steel nomad än swec fick med red devil kortet.
Sen går det inte att köpa för msrp just nu...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är visserligen en bra poäng som jag inte tänkte på, men det är väl inte 25% där heller? $699 mot $999, så 42%.
25% stämmer om man räknar på 3080 12 GB som väl inte var direkt populär.

Det har du alldeles rätt i, jag måste ha läste en rad snett på (kollar alltid sånt här i Wikipedia, de har en bra tabell om man söker på List of Nvidia graphics processing units, men den är lite för bred för telefonen).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Nu ska man bara kunna hitta ett vitt 9070 XT för vettigt pris också. Tillgången verkar ju sådär även på 9070XT

Håll koll på denna modell, om du inte har något emot att det är lite "coola tryck" på det vita: https://www.proshop.se/Grafikkort/ASRock-Radeon-RX-9070-XT-St....

Jag har denna modell och är mycket nöjd. Tystaste GPU jag någonsin haft och mitt kort boostar i korta burstar till 3,4ghz med min nuvarande undervolt. En annan trevlig detalj är att kortet har en fysiskt switch, likt en BIOS-switch, för att stänga av all RGB på kortet. Mycket bra feature jag önskade fler gpu:er hade. Jag kunde köpa mitt kort för 8990:- SEK inkl. frakt för ett par veckor sedan.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 9070 XT
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

10579:- kostar det (senast idag på Webhallen) för ett kort som klarar "smärttröskeln" med full RT (alltså inkl PT) så riktigt så illa som 30k är det inte.

Får jag 120 fps i Cyberpunk 2077 i 4k med detta? Med halva priset(30/2=15tkr) och lite justering kan jag få 120 fps med under 15k utan RT. Inte värt det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk

Hade flyt och fick tag på ett 9070 xt "Reaper" till MSRP. Är supernöjd hittils.
Sänkte voltage något och trots att det inte var en OC variant med 3-slots kyl boostar det betydligt högre än angivet i spec. Går svalt och hyfsat tyst (för att vara ett 2-slot kort). Ett motiverat kliv upp från rx 6800 xt (som jag bytte till mig för ett RTX 3070 inköpt till MSRP).
Nästa gång att byta gpu blir väl om ca 2 generationer förutsatt att jag lyckas klicka hem ett på releasen. Rött, grönt eller blått lag spelar inte mig någon roll så länge prestandalyftet sneglar mot +50% eller mer. Men om jag misslyckas att klicka hem till MSRP köper jag hellre ett vassare begagnat kort från föregående generation. Det va min backup plan även denna gång.

Permalänk
Medlem

Helnöjd med mitt 9070xt och körde tidigare nvidia. Flyttade mitt 3080 till en annan dator och testade amd efter 10 år med nvidia, känner inte att jag behöver gå tillbaka +lite mer fps om än inte markant.

AMD är inte bäst i klassen men nvidia har sparkat på de som gjort dem stora innan Ai dvs spelarna därav mitt val med plånkan.

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus Prime 9070 XT OC |Chassi: FD Define C |SSD: Samsung 970 EVO 4TB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: Corsair 850W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yasko:

Får jag 120 fps i Cyberpunk 2077 i 4k med detta? Med halva priset(30/2=15tkr) och lite justering kan jag få 120 fps med under 15k utan RT. Inte värt det.

Inte i 4K, men 150 fps i 1440p med full RT + DLSS + FG fixar det, med tillräckligt låg latens att jag som relativt petig var imponerad. Testade en massa snabba vändningar osv men kunde inte känna något problem, och valde att lämna FG på.

Edit: Min erfarenhet var på 4070 Ti Super, så ett lite sämre kort än 5070 Ti.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Vad spelar du i? 4K? Prestandan är marginell mellan korten där...
Polaren kör 4090 jag kör 6950XT, vi har ofta samma FPS, kan skilja åt båda håll, ibland har jag bättre, ibland har han bättre. Skiljer det så skiljer det max några procent.

4K ja och nej, 9070XT och 4090 är inte lika snabba Det hade vart sensationellt om så vore fallet.

Ta gärna en titt på SweCs prestandaindex i 4K så ser du skillnaden där.
https://www.sweclockers.com/test/40749-powercolor-radeon-rx-9...

Din polares 4090 underpresterar grovt om ni får samma fps. Kanske halvbränd kabel?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Oj, vad ni är pragmatiska!

Själv var jag skeptisk mot namnbytet - men nu känns det som att de gjort en fullträff.

Ser framför mig hur flera mallgrodor stönar fram: "öh Jasså har du 5070, jag har 9070 ja vettu fattiglapp sopa"

... vilket såklart är extremfallet och som ni fattar helt korkat och oinformerat. Men ändå illustrativt för hur magkänslan påverkas, jag kan tänka mig att många som tex ska köpa laptop och inte har vidare koll tittar på flera varianter och ser 3060,4070,4060,5070(dyr),9070.. det kanske var en 5700x där med men den följer inte mönstret.

Det blir svårt för dem nästa år bara, varför hoppade de ändå till 9000? Hade det inte varit mer sansat att välja 6000? Då hade de kunnat hålla samma strategi i fyra år, varit närmare men högre än nvidia och hunnit bygga bättre fotfäste på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det är iofs en helt annan diskussion än den som förs nu

Det är väl exakt vad vi diskuterar nu? Hur mycket snabbare är OC vs stock för att få korrekt baseline.
Nu finns det ingen som testat msrp och en värsting modell så man kan inte jämföra.
Men om 5090 är att gå på så skiljer det 5%+

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är väl exakt vad vi diskuterar nu? Hur mycket snabbare är OC vs stock för att få korrekt baseline.
Nu finns det ingen som testat msrp och en värsting modell så man kan inte jämföra.
Men om 5090 är att gå på så skiljer det 5%+

Nej, nej, nej
Vi diskuterade de specifika modeller som rör hur mycket Sweclockers resultat skiljer från en "baseline" för 9070XT och 5070Ti.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

Det blir svårt för dem nästa år bara, varför hoppade de ändå till 9000? Hade det inte varit mer sansat att välja 6000? Då hade de kunnat hålla samma strategi i fyra år, varit närmare men högre än nvidia och hunnit bygga bättre fotfäste på marknaden.

Om jag fattat det rätt så ville de fortfarande hålla sig kvar i nummerserien kopplat mot gamla 7000serie såvitt jag förstår, och de reserverade 8000 serien för refresh på gamla 7000 serien med RDNA3 och 3.5.
(dvs nya 9000 serien är strikt RDNA4 kort - förhoppningsvis...)

Men när de ändå döpte om resten hade det kanske varit smart att refresha första siffran också

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nej, nej, nej
Vi diskuterade de specifika modeller som rör hur mycket Sweclockers resultat skiljer från en "baseline" gör 9070XT och 5070Ti.

Ja exakt, utan att veta skillnaden så kan du aldrig få reda skillnaden, tittar man i 9070xt tråden verkar nitro hos vissa klara 8% över stock utan att något petar OC/uv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja exakt, utan att veta skillnaden så kan du aldrig få reda skillnaden, tittar man i 9070xt tråden verkar nitro hos vissa klara 8% över stock utan att något petar OC/uv.

Fast, Nitro+ är inte modellen som Sweclockers hade som "sitt" 9070XT.
Vi har inte heller diskuterat "vad de klarar" utan deras stock oc från fabrik, vilket är 6% på Red Devil, och 1% på 5070Ti.
Är det så svårt att förstå?

Visa signatur